بررسی اقدامات ملی و راهبردی طرح حفظ قرآن و نکوداشت حجت‌الاسلام «حشمتی»
کد خبر: 3679190
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

بررسی اقدامات ملی و راهبردی طرح حفظ قرآن و نکوداشت حجت‌الاسلام «حشمتی»

گروه فعالیت‌های قرآنی: این هفته با خبرها و رویدادهایی چون انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد، تصویب اقدامات ملی و راهبردی طرح ملی حفظ قرآن، برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام نتایج آزمون‌ ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، نکوداشت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» در ایکنا و ... همراه بودیم.

بررسی اقدامات ملی و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن و نکوداشت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درهفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، رویدادهای متنوعی در جریان بود، که از جمله آنها می‌توان به نکوداشت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» در ایکنا، انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد، تصویب اقدامات ملی و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن، برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام نتایج آزمون‌ ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن و... اشاره کرد. در ادامه نگاهی اجمالی به  برخی از مهم ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته دی ماه شده است.

انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد
ابتدای هفته گذشته خبری از انتصاب دو مشاور در معاونت قرآن وزارت ارشاد منتشر شد. بنابر این، طی احکام جداگانه‌ای از سوی عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی و نیز مشاور بین‌الملل این معاونت معرفی شدند. بر همین اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمیدرضا محمود‌زاده‌ حسینی، به عنوان «مشاور آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی» و محمود واعظی، مشاور امور بین‌الملل معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد شد.

نگاهی به فعالیت‌های آینده معاونت قرآن و عترت ارشاد
روز شنبه نهم دی ماه، برنامه افق که به صورت زنده روی آنتن رادیو قرآن رفت به تشریح فعالیت‌های پیش روی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت که در این برنامه عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به بیان سیاست‌های کلان این معاونت پرداخت.

برگزاری ششمین جلسه توجیهی طرح تربیت حافظان غرب و شمال غرب تهران
در دومین روز از هفته، برابر با 10 دی ماه، ششمین جلسه توجیهی، هماهنگی طرح تربیت حافظان غرب و شمال غرب تهران در محل فرهنگسرای قرآن برگزار شد. طی این جلسه هماهنگی که با حضور مربیان طرح برگزار ‌شد، هر یک از مربیان به ارائه گزارش کار خود از نحوه اجرای طرح در مدارس تحت پوشش پرداختند.
در پایان برگزاری این جلسه قرآنی و معنوی نیز برنامه قرعه‌کشی وام مربیان طرح تربیت حافظان غرب و شمال غرب تهران انجام و وام مورد نظر نیز به دو نفر از ایشان اعطا ‌شد.

همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن
بنابر این گزارش، نشست مشترک با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران این معاونت با احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن و تعدادی از مدیران گروه‌های برنامه‌ساز این شبکه رادیویی در محل سالن جلسات رادیو قرآن برگزار شد که بر همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرفصل جدید توافق شد.

بررسی و تصویب اقدامات ملی و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن
روز یکشنبه 10 دی ماه، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، چهارمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن را در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرد.
در این جلسه به موضوع بررسی و تصویب اقدامات ملی دستگاه ها ذیل راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن اختصاص داده شد. همچنین در جلسه گذشته این ستاد نیز مقرر شده بود که دستگاه های متولی اقدامات ملی ذیل راهبردهای طرح ملی را تا برگزاری جلسه چهارم ستاد به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرانی ارائه دهند که جزئیات این راهبردها را در اینجا مشاهده کرد.

نودامین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه برگزار شد

بنابر این گزارش، نودامین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دهمین روز از دی ماه به منظور بررسی یک دستور با حضور اعضای این مجمع برگزار شد. در این جلسه که به صورت فوق‌العاده برگزار شد، به موضوع دستورالعمل بررسی و تصویب نهایی سهم اعتبارات عناوین برنامه‌های ملی و بین‌‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورا پرداخته شد که در نهایت و با توجه به طولانی شدن جلسه بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت تا ادامه‌ بحث‌ها و بررسی‌های در مورد این موضوع به جلسه آتی مجمع موکول شود.

نتایج آزمون‌ ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد

در روز دوشنبه برابر با 11 دی ماه، با جمع‌بندی آزمون‌های ششمین دوره ارزیابی و گواهی‌نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، نفرات برگزیده معرفی شدند.
بنابراین گزارش، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه شورای ارزیابی قاریان و مدرسان با اعلام این خبر گفت: در دوره ششم، از مجموع ۳۱۱ شرکت کننده که مراحل مختلف آزمون‌های نظری، مصاحبه و تلاوت را پشت‌سر گذاشتند، در نهایت ۲۳ نفر در بخش قاریان و ۹ نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح ۱ تا ۴ شدند. اسامی پذیرفته شدگان را اینجا مشاهده کنید.

پوشش آزمون سراسری حفظ و مفاهیم توسط شبکه قرآن

در جلسه‌ای که با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرتضی خدمتکار، معاون دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد بر پوشش رسانه‌‌ای این رویداد قرآنی توسط شبکه‌های سیما تاکید شد.

حضور دومین کاروان قرآنی در مناطق زلزله‌‌‌‌‌‌زده
دوازدهم دی ماه، جلسه کمیته حمایت جامعه قرآنی از زلزله‌زدگان استان کرمانشاه برگزار شد. بر همین اساس مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه به آن پرداخته شد و به تصویب اعضا نیز رسید، بحث حضور دومین کاروان قرآنی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بود. مقرر شد تا این کاروان روز ۲۰ دی‌ماه در مناطق زلزله‌زده حضور یافته و علاوه بر اجرای محفل قرآنی، بازدیدهایی از برخی خانواده‌های زلزله‌زده به عمل بیاورند. همچنین اهدای مصحف شریف و اسباب‌بازی‌های قرآنی به کودکان از جمله برنامه‌های در نظر گرفته در این بازدید خواهد بود.

نکوداشت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» در عصر دلنشین ایکنا

مراسم عصر دلنشین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان به میزبانی ایکنا روز سه شنبه 12 دی ماه، برگزار شد.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن،‌ سیدحسین موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نورالهیان، ولی یاراحمدی، رحیم خاکی، حسین ساری، جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، فعالان و اساتید قرآنی کشورمان و خانواده حشمتی از جمله حاضران در این مراسم بودند. تصاویر این نشست اینجا قابل مشاهده است.

تجلیل مدیران لیگ حافظان قرآن مازندران از رئیس فدراسیون تکواندو

طی دیداری که در محل فدراسیون تکواندوی جمهوری اسلامی ایران انجام شد، مدیران اجرایی لیگ حافظان قرآن مازندران از حمایت‌های سیدمحمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو در برگزاری این لیگ قرآنی تجلیل کردند.
گفتنی است؛ دومین دوره لیگ حافظان قرآن استان مازندران در سال جاری و با حضور هفت تیم از سطح استان در دو بخش انفرادی و تیم طی سه ماه برگزار شد.

اعلام اسامی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن

براساس این گزارش، اسامی نفرات حاضر در مرحله سوم دوازدهمین دوره و مرحله چهارم یازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد. اسامی پذیرفته شدگان را اینجا مشاهده کنید.
همچنین، این آزمون‌های قرآنی به صورت همزمان صبح روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه جاری از ساعت ۸ در محل سالن آمفی‌تئاتر سازمان دارالقرآن الکریم واقع در خیابان رشت تهران برگزار خواهد شد.

تجلیل از قاریان و حافظان قرآن آستان عبدالعظیم(ع)

در آخرین روزهای هفته برابر با 13 دی ماه، به همت مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، مراسم تجلیل از ۱۳۹ نفر از قاریان و حافظان اجزای مختلف قرآن کریم از ساعت 17:30 در محل تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برپا شد.

اختتامیه ششمین دوره تخصصی اقراء

بنابر این گزارش، اختتامیه ششمین دوره تخصصی اقراء که از اوایل آبان ماه امسال در تهران آغاز شده بود، با حضور تعدادی از اساتید قرائت قرآن کریم کشورمان و همچنین استاد شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، از اساتید قرائت قرآن کشور مصر شامگاه ۱۳ دی ماه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد. بر همین اساس حاضران در این دوره، در این مراسم آخرین بخش از قرائت خود را انجام دادند تا پس از آن اجازه نامه قرائت را از استاد مصری دریافت کنند.

اعلام نتایج مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

همچنین، مرحله مقدماتی دهمین فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی در جلسه محسن امیری(مسجد شهدا) و با حضور مشتاقان، قاریان و قرآن‌آموزان شهر تهران و محله محلاتی برگزار شد. در این بخش که حمید شیخ‌زاده و مجتبی صادقی به عنوان ناظران جشنواره حضور داشتند، بعد از تلاوت هشت نفر از قاریان، مراسم رأی‌گیری از حضار مطابق معمول جشنواره برگزار و اصغر اسدی با اکثریت آراء به مرحله فینال جشنواره راه پیدا کرد.
در ادامه مرحله مقدماتی دوره دهم جشنواره تلاوت‌های مجلسی و در جلسه مصطفی یادگاری که با شور و شوق مضاعفی و با حضور شریفیان و مجتبی صادقی به عنوان ناظران و داود جعفری نیز به عنوان دبیر جشنواره برگزار شد در پایان نیز پس از قرائت قاریان خوش‌خوان جلسه، سیدعباس حسینی توانست بار دیگر با آراء بیشتر جواز حضور در فینال دور دهم را کسب کند.

تمدید زمان ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

محمد امیری، مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی طرح ملی حفظ قرآن سازمان اوقاف درباره ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن که از هجدهم آذرماه آغاز شده و تا 20 دی ماه ادامه دارد، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها روند ثبت‌ نام تا پایان دی ماه تمدید خواهد شد.

برگزاری محفل قرآنی «پیام وحی» با حضور قاریان بین‌المللی

بنابراین گزارش، محفل انس با قرآن کریم از سوی شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در شامگاه چهارشنبه 13دی ماه، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از چهارراه قدوسی، روبروی پارک اندیشه با حضور قاسم رضیعی و سعید پرویزی از قاریان بین‌المللی قرآن‌کریم کشورمان و با اجرای بهزاد احمدی برگزار شد.

رقابت 240 نفر در مرحله استانی مسابقات قرآنی فرهنگیان استان تهران

شانزدهمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان استان تهران یادواره مربیان شهید قرآنی حدود ۲۴۰ نفر از فرهنگیان در ۹ رشته، روز پنجشنبه برگزار شد.این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵ جزء، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قصه‌گویی، روش تدریس احکام، تفسیر و اذان برپا شد که برگزیدگان چهار رشته قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به مرحله کشوری مسابقات که طی تابستان سال آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کنند.

captcha