رحمت الهی؛ شامل حال راضی به رضای حق
کد خبر: 3679209
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

رحمت الهی؛ شامل حال راضی به رضای حق

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه گفت: رحمت و غصب الهی براساس مسئله اختیار است و تا شخص خودش نخواهد انجام نمی‌شود، پس کسی رضای خدا را خودش نخواهد و دنبال این نباشد که خداوند از او خوشنود باشد دچار غضب الهی می‌شود. در ماجرای رحمت الهی نیز موضوع به همین قرار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه پنج شنبه ۱۴ دی ماه در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره که در حسینیه قرائت قرآن شهرری برگزار شد، در ادامه شرح رحمت عام و خاص خداوند گفت: همانطور که بیان شد خداوند دارای دو رحمت عام و خاص است که رحمت عام خداوند شامل همه انسان‌ها می‌شود و رحمت خاص خداوند شامل مومنینی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) گفت: امام باقر (ع) در روایتی فرمودند: خداوند تبارک و تعالی حلیم و علیم است که غضبش شامل کسی نمی‌شود، اما اگر کسی رضای خدا را خودش نخواهد و دنبال این نباشد که خداوند از او خوشنود باشد اینجاست که غصب خدا شامل حال چنین فردی می‌شود.

شجاعی افزود: رحمت و غصب الهی بر اساس مسئله اختیار است و تا شخص خودش نخواهد انجام نمی‌شود، پس وقتی کسی خودش را از بارش باران رحمت الهی محروم کند و تا حدی که کار به جایی برسد دیگر برایش این موضوع مهم نیست، اینجاست که خودش با اختیار خودش خود را از رحمت الهی محروم کرده است.


چه کسی دچار غضب الهی می‌شود؟


وی ادامه داد: پس غصب خداوند شامل کسی است که خشنودی و رضای خدا را دوست ندارد و این طبیعی است که چنین کسی به غضب و عذاب الهی دچار می‌شود. بنابراین خدا از کسی رحمتش را دریغ می‌کند و به او عطا نمی کند که خودش نخواسته باشد. بالاخره ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم به خانواده آسمانی خود اهل بیت (ع) برسیم و خود را شبیه آنها کنیم یا اینکه اصلا این را نمی خواهیم؟ این تصمیم و تکلیفی است که باید هر فرد خودش آن را انتخاب کند.


یک سال تحقیق درباره قوانین موفقیت و جذب در اسلام و رسیدن به هزار قانون


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تحقیق یکساله اش درباره قوانین موفقیت و جذب در اسلام اظهار کرد: قوانین جذب مفصل است که بعضا غربی‌ها چقدر روی این قوانین جذب تبلیغ می‌کنند ولی این قوانین آنها دارای اشکال است، من شخصا در قوانین اسلامی درباره قوانین جذب در اسلام تحقیق کرده‌ام که در این تحقیق یکساله به نزدیک به هزار قانون جذب در اسلام رسیدم که اگر آنها را به دنیا عرضه کنیم، جهان علم منفجر می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: ما افتخارمان این است که در قوانین اسلام بیش از هزار قانون موفقیت و جذب داریم که باید اینها را طراحی کرد. الان در کشور کلاس‌های موفقیت تشکیل می‌دهند و چند صد هزار تومان هم بابت این کلاس‌ها اخذ می‌کنند و فقط چند تا قوانین موفقیت را می‌گویند در صورتی که اگر قوانین موفقیت اسلامی را بخواهیم تدریس کنیم چندین ساعت تدریس آن طول می‌کشد که اکنون در جلسات سه شنبه در قم بخشی از آن را بیان می‌کنم، آن هم این قوانین اسلامی قوانینی است که خود صاحب جذب خداوند متعال به ما یاد داده است.


شجاعی اظهار کرد: اگر بخواهیم نزولات جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلانی، فوق عقلانی را دریافت کنیم، یا اینکه پولدار بشویم، یا وضع جسمی خوبی داشته باشیم، چکار باید انجام دهیم؟ برای تمام این موفقیت‌ها خود اسلام دستوراتی داده و به ما آن را یاد داده است و اینها چیز کمی هست، اما ما چون از معصومین (ع) غفلت کردیم دچار چنین مشکلاتی شده ایم.


انتقاد از چاپ کتاب‌های موفقیت از ترامپ


این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از چاپ و عرضه کتاب‌های موفقیت نویسندگان بیگانه از جمله ترامپ گفت: جای تاسف است که در کشور با پول اسلامی کتابهایی به عنوان موفقیت چاپ می‌شود که سراسر آن کفر است که خیلی از این کتاب‌ها از ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا است. این چه موفقیتی است که ترامپ می‌خواهد یاد ما بدهد، متاسفانه در کشورمان کتاب‌های این فرد را آورده و به عنوان موفقیت آن را معرفی می‌کنند، روح این کتاب‌ها ناسالم است. در صورتی که موفقیت باید با ساختار حقیقی دنیا و آخرت انسان طراحی شود. برای موفقیت باید سراغ رحمت خدا و معصومین(ع) رفت.


شجاعی با اشاره به اسم دائم خداوند بیان کرد: یکی از اسم‌های خداوند اسم « دائم » است، یعنی اینکه من می‌دانم این فیض و کرم و نعمت از سوی خداوند است پس با گفتن اسم دائم از خداوند دوام این نعمت و فیض را درخواست می‌کنم. یا اینکه خداوند به کسی نعمتی عنایت کرده و نمی خواهد خداوند آن نعمت را از او بگیرد و استفاده از اسم دائم باعث دوام داشتن این نعمت می‌شود.


چرا برخی با گرفتن چله و ذکر و ...  باز هم مشکلشان حل نمی شود؟


این استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این پرسش که چرا برخی با اینکه چله‌های مختلف می‌گیرند یا اینکه سر کتاب باز می‌کنند و به دعا نویس مراجعه می‌کنند اما هیچ گرهی از مشکلاشان باز نمی شود، گفت: چنین افرادی که به همه جا مراجعه کرده و هر ذکری را گرفته و به هر دعا نویسی هم رجوع کرده اند اما مشکلشان حل نشده به خاطر این است که بخش منعیات خود را بررسی نکرده اند، نگاه نکرده اند در این بخش چرا خداوند فلان نعمت را از او گرفته یا فلان نعمت را چرا به او نمی دهد؟


وی ادامه داد: برای روشن تر شدن مثالی می‌زنم، در ادارات حقوق کارمندان را ماه به ماه مثلا آخر ماه به حسابشان واریز می‌کنند، اما این کارمند یک روز می‌رود بانک می‌بیند حقوقش واریز نشده است و جلوی حسابش بسته است، اعتراض می‌کند که چه شده می‌گویند چون گزارش کار در این ماه نداشتی یا اینکه جایی بدهکار یا ضامن بوده ای جلوی حقوقت بسته شده است. یعنی اینکه آن اداره جلوی حقوقش را نبسته بلکه خودش کاری کرده که جلوی حقوقش بسته شده است. و در اینجا هم انسان در بخش منعیاتش کاری کرده که خودش جلوی فلان نعمت را بسته است.


شجاعی تصریح کرد: اگر خداوند حاجتتان را نمی دهد و مشکلتان حل نمی شود به خاطر این است که در زندگی یک جایی را بسته‌اید باید آن را باز کنید تا این باز شود. شما یک جای زندگی با پدر یا مادرتان مشکل دارید اما جمکران می‌روید و دعا می‌کنید و بعد می‌گویید چرا اینقدر جمکران رفتم و دعا کردم مشکلم حل نشد؟ در صورتی که شما جای دیگر راه را بسته‌اید دل پدر یا مادر را شکسته‌اید، اول باید سراغ آنها بروید تا راه بسته باز شود، اگر هم پدر و مادرتان فوت کرده اند آنها در برزخ از شما ناراضی هستند باید برایشان خیراتی و فاتحه ای بخوانید و آنها را راضی کنید تا این در بسته باز شود.


این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بنابراین رحمت الهی عام و خاص خداوند تبارک و تعالی درش به روی همه باز است و منعی برای هیچ کس ندارد این ما هستیم که این در را می‌بندیم، با لجبازی هایمان خدا و پیامبر (ص) را می‌آزاریم، رضای خدا را قبول نداریم، اینجاست که رزق ما هم بسته می‌شود. پس آنجایی که عطای الهی نیست به خاطر آن است که ما در را بسته ایم.


شجاعی ادامه داد: ببینید کجا این در را بسته‌اید که اکنون به مشکل برخورده‌اید، ببنید کجا نمک نشناسی کرده‌اید، لجبازی نمودید، قلدربازی کردید، دلی را شکستید، کسی را سرزنش کردید، ناموسی را از نوامیس الهی زیر پا گذاشتید، در خانه به نماز و قرآن توهین کردید، اصلا کسی در خانه قرآن نمی خواند، قرآن را مهجور نمودید و هزار چیز ماند اینها است که باعث شده در روی شما بسته شود و گرفتار شوید، پس نگویید کسی ما را سحر و جادو کرده است این خودتان هستید که در را به روی خود بسته‌اید.


امیرمحسن سلطان احمدی

مطالب مرتبط
captcha