واکنش مخاطبان بین‌المللی به شخصیت شهید برونسی/ آیا این شخصیت واقعی است؟
کد خبر: 3679135
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳

واکنش مخاطبان بین‌المللی به شخصیت شهید برونسی/ آیا این شخصیت واقعی است؟

گروه فرهنگی: یک نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم با افرادی آشنا شدم که کتاب خاک‌های نرم کوشک را خوانده بودند و شهید برونسی را می‌شناختند اما آن‌ها سوال می‌کردند آیا شخصیت این شهید، وجود خارجی داشته است؟

سعید عاکف، نویسنده برجسته مشهدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص جریان‌سازی ادبیات دفاع مقدس در کشورهای دیگر، تصریح کرد: در سفری که به قطیف شهری در استان شرقی عربستان سعودی داشتم، متوجه شدم که گروهی از شیعیان آن شهر، هیئتی به نام شهید برونسی دارند البته این هیئت تابلو و مکانی علنی برای فعالیت‎های مذهبی خود نداشته است.
وی ادامه داد: شناخت شهید برونسی توسط آن هیئت برایم تعجب‌آور بود، وقتی از ‌آن‌ها پرسیدم شما چگونه با شهید آشنا شدید، آنها خود را فرزند شهید برونسی خطاب کردند، از طرفی هم به دلیل ترجمه شدن کتاب «خاک‌های نرم کوشک» به عربی، آن کتاب را مطالعه کرده بودند.
نویسنده «خاک‌های نرم کوشک» در ادامه گفته‌های خود، اظهار کرد: در سفر دیگرم به لبنان، با گروهمان به جایی رفته بودیم که چند نفر دورمان را گرفتند، این حرکت در آن کشور برایم طبیعی نبود، بعدا فهمیدم که یکی از افراد‌ آن جمع من را به آنها معرفی کرده است، آنها از من سوال‌های بسیاری در خصوص شهید برونسی پرسیدند همانند اینکه آیا این شخصیت وجود خارجی دارد که توضیحاتی به آنها دادم و گفتم که خانواده شهید در مشهد زندگی می‌کنند و هر زمان به مشهد سفر کردند، آنها را به منزل شهید خواهم برد.
شناخت شهید برونسی در افغانستان و پاکستان توسط اهل تسنن
عاکف تصریح کرد: ترکیه و پاکستان از دیگر کشورهایی بود که سفر کردم، در این سفرها برخی اهل تسنن هم شهید برونسی را می‌شناختند.
برخی مسئولان شهدا را جدا از معنویت و دین می‌دانند
این نویسنده با اشاره به اینکه متأسفانه برخی، موضوع دفاع مقدس را به عنوان بحثی مستقل مطرح می‌کنند، اظهار کرد: آنها شهید برونسی و کاوه را شخصیتی جدا از معنویت و دین می‌دانند و معتقد هستند این شهدا فی نفسه حرفی برای گفتن دارند، در حالی‎که اینگونه نیست، اراده شهدای ما ریشه در مکتب اهل بیت(ع) دارد.
وی در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: روزی در مراسمی با یک شهروند آمریکایی که تازه به ایران آمده بود ملاقات کردم، او به من گفت، پدر من در قلب آمریکا یک بسیجی است، متعجب شدم و پرسیدم، دلیل این حرف چیست، آن شهروند آمریکایی گفت، پدر من شهید برونسی و کاوه را شناخته و تحقیقات بسیاری در زمینه آنها انجام داده است، ما مسلمان شدیم و شیعه هستیم، این خانواده را پلیس امنیتی آمریکا خیلی اذیت کرده بود.
عاکف با اشاره به اینکه دفاع مقدس به تنهایی اعتباری ندارد، افزود: اعتبار آن ریشه در مکتب دارد، اگر چنین نبود قطعا ارزیابی استکبار مبنی بر اینکه به مدت یک هفته الی 10 روز ایران را شکست خواهد داد، به نتیجه می‌رسید، در جنگ سوریه هم تمام سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی جهان تخمین زده بودند که در مدت سه‌ماه این رژیم سقوط خواهد کرد و به طبع آن، ضرباتش به ایران خواهد رسید.
وی ادامه داد: برخی ادعا می‎کردند اگر سوریه را شکست دهند کمر جبهه مقاومت می‌شکند و لبنان و حزب‌الله را هم شکست خواهند داد تا دیگر نتوانند از ایران پشتیبانی کنند، آنها امید داشتند که ایران را هم تخریب می‌کنند، حدس آنها درست بود و اگر بچه‌های مکتبی ما نبودند، کسانی که دنباله‌رو مکتب اهل بیت(ع) هستند، سوریه پیروز نمی‌شد.
این نویسنده اظهار کرد: آن زمان که من سوریه بودم، حدودا 90 درصد آن کشور از بین رفته بود اما بچه‌های مکتبی ایران به سوریه رفتند و ارزیابی سه‌ماهه دشمن مبنی بر خرابی این کشور را از بین بردند، به همین خاطر دشمن و برخی افراد در ایران که تحت تأثیر غرب هستند به شدت از این ماجرا عصبانی شدند و رفتن جوانان به سوریه را امری بیهوده تلقی کردند، در حالی‌که متوجه نمی‌شوند اگر جوانان مکتبی سوریه را رها کرده بودند کشورمان به باد فنا می‌رفت.
مکتبی بودن ادبیات دفاع مقدس موجب نفوذ آن در کشورهای دیگر شد
عاکف ادامه داد: مکتبی بودن ادبیات دفاع مقدس موجب تأثیر  و نفوذ آن در کشورهای دیگر از جمله آمریکا شده است.
وی در خصوص داستان‌هایی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است، بیان کرد: مشکلی که در آثار دفاع مقدس وجود دارد، ورود نویسندگان بدون تخصص در این زمینه است، از طرفی هم برخی کتاب‌های دفاع مقدس با حمایت رسانه‌ها به شهرت رسیده‌اند.
نویسنده «خاک‌های نرم کوشک» تبلیغ تلویزیون از کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس را از مشکلات دیگر دانست و اظهار کرد: شاید آن کتاب‌ها به خوبی در زمینه دفاع مقدس نوشته نشده باشند.
متخصص بودن نویسنده دفاع مقدس در زمینه دین و مذهب
عاکف با بیان اینکه افرادی که در حوزه دفاع مقدس نوشته‌ای را به تحریر در می‌آورند باید تخصص دینی و مذهبی داشته باشند، افزود: این موضوع ریشه در مذهب دارد و کسی که مذهب را نشناسد، نمی‌تواند به خوبی در زمینه دفاع مقدس کار کند.
وی با اشاره به اینکه در برخی کتاب‌های دفاع مقدس خطاهایی دیده می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه برخی نویسندگان در کتاب خود علاوه بر قدیس شمردن یک شهید به خطاهای آن هم می‌پردازند، مسلما شهیدان معصوم نیستند اما نباید این دو موضوع را کنار هم آورد و باید از هم تمیز داده شوند.
این نویسنده ادامه داد: کتاب «تپه جاویدی»، «حماسه تپه برهانی» و «راز اشلو» از بهترین کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس هستند، چراکه دفاع مقدس را همانطور که بوده، بدون پرداختن به وجه منفی آن روایت کرده‌اند.
نبود درک درستی از فرهنگ در بین مسئولان دولتی
وی دلیل کمتر پرداخته شدن به موضوع شهدای مدافع حرم توسط نویسندگان را، نبود درک درست برخی مسئولان فرهنگی دانست و ادامه داد: کتاب‌های «شام برفی» و «گمشده مزار شریف» از جمله کتاب‌هایی است که در زمینه این شهدا نوشته‌ام، متأسفانه به دلیل موفق نبودن سیستم‌های دولتی خیلی از مباحث در حوزه شهدای مدافع حرم روی زمین مانده است.

captcha