دلایل دریافت هزینه ثبت نام در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ صحبت از تجربه‌ای موفق
کد خبر: 3678942
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
خدمتکار بیان کرد:

دلایل دریافت هزینه ثبت نام در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ صحبت از تجربه‌ای موفق

گروه مسابقات: مدیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با اشاره به اینکه هزینه‌ای که برای ثبت نام در این آزمون دریافت می‌شود منطقی و تجربه‌ای موفق است، گفت: مجبور هستیم بخشی از هزینه‌ها را از محل دریافت هزینه ثبت نام تأمین کنیم که آن مبلغ نیز در مجموع مبلغ سنگینی نیست.

دلایل دریافت هزینه ثبت نام در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ صحبت از تجربه‌ای موفق

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی روزهای گذشته خبری مبنی بر نارضایتی بخشی از متقاضیان(مخاطبان سازمان اوقاف و امور خیریه) حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم بابت پرداخت هزینه در این آزمون، بر روی خروجی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت(برای مشاهده خبر اینجا کلیک شود) متعاقب آن پاسخ مسئول دبیرخانه حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به این معضل نیز منتشر شد. (اینجا کلیک شود)
در همین راستا گفت‌وگویی با مرتضی خدمتکار، مدیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم صورت گرفته تا علاوه بر پاسخ به این معضل از آخرین جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن جویا شویم.
مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دلایل دریافت هزینه از متقاضیان شرکت در این آزمون با توجه به اینکه در گذشته سازمان اوقاف هیچ مبلغی دریافت کرده است، گفت:‌ باید از زوایای مختلف به این موضوع نگاه کنیم، یکی از زوایا این است که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد که بخواهیم تغییراتی در هزینه‌ها به وجود بیاوریم؛ چرا که ثبت‌ نام آغاز شده و به نیمه‌های خود نیز رسیده است، تاکنون نیز حدود 40 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند،‌ بنابر این امکان اینکه از الان روند را تغییر دهیم، وجود ندارد.
وی در ادامه به دلایل فنی دریافت هزینه از متقاضیان شرکت در این آزمون اشاره کرد و افزود: بخشی از این مبلغ یعنی حدود 500 میلیون تومان برای سه هزار جایزه در نظر گرفته خواهد شد. بنابر این دریافت هزینه برای تأمین بخشی از هزینه‌های آزمون است. در شرایط فعلی بودجه‌های قرآنی کشور و محدودیت‌هایی که در آن وجود دارد، این هزینه‌ها در قبال خدماتی که به افراد ارائه می‌دهیم، دریافت می‌شود. خدماتی که در نظر گرفته می‌شود، اعتباراتی نیاز دارد که شاید در سرفصل اعتبارات ما دیده نشده باشد.
خدمتکار تصریح کرد: لذا مجبور هستیم بخشی از هزینه‌ها را از محل دریافت هزینه ثبت نام تأمین کنیم که آن مبلغ نیز در مجموع مبلغ سنگینی نیست، ‌شاید برای برخی مبلغ زیادی باشد و کاهش همین به آنها کمک کننده باشد، اما برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا یک سری نقاط خاص، محروم و ویژه، بدون پرداخت هزینه در این آزمون حضور یابند. به عنوان مثال بخشی از مخاطبان ما در زندان‌ها هستند که تمایل به حضور در آزمون دارند. وزارت ارشاد و سازمان اوقاف در طول سال برای زندانیان آموزش‌های قرآن برگزار می‌کنند، بر همین اساس برای حضور این افراد در آزمون، سیاست‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که کارهای حمایتی برای آنها فراهم کنیم تا امکان مشارکت در آزمون را داشته باشند. اما اینکه به صورت فراگیر بخواهیم این مبالغ را حذف کنیم یا کاهش دهیم، از لحاظ اجرایی امکان ندارد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث‌های مالی، تجربه چند ساله نشان داده وقتی ثبت نام را رایگان کنیم، بخش عظیمی از افراد ممکن است صرفاً ثبت نام کنند و در آزمون حضور نیابند، حتی موسسات و مراکز قرآنی نیز با توجه به رایگان بودن و برای نشان دادن بالا بودن عملکردشان، هر تعدادی که قبلاً آموزش داده‌اند، ثبت نام می‌کنند. از سوی دیگر در روز آزمون با حجم قابل توجهی از ریزش و غیبت افراد مواجه می‌شویم. در عینی که ما پیش‌بینی‌های لازم برای تمامی افراد انجام داده‌ایم و هزینه‌هایی متحمل شده‌ایم، اما با فضای خالی مواجه می‌شویم. لذا برای اینکه خلاءها و آسیب‌ها را کاهش دهیم، هزینه ثبت‌ نام تعریف کرده‌ایم تا اگر موسسه یا فرد ثبت نام می‌کند با آگاهی نسبت به اینکه در روز آزمون باید حضور یابد، ثبت نام کند و ریزش و آسیب از بین برود.
مدیر اجرایی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، با اشاره به اینکه دریافت هزینه از متقاضیان تجربه ناموفقی نبوده است، اظهار کرد: با مشارکت خود افراد این آزمون برگزار می‌شود و خدمات نیز برای همین افراد در نظر گرفته می‌شود. زمانی که یک تجربه ناموفق نبوده است، چه اصراری بر تغییر آن وجود دارد و چرا سایر نهادها از آن استفاده نکنند؟ من نمی‌گویم همه چیز را پولی کنیم، اما تا چه زمانی باید همه خدمات را رایگان در اختیار قرار دهیم. در این برهه که محدودیت بودجه وجود دارد، بد نیست برنامه‌ها را با رشد و ارتقاء بیشتر اجرا کنیم و بخشی از هزینه‌ها را از خود مخاطبان تأمین کنیم.
خدمتکار با بیان اینکه در فضای سازمان اوقاف و مراکز قرآنی بقاع و امامزاده‌ها بخشی از مقاومت ممکن است برای پرداخت هزینه صورت گیرد، گفت: این طبیعی است افراد وقتی از یک فضای رایگان به فضای پرداخت هزینه برسند، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد، اما با کمک اصحاب رسانه باید این فرهنگ جا بیفتد که می‌شود در حوزه قرآن هم مانند سایر حوزه‌ها که خود مردم مشارکت دارند،‌ شاهد مشارکت خود مخاطبان باشیم.
وی در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که برخی از متقاضیان حضور در آزمون در مناطق محرومی هستند که بی‌بهره از زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی هستند، آیا تمهیدی برای این قبیل مخاطبان در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: ما به تمام ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه در استان‌ها و شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم که وظیفه دارند همکاری و کمک کنند تا ثبت نام صورت بگیرد. البته ممکن است در برخی مناطق نه ارشاد باشد و نه اوقاف، اما با این وجود تمام تلاش شده است تا زمینه ثبت نام و شرکت افراد فراهم شود.
مدیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در ادامه در مورد تحقق میزان مشارکت مخاطبان که 300 هزار نفر بوده و رقم فعلی ثبت نام با هدف بسیار فاصله دارد، گفت: ناامید نیستیم و تمام تلاش ما بر این است که به این هدف برسیم. قبول دارم که فاصله زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد، اما تمام تلاش خودمان را به کار می‌بندیم تا به این هدف دست یابیم. البته بخشی از این مراجعه کم به این بر می‌گردد که امسال تبلیغات مقداری دیرتر شروع شد و هیچ فاصله زمانی بین اعلام رسمی و شروع ثبت نام وجود نداشت. لذا پیش‌بینی ما این است که طی روزهای آینده تا پایان دی‌ماه میزان مراجعه رشد داشته باشد. هنوز هم به دنبال تحقق حضور 300 هزار نفر در این آزمون هستیم.
خدمتکار در پایان در مورد احتمال تمدید دوباره زمان ثبت نام، گفت: با استفاده از تجربیاتی که داریم معمولاً متقاضیان روز آخر برای ثبت نام مراجعه می‌کنند، لذا از هم اکنون باید پیش‌بینی تمدید را مدنظر داشته باشیم.

captcha