توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ غیر ممکن خواهد بود
کد خبر: 3679180
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ غیر ممکن خواهد بود

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه امسال در بودجه توجه ویژه به رفع موازی کاری‌های فرهنگی شده است، گفت: توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ غیر ممکن خواهد بود چرا که فرهنگ با همه ابعاد زندگی اجتماع مردم گره خورده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه امسال در بودجه توجه ویژه به رفع موازی کاری‌های فرهنگی شده است، گفت: توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ غیر ممکن خواهد بود چرا که فرهنگ با همه ابعاد زندگی اجتماع مردم گره خورده است.

وی با تقدیر از توجه ویژه امام جمعه تبریز به اهالی فرهنگ و هنر و پیگیری امورات آنها گفت: آذربایجان و تبریز همواره طلایه دار دین، فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است، و در حوزه دینی و فرهنگی و هنری ترکیب سه گانه ای را در طول تاریخ شاهد بوده ایم.

صالحی با اشاره به اینکه فرهنگ اساس توسعه کشور تصریح کرد: در منطقه آذربایجان بر اساس همین اصل دین، ملیت، مذهب و قومیت با یکدیگر ترکیبی به وجود آورده که تعلقات عمیق دینی را در کالبد جامعه به منصه ظهور رسانده است.

وی افزود: در حقیقت لایه‌های فرهنگی آذربایجان در طول تاریخ نشان داده که مردمان این خطه هنردوست، هنرمند و فرهنگی بوده اند.

صالحی با اشاره به اینکه علمای دینی این خطه از ایران اسلامی طلایه دار بخش‌های فرهنگی و هنری بوده و هستند، تصریح کرد: درخطه آذربایجان همواره ترکیب دین، ملیت، مذهب و قومیت با یکدیگر نه تنها تعارضی نداشته، بلکه همدیگر را تکمیل کرده اند، که این موضوع نشأت گرفته از اندیشه بزرگان و علمای دینی آذربایجان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه‌های مختلفی در بخش‌های فرهنگی زیر نظر‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارند، گفت: مثلاً در حوزه دینی بیش از ۲۰ هزار کانون های فرهنگی، هنری مساجد در سراسر کشور فعال است، که از این  تعداد بیش از هزار کانون در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند.

صالحی با بیان اینکه امسال در بودجه توجه ویژه به رفع موازی کاری‌های فرهنگی شده است، گفت: کانون‌های مساجد، معاونت قرآن و عترت، اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت با هماهنگی حداکثری با یکدیگر فعال هستند، ضمن اینکه دیگر حوزه‌های وزارتخانه نیز مبنای فعالیت را بر مسائل دینی و قوانین جاری کشور قرار داده اند.

وی در پایان تصریح کرد: فرهنگ همه اجزای اجتماعی را در بر می گیرد که از علما انتظار داریم فرصت های حوزه فرهنگی را دقیق‌تر و جامع تر مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار، با بیان اینکه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی در کشور هماهنگی لازم با یکدیگر ندارند، گفت: مسأله فرهنگ باید در اولویت کاری تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار گیرد و تمامی اقدامات باید با پیوست فرهنگی همراه شود، هرچند ماهیت برخی وزارتخانه ها فرهنگی نیست.

وی، افزود: دشمنان انقلاب اسلامی چون از برخوردهای سخت افزاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نا امید شده اند و آن را پرهزینه می‌دانند، با سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و تمرکز برآن تلاش دارند خاکریز های اعتقادی مردم را با هجمه های فرهنگی هدف قرار دهند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به تجلیل از فعالان فرهنگی، قرآنی و ادبی در نماز عبادی-سیاسی جمعه تبریز گفت: در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و اشاعه این فرهنگ در بین خانواده ها به خصوص نسل جدید هر هفته از نخبگان و فعالان فرهنگی، قرآنی و ادبی در بین الصلاتین نماز جمعه تقدیر به عمل می آید که استقبال آحاد مردم از این موضوع را شاهد هستیم.

امام جمعه تبریز با تقدیر از اقدامات انجام گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اجرای برنامه های فرهنگی گفت: خوشبختانه جلسات شورای فرهنگ عمومی استان به صورت منظم و کاربردی در سراسر آذربایجان شرقی پیگیری و برگزار می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: مسائل و موضوعاتی که در جلسات این شورا مطرح می شود، مسائل و موضوعات روز منطقه هست که تلاش داریم در راستای رفع چالش های فرهنگی استان قدم برداشته شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست در جلسات هیأت دولت هماهنگی میان دستگاه ها و وزارتخانه ها را در موضوع اقدامات فرهنگی مورد توجه قرار دهد.

captcha