چرایی حق گرایی در قرآن
کد خبر: 3678744
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

چرایی حق گرایی در قرآن

گروه معارف: حق به امری گفته می‌شود که واجب و ثابت است و در اصل به معنای مطابقت و موافقت می‌آید. البته این واژه کاربردهای چندگانه‌ای دارد که می‌توان به ایجاد چیزی براساس حکمت و یا چیزی که براساس حکمت ایجاده شده و یا سخنی که به اندازه و به موقع گفته شود و یا اعتقاد به چیزی چنان که هست اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، حق به امری گفته میشود که واجب و ثابت است و در اصل به معنای مطابقت و موافقت میآید. البته این واژه کاربردهای چندگانهای دارد که میتوان به ایجاد چیزی براساس حکمت و یا چیزی که براساس حکمت ایجاده شده و یا سخنی که به اندازه و به موقع گفته شود و یا اعتقاد به چیزی چنان که هست اشاره کرد.

در همه این کاربردها اصل مطابقت با واقع هستی مورد توجه میباشد بر این اساس قرآن گاه خداوند را حق و گاه هستی و آفریده الهی را حق میشمارد و هر چیزی را که برخلاف آن باشد به عنوان باطل میشمارد. قرآن در بیان تمثیلی میکوشد تا این معنا را به مردم بفهماند که باطل از آن جایی که چیزی جز نیستی نمیباشد میکوشد تا خود را با آویختن و آمیختن به حق معنا کند و وجود دهد. از این رو باطل همواره به حق میچسبد تا خودنمایی بلکه وجودنمایی کند.

حق طلبان در برابر باطل گرایان تسلیم نمیشوند

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: حق طلبان کسانی هستند که در برابر هوس‌ها و تمایلات فسادانگیز باطل گرایان و حق ناپذیران تسلیم نمی‌شوند. در این آیه 13 سوره رعد می‌خوانیم: و کسانی که به آنان کتاب آسمانی دادیم، به آنچه به سوی تو نازل شده دلشاد می‌شوند. و بعضی از گروه‌ها کسانی هستند که بخشی از آن قرآن را انکار می‌کنند. بگو: همانا من مأمورم که خدا را بپرستم و به او شرک نورزم. تنها به سوی او دعوت می‌کنم و بازگشت من به سوی اوست. با حق بودن و حقیقت را باور داشتن و با آن زندگی کردن، ما را در راه نگاه می‌دارد و یک چرخش باطل در این مدار ما را با نیروی گریز از حق، به فرسنگ‌ها دورتر از مسیرپرتاب می‌کند. 

امام جمعه خسروشاه، با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) یادآور شد: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: دین خدا با شخصیت‌ها شناخته نمی‌شود بلکه شناخت آن با نشانه‌ها و آیات حق است، پس حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. همانا حق نیکوترین کلام است و آنکس که آن را در می‌یابد و فاش می‌گوید مجاهد است. روش درست و صحیح شناخت دین و شناخت حق و حقیقت این است که باید در خود حق تامل کرد و آن را با معیارها و ملاک‌های درست و با علامت و نشانه‌های آشکار آن شناخت و همه افراد و گروه‌ها را با حق سنجید و با آن درباره افراد و گروه‌ها و نظام‌ها داوری کرد.

ارزش حق گویی سختی‌ها را جبران می‌کند

حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هر چند حق سنگین و مشقت بار است اما ارزش حق گویی به قدری مهم است که سختی‌ها و مرارت‌های آن را جبران می‌کند. در آیه 52 سوره قصص آمده است که گروهی از کسانی که پیش از نزول قرآن کتاب آسمانی به آنان دادیم، به قرآن ایمان می‌آورند. یکی از وظایفی که متوجه آگاهان جامعه است، اظهار حق است. اما متأسفانه عوامل مختلفی مانند هوای نفس، منفعت جویی، قدرت طلبی و... باعث کتمان حق شده است. این عمل زشت، امت‌ها و نسل‌هایی را در گمراهی نگه داشته است. برای دفاع از حق، استقامت لازم است، زیرا چه بسا حق گویی و حق خواهی، هزینه بردار است. تربیت شدگان مکتب حق، هر جا حق را ببینند، به یاری آن برمی خیزند و با جبهه باطل می‌ستیزند و سختی‌های آن را با جان و دل می‌پذیرند.

 امام جمعه تسوج با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: کتاب خداوند در میان شما سخنگویی است که هیچ گاه زبانش از حق‌گویی خسته  نمی‌شود. از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق، مبارزه کرد که مکتب اسلام بر همین اساس است. اسلام آن کسی را که حق را ربوده است با تعلیم و تربیت خودش آماده پس دادن می‌کند ولی به این قناعت نمی‌کند. در عین حال به آن کسی که حقش ربوده شده است می‌گوید: حق گرفتنی است. تو هم باید برای حق خودت قیام کنی و حقت را بگیری.

captcha