مسجدی که به قرآن خدمت نمی‌کند
کد خبر: 3679436
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
شیخی تشریح کرد؛

مسجدی که به قرآن خدمت نمی‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی:مدیر مؤسسه قرآن و عترت نسیم اختران قرآنی اراک گفت: با وجود همکاری هیئت امنای بسیاری از مساجد با موسسات قرآنی، بعضی از هیئت امنای مساجد ترجیح می‌دهند هیئت عزاداری وارد مساجد شود تا گروه قرآنی. بنده مسجدی را سراغ دارم که حتی حاضر نیست سیستم صوتی خود را در اختیار قاری قرآن قرار دهد و دلیل اصلی آنهم برمی‌گردد به نبود دغدغه و علاقه به قرآن.

علی شیخی، مدیر مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به نقش مساجد در فعالیت‌های قرآنی گفت: بنابر روایت تاریخ، اولین مرکز مذهبی و معنوی که پس از ظهور پیامبر گرامی اسلام(ص) ساخته شد مسجد است.
وی ادامه داد: بهترین مکان برای انجام امور معنوی از صدر اسلام تاکنون مسجد است؛ لذا تقویت قوای معنوی و فراگیری مسائل دینی که یکی از آنها قرآن کریم است به طور قطع باید در مسجد انجام شود.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت نسیم اختران قرآنی اراک گفت: بنا به تعبیر امام راحل مسجد، سنگر است. سنگر یک جبهه فرهنگی، که باید در آن قرآن آموزش داده شود چنانچه در گذشته این اتفاق می‌افتاد و همچنان در برخی مساجد ادامه دارد بطور مثال در مسجد سیدهای اراک از سال 75 تاکنون همواره تاکید داشتیم که جلسات قرآنی به صوت منظم برگزار شود.
شیخی بیان کرد: فعالیت‌های امروزی مساجد پاسخگوی نیاز جوانان نیست بلکه باید فراگیر باشد یعنی باید توسعه پیدا کند، در بعضی مساجد در کنار فعالیت‌های قرآنی به مسائل ورزشی هم توجه می‌شود که منافاتی با امور قرآنی ندارد. درواقع باید ذائقه جوانان را در نظر گرفت اگر قرار باشد فقط به مسائل دینی بسنده شود، باید گفت مساجد پاسخگوی نیاز جوانان نیست.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت نسیم اختران قرآنی اراک افزود: باید در مساجدی که زیرساخت دارند سالن‌ ورزشی و سالن مطالعه مهیا شود یعنی اگر نوجوان و محصل وارد مسجد شد و خواست بازی کند یا به کارهای دیگر بپردازد همانجا همه چیز برایش حاضر باشد برخی از مساجد قابلیت ارائه چنین خدماتی را دارند و در ساخت مساجد جدید هم باید به این مسائل توجه شود در این صورت می‌توان کارکرد مساجد را متناسب با شرایط روز منطبق کرد.
شیخی گفت: مساجد باید قرائت خانه داشته باشند تا قرآن آموزان در آن تمرین کنند. در حال حاضر اکثر خانواده‌ها برای تمرین قرآن بچه‌ها که باید با صوت همراه باشد در آپارتمان با مشکل مواجه هستند. با وجود قرائت خانه، قرآن‌ آموز می‌تواند به آسانی تمرین کند و مسجدی شود.
وی بیان کرد: یکی از دلایل بی‌توجهی به ساخت قرائت خانه در مساجد، کمرنگ بودن دغدغه قرآنی است بعضی از هیت امنای مساجد دغدغه لازم را ندارند و ترجیح می‌دهند هیئت عزاداری وارد مساجد شود تا گروه قرآنی. در حال حاضر کارکرد بسیاری از مساجد به نماز جماعت و مجلس ترحیم خلاصه شده است و این ظلم به مسجد است مسجد باید دائماً میزبان حداکثری جوانان باشد.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی اظهار کرد: بنده به عنوان متولی جلسه قرآن، در برگزاری این جلسات در برخی از مساجد با مشکل مواجه بودم، بطور مثال بنده مسجدی را سراغ دارم که حتی حاضر نیست سیستم صوتی خود را در اختیار قاری قرآن قرار دهد و دلیل اصلی آنهم برمی‌گردد به نبود دغدغه و علاقه به قرآن.
وی بیان کرد: وقتی دسترسی به همه چیز با یک گوشی موبایل ممکن می‌شود جامعه دیگر احساس نیاز به مسجد پیدا نمی‌کند، فعالیت‌های مجازی بسیاری از مردم را درگیر کرده و به مرور زمان بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، خود به خود تعطیل می‌شود. این مشکلات نتیجه نبود فرهنگ استفاده از تکنولوژی است.

captcha