مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم
کد خبر: 3678647
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 12 دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌شنبه، 12 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 12 دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
«همایش اعجاز قرآن فرصتی مناسب برای پیوند علوم روز با مفاهیم قرآنی است» و «نام نویسی ۳۲ هزار نفر در «آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم»» عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، «پاسخ حجت‌الاسلام ریاضت درباره جواز «دروغ به همسر»» و «گروهک نفاق برای سوءاستفاده از مطالبات مردم تقلا می‌کنند» نیز عناوین دیگر اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی مختلف انعکاس یافته‌اند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «نام نویسی ۳۲ هزار نفر در «آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم»» کرده که در بخش‌هایی از این خبر که بیشتر صفحات معارفی رسانه‌ها نیز بدان پرداخته‌اند، آمده است: «محمد امیری مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی طرح ملی حفظ قرآن سازمان اوقاف درباره ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که از هجدهم آذرماه آغاز شده است، گفت: تاکنون 32 هزار نفر برای شرکت در این آزمون در سایت www.quranedu.ir ثبت‌نام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه 78 درصد شرکت‌کنندگان در رشته حفظ قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: 25 هزار شرکت‌کننده در رشته حفظ قرآن نام‌نویسی کرده‌اند و 15 درصد یعنی 5 هزار نفر در رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کردند.
مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی طرح ملی حفظ قرآن سازمان اوقاف گفت: یک هزار و 100 نفر هم در رشته معارف اهل‌بیت(ع) و 738 در رشته انس با قرآن کریم ثبت‌نام کردند.
امیری با اشاره به اینکه ثبت‌نام در این آزمون در روزهای پایانی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها روند ثبت‌نام تا پایان دی‌ماه تمدید خواهد شد».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 266 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم طبق روال معمول خبرگزاری فارس به عنوان اولین خبر امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری بر روی خروجی قرار گرفته است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «ضرورت توجه به حفظ قرآن از سنین کودکی/ اهمیت مهد‌های کودک در گرایش بچه‌ها به قرآن»، ‌«تربیت ۲۳۵ حافظ کل قرآن در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)»، «برگزاری 500 کرسی تفسیر قرآن در مساجد استان تهران/ قطب‌های تفسیر قرآن در مساجد تشکیل می‌شود» و «نام‌نویسی ۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم/ تمدید مهلت ثبت‌نام» بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند.
خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «ضرورت توجه به حفظ قرآن از سنین کودکی/ اهمیت مهد‌های کودک در گرایش بچه‌ها به قرآن» در گفت‌و‌گو با محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با اهمیت مسئله حفظ قرآن کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «انجم‌شعاع با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم گفت: موضوع حفظ باید از کودکی مورد توجه قرار گیرد و براساس مطالعاتی که درباره حفظ قرآن داشته‌ایم، مهدهای کودک در کشورهای اسلامی، پایه‌گذار حفظ قرآن برای کودکان هستند.
وی اظهار داشت: مهدهای کودک که در سایر کشورهای اسلامی به حفظ قرآن می‌پردازند، اسامی دیگری دارند اعم از حلقه‌های قرآنی، الکتاتیب قرآنی و در بعضی کشورها مانند سودان خلاوی هستند و برخی از دیگر کشورهای اسلامی مانند لیبی زوایا و منارات است. این‌ها همان مهدهای قرآنی در کشور ما هستند.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اغلب قرّاء مصری که قرآن را حفظ کرده‌اند در همان دوران کودکی و قبل از رفتن به مدارس، پایه‌ریزی حفظشان انجام شده است ما نیز باید پایه حفظ را از دوران کودکی فرزندانمان آغاز کنیم».
ایسنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «پیام ماندگار انقلاب اسلامی ایستادگی در برابر نظام سلطه است» می‌باشد که مربوط به سخنان آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدای روحانی بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز جای ندارد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری ایسنا نیز که خبری با عنوان «دولت باید تابع ولایت فقیه باشد» را شامل می‌شود، مربوط به روز 9 دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
خبری با عنوان «جامع‌ترین ربات نمازی در کشور راه اندازی شد» نیز تنها خبری است که صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه بدان پرداخته است که این خبر نیز در حوزه قرآنی قرار ندارد.
در بخش‌هایی از این خبر جالب که مربوط به سخنان مسعود دریس، مدیر فضای مجازی و امور استان‌های ستاد اقامه نماز می‌باشد،‌ آمده است: «مسعود دریس افزود: در این ربات نمازی 2 هزار مطلب و محتوا در موضوع های مختلف نماز از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و استاد قرائتی، اپلیکیشن (نرم افزار) نمازی، سایت ها و تیزرهای نماز دیده شده است.
وی ادامه داد: برای تهیه این ربات نماز یک هزار و 440 نفر ساعت صرف شده و در زمان حاضر 12 هزار نفر عضو و 150 گروه تلگرامی عضو این نرم‌افزار شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 50 میلیون ایرانی از تلفن هوشمند استفاده می کنند گفت: افزون براین براساس نیاز و ذائقه مردم نرم افزا نمازگرام (شبکه اجتماعی عکس محور) راه اندازی شده است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را با عناوین «۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند» و «پوشش رسانه‌ای آزمون سراسری حفظ قرآن توسط شبکه‌های قرآن و سه سیما» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم کار شده‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «کیفیت فعالیت های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارتقا یابد» را شامل می‌شود، مربوط به روز پنجم دی‌ماه بوده و از آن روز تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
همانطور که اشاره شد خبر «۳۲ هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند» از جمله اخباری است که اغلب صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز نسبت به انتشار آن اقدام کرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
«مهلت ثبت‌نام در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم تمدید شد» و «پوشش رسانه‌ای آزمون سراسری حفظ قرآن توسط شبکه‌های قرآن و سه سیما»، عناوین دو خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند.
همچنین، پنج خبر دیگر نیز طی امروز و با عناوین مختلف بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که تمامی این پنج خبر در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده و در حوزه قرآن قرار ندارند.
میزان
تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، خبری با عنوان «خداوند به حرمت چه کسانی ما را عذاب نمی‌کند؟» می‌باشد که مربوط به فرمایش امام کاظم(ع) در رابطه با دلایل عذاب نکردن بندگان است و در حوزه قرآنی قرار ندارد.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «راهکارهایی در تربیت دینی کودک» به قلم جلیل الماسی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «کودکان، نزد والدین و در جامعه، در حکم «امانت الهی» هستند، خیانت در امانت، مطرود قرآنی است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالی که می‌دانید (این کار، گناه بزرگی است!» (انفال ـ 27) و امانت را باید به امانتدار امین سپرد که «إِنَّ اللهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها...» «خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید!...» (نساء ـ 58)
بر والدین و بر جامعه واجب شرعی و تکوینی است که امانت مذکور را بر مسیر سبحانی و حول محور فطرت ربّانی، به تربیّت آیند و لایه‌های الهی کودک را به ظهور و بروز رسانند که تربیّت حق مسلّمی است که کودک بر گردن والدین و دیگر مربّیان دارد. خدای هستی بخش، رَبّ است، رَبُّ الاَرباب است، بالاتر از اینها، او رَبُّ العالَمین است، او پرورش دهنده عالم تکوین است. والدین و جامعه هم باید، وفق کریمه قرآنی «...کوُنوُا رَبّانِیّین...» «... مردمی الهی باشید...» (آل عمران ـ 79) مظهر اسم «رَبّ» باشند و در پرورش این کودکان امانی و این دُردانه‌های الهی هر لحظه در کوششی مضاعف، برای برپایی جامعه‌ای خدایی و در تلاشی خستگی ناپذیر در تربیّت کودک، برای رسیدن به «انسان کامل» باشند.
خانواده کوچکترین، قدسی‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد اجتماعی است. قدمتش به آدم و حوّا می‌رسد. کودک میوه تکوینی خانواده است، در نتیجه خانواده زیربنایی‌ترین نهاد و مسئول اصلی تربیت میوه مذکور به شمار می‌رود.
امام علی(علیه‌السلام) پدر را عامل اساسی در تربیت کودک می‌دانند، که: «... وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَيُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَيُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ....» «...و حق فرزند بر پدر آنکه نام نيکو بر فرزند نهد، خوب تربيتش کند، و او را قرآن بياموزد». (نهج‌البلاغه، حکمت399) پیامبر اکرم(ص) مادر را مسئول مستقیم در سرنوشت نهایی کودک در حرکت به سوی بهشت یا جهنّم، می‌دانند «اَلجَنَهْ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات»، (بهشت زیر قدم‌های مادران است)». (وسائل الشیعه، ج15، ص180)
ایبنا
یادآور می‌شود، صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا نیز که خبرگزاری تخصصی کتاب ایران است طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.

captcha