تکنولوژی یک ضرورت است نه انتخاب/نسل جدید کار نوآوران اقتصاد مقاومتی هستند
کد خبر: 3679319
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
سپهری:

تکنولوژی یک ضرورت است نه انتخاب/نسل جدید کار نوآوران اقتصاد مقاومتی هستند

گروه اقتصادی: رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی کشور با بیان اینکه رشد فناوری این امر انتخابی نیست بلکه ضرورت است گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و مبتنی بر نوآوری، که بخش قابل توجهی از این نوآوری به وسیله نسل جدید کار محقق خواهد شد.

محمد رضا سپهری، رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به تفاوت‌های نسل جدید کار گفت: این نسل همچون نسل گذشته نیست که هر روز رأس ساعت مشخص به یک مکان مشخص وارد و خارج شود بلکه با استفاده از فناوری‌های نوین، همزمان می‌تواند چند پروژه کاری را انجام دهد این نسل، نسل آینده نیست بلکه هم اکنون وارد بازار کار شده است.
وی ادامه داد: تغییرات حاصل از ورود این نسل، به بازار کار، تدریجی است و اگر شاهد هستیم در برخی کلانشهرها در برابر مشاغل جدیدی همچون اسنپ واکنش نشان می‌دهند و از اجرای آن جلوگیری می‌کنند امری موقتی است زیرا نمی‌توان در برابر رشد فناوری ایستادگی کرد البته در ابتدای امر، مقاومت در برابر رشد فناوری یک امر طبیعی است و به تدریج این قبیل کسب و کارها چه بخواهیم، چه نخواهیم جای خود را باز می‌کنند چون این امر انتخابی نیست بلکه ضرورت است در این صورت حتی اگر موانعی هم باشد، برطرف خواهد شد.
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی کشور با تأکید بر اینکه حرکت به سوی توسعه یک ضرورت است، گفت: با تکنولوژی و فناوری نمی‌توان مقابله کرد بلکه باید همراه شد. نیروی کار نسل Z از سال 1980 به بعد متولد شده‌اند نیرویی که یادگیری و یاد دهی را مطابق با سلیقه خود انجام می‌دهد و بر اساس شرح وظایف رسمی نمی‌توان با آنها تعامل داشت زیرا نسل فن آوری‌های اجتماعی و مشارکتی هستند.
سپهری با تاکید بر بسترسازی فرهنگی در استفاده از فناوری گفت: ما باید با استفاده از فرهنگ بتوانیم از مزایای تکنولوژی استفاده کنیم و معایب آن را به حداقل برسانیم، تحقق این امر بستگی به استاندارد سازی، سیاست‌گذاری و بینش اجتماعی دارد. باید به مردم یاد دهیم که از این فناوری در جهت اقتصادی، تولید، بازاریابی، اشتغال و.. استفاده کنند.به نظر بنده مردم ما این هوشمندی را دارند و اکثراً هم در این جهت استفاده می‌کنند ممکن است درصدی هم مخالف باشند که مخالفت آنها به دلیل عدم دانش کافی از ظرفیت فناوری، طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 97، 75 هزار میلیارد تومان برای اشتغال دیده شده است، گفت: بخشی از این مبلغ از صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، ردیف‌های بودجه‌ای، کمک‌های دولت و از محل حامل‌های انرژی تامین خواهد شد. زیر بنای اشتغال، کارآفرینی است و بخشی از کار آفرینی از طریق نسل جدید کار محقق می‌شود.
رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی کشور ادامه داد: باید نظام آموزشی با نظام آموزش مهارتی بر اساس نیازهای نسل جدید کار تطبیق پیدا کند، نکته مهمی که باید جدی گرفت این است که مدیران آمادگی لازم برای پذیرش چنین نسلی از کار را داشته باشند. اگر شاهد هستند که کارگر یا کارمند خود در حال وقت سپاری در شبکه‌های اجتماعی و وب گردی است نباید اینگونه برداشت شود که اهل کار مفید نیست بلکه باید با استفاده از ظرفیت فناوری، کارمند را در جهت انجام وظایف سازمان، هماهنگ کرد.
وی با اشاره به شور جوانان در استفاده از فناوری‌های جدید گفت: این شور مثبت است و ما باید از این فرصت بهترین استفاده را در جهت پیشرفت اهداف کشور ببریم.
سپهری در پایان بیان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و متاسفانه هنوز خیلی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصاد به این مقوله پی نبرده‌اند. دانش بنیان، مبتنی بر نوآوری است در واقع ارزش در اقتصاد مقاومتی بر اساس دانش ایجاد می‌شود که بخش قابل توجهی از این نوآوری و دانش، به وسیله نسل جدید کار محقق خواهد شد.

captcha