پخش نوای استاد پرهیزکار, زمینه‌ساز تأسیس مهد قرآن شد
کد خبر: 3679081
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
نگاهی به کارنامه مهد قرآن حضرت مریم(س)؛

پخش نوای استاد پرهیزکار, زمینه‌ساز تأسیس مهد قرآن شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه مهد قرآن حضرت مریم(س) در شهرستان دزفول از سال 1376 با اخذ مجوز از سوی مهد قرآن کریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و با گذشت چند سال موفق به کسب افتخارات برتر در سطح کشور شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه معرفی مؤسسات قرآنی سطح کشور، این بار به سراغ موسسه‌ای در شهرستان دزفول رفته‌ایم که نام آن  مهدقرآن‌کریم حضرت مریم(س) است که مدیریت این مرکز را حاجیه کوکبی از بانوان فعال قرآنی این شهر بر عهده  دارد که در زیر قابل مشاهده است.

آغاز گام‌های حفظ قرآن با نوای استاد پرهیزگار/ بانوان دزفولی؛ نخستین حافظان برخاسته از  مهدقرآن‌ حضرت مریم(س)

درباره تاسیس مؤسسه مهدقرآن حضرت مریم(س) بفرمایید؟

حاجیه کوکبی متولد ۱۳۳۹ شهرستان دزفول دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم و قرآن و حدیث، مدیر مهد قرآن حضرت مریم(س) و مربی قرآن آموزش و پرورش هستم. درتابستان سال 1376 یکی از دانش‌آموزان سال تحصیلی 69-70 به محل کار بنده آمد و در مورد مشکلی که برایش پیش آمده بود با من مشورت کرد. در لابه لای صحبت‌هایش گفت که مؤسسه مهد قرآن‌کریم مربی حفظ قرآن می‌پذیرد که بنده با توجه به علاقه‌ای که داشتم، اطلاعاتی در این مورد کسب کرده و در آزمون ورودی شرکت کردم و در نهایت در دوره آموزشی 48 ساعته که در مردادماه با حضور استاد سیف از دفتر مرکزی مهد قرآن در اهواز برگزار شد، نیز شرکت کردم.

در این دوره ده نفر حضور داشتیم و به دلیل تجربه کار اجرایی بنده در آموزش و پرورش، به عنوان مسئول بانوان مهد قرآن انتخاب شدم و مابقی پس از پایان دوره به مربیگری مشغول شدند.

پس از اخذ مدرک و گذراندن دوره‌های  تربیت مربی با حضور استاد محسنی از مشهد در دزفول، با همکاری آموزش و پرورش به چند آموزشگاه مراجعه کرده و کارمان را در روزهای جمعه در هنرستان نرجس آغاز کردیم به طوری که در صبحگاه، برای دانش‌آموزان سه بار صدای استاد پرهیزگار را پخش کرده و به آموزش حفظ قرآن‌کریم مبادرت کردیم.

صدای دلنشین استاد پرهیزگار که از کلاس‌ها شنیده می‌شد، باعث شد تا مادرانی که دانش‌آموزان خود را همراهی می‌کردند، پیشنهاد راه اندازی کلاس حفظ آموزش قرآن را برای خودشان بدهند و آن پیشنهاد عملی شد و از آن زمان تا کنون مادران و بزرگسالان اعضای ثابت و مشتاق کلاس‌های مهد قرآن هستند.

بعد از چند سال مسئولان با فعالیت‌های بنده آشنا شدند و طی جلسه‌ای مطرح شد که برای فعالیت‌های خود از وزارت ارشاد اسلامی مجوز کسب کنیم و در این صورت مورد حمایت مسئولان قرار می‌گیریم و این موضوع حرکتی شد که مهدقرآن‌کریم حضرت مریم(س) شکل گرفت.

آغاز گام‌های حفظ قرآن با نوای استاد پرهیزگار/ بانوان دزفولی؛ نخستین حافظان برخاسته از  مهدقرآن‌ حضرت مریم(س)

درباره فعالیت‌های آغازین مؤسسه توضیح دهید؟

مهد قرآن حضرت مریم (س) فعالیت خود را در زمینه آموزش‌های قرآنی به کودکان 3 تا 4 ساله، کودکان 5 تا 6 ساله، پیش دبستانی، دانش‌آموزان ابتدایی و دانش آموزان راهنمایی، متوسطه و نیز بزرگسالان آغاز کرده است.در حال حاضر مؤسسه فعالیت‌های گسترده ای را انجام می‌دهد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.

  این مؤسسه قرآنی دوره‌هایی مانند روخوانی، روان‌خوانی، ترتیل، آموزش تجوید 1 و 2، تجوید کاربردی، صوت و لحن، مفاهیم قرآن، مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ سوره های جزء یک، دو، سه و جزء سی قرآن، آموزش روخوانی قرآن به شیوه‌های جذاب و با استفاده از کتاب‌های معتبر، احکام، صرف، نحو، روش تحقیق، اخلاق اسلامی، تربیت مربی حفظ قرآن، داوری تجوید و تربیت مربی قرآن کودکان پیش از دبستان و دبستان ارائه می‌شود.

همچنین این مؤسسه فعالیت‌های دیگری نیز مانند تفسیر و شان نزول آیات  قرآن، حدیث و هنر خردسالان، تثبیت محفوظات، احکام، ترجمه و مکالمه عربی، منطق، صرف و نحو یک، دو و سه، روش تحقیق، علم‌الحدیث، علوم قرآنی، تاریخ تفسیر و غیره را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

آیا این مرکز در حوزه تخصصی قرآن‌کریم نیز وارد شده است؟

 مؤسسه در سال‌های 81 تا 87 در زمینه‌های مختلف عمومی و تخصصی برنامه‌های آموزشی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که شامل برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی تربیت مربی حفظ، اعزام مربی قرآن برای مراکز فرهنگی‌، مساجد، داوری، مربی قرآن کودکان پیش‌دبستانی، آموزش در حوزه‌های علوم دینی، اعتقادی برای عموم در فضای مجازی، تشکیل اردوهای آموزشی و زیارتی برای قرآن آموزان وغیره است.

آغاز گام‌های حفظ قرآن با نوای استاد پرهیزگار/ بانوان دزفولی؛ نخستین حافظان برخاسته از  مهدقرآن‌ حضرت مریم(س)

  افتخاراتی که قرآن‌آموزان مؤسسه مهدقرآن‌کریم حضرت مریم(س) کسب کرده اند را بفرمایید؟

 قرآن‌آموزان  به منظور محک زدن معلومات خود در آزمون‌هایی شرکت کردند و موفق به دریافت رتبه شدند که شامل کسب مقام برتر قرآن‌آموزان و مربیان شرکت کننده در مسابقات ارگان‌های مختلف امور تربیتی، سازمان اوقاف، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج ، دانشگاه آزاد و پیام نور، بنیاد شهید و ایثارگران و همچنین مربیان این مرکز نیز داوری مسابقات قرآن در مناطق مختلف فرهنگی و آموزشی دزفول و اندیمشک را برعهده داشتند که از جمله موفقیت‌های این مهد قرآنی است.

تا کنون 54 نفر از  قرآن آموزان مهدقرآن کریم حضرت مریم(س)، موفق به اخذ گواهی حفظ جزء اول قرآن ،54 نفر موفق به اخذ گواهی حفظ جزء 30و 63 نفر موفق به اخذ گواهی حفظ سه جزء از وزارت فرهنگ و ارشاد شده‌اند  و همچنین 56 نفر نیز موفق به اخذ گواهی حفظ پنج جزء ،57 نفر موفق به اخذ گواهی 10 جز،14 نفر گواهی حفظ 15 جزء ،6 نفر گواهی 20 جزء و 6 نفر موفق به اخذ گواهی حفظ کل قرآن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.  تعداد رتبه‌های حافظان این مهد قرآنی در مسابقات کشوری و استانی نیز قابل ستایش است.

بیشترین مخاطبان مؤسسه را چه قشری از مردم تشکیل می‌دهند، بفرمائید؟

هیچ محدودیت سنی برای ورود به فعالیت‌های قرآنی این موسسه وجود ندارد بیشترین مراجعه کنندگان به کلاس‌های آموزشی، بانوان دزفولی هستند. به طوری که بیش از 200 کلاس قرآنی در این مرکز  برپا می‌شود. تهیه نشریه نسیم وحی و تلنگر، برگزاری مسابقات حفظ قرآن از دیگر فعالیت‌های این مهد قرآنی است.

آغاز گام‌های حفظ قرآن با نوای استاد پرهیزگار/ بانوان دزفولی؛ نخستین حافظان برخاسته از  مهدقرآن‌ حضرت مریم(س)

از توانمندی‌های مربیان مهدقرآن حضرت مریم(س) برایمان شرح دهید؟

مربیان این مرکز همگی از تجربه کاری بالایی در زمینه قرآن‌کریم برخوردار هستند به طوری که داوری برخی از مسابقات قرآن توسط مربیان مؤسسه در داخل مرکز و دیگر مراکز مانند واحد قرآن آموزش و پرورش، کانون فرهنگی تربیتی هدی، برخی از مدارس، ادراه اوقاف و امور خیریه دزفول، شوش، اندیمشک، آموزش و پرورش  شوش، پادگان 92 زرهی، سیاسی عقیدتی پایگاه  چهارم شکاری، نیروی انتظامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول انجام شد.

همچنین  این مؤسسه همکاری با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول در برگزاری آزمون طرح ملی حفظ، برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی، برگزاری  هم‌اندیشی راهکارهای حفظ و تثبیت قرآن، تهیه  نشریه های شمیم وحی داشته  است.

آیا  مدیر مؤسسه مهدقرآن کریم حضرت مریم(س) افتخاراتی در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، بفرمایید؟

از سال ۸۴ تا ۹۴ از سوی مسئولان مراکز آموزشی قرآنی کشور برای گسترش و توسعه آموزش‌های قرآنی، تلاش و همت در تشکیل و تأسیس مراکز قرآنی، 15 نشان و لوح تقدیر و تکریم به عنوان بانوی قرآنی شهرستان دزفول اهدا شده است.

یادآور می‌شود؛ مهدقرآن‌کریم حضرت مریم(س) در استان خوزستان، شهرستان دزفول، خیابان حر شهید، بین هجرت و رسول اکرم(ص)،پلاک 65 واقع شده است.

 

 

captcha