به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در حاشیه «سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی و اسلامی» تولیدکنندگان و واردکنندگان اسباببازی درباره چالشهای این صنعت سخن گفتند. این نشست با برنامهریزی شورای نظارت بر اسباببازی و با مشارکت مرکز سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان جمعی از علاقهمندان حوزهی اسباببازی نیز بود که به جمع خانواده کوچک تولیدکنندگان اسباببازی پیوسته و به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در این نشست محمدحسین نخچی، خبر از تشکیل «انجمن صنفی اسباببازی» داد و عنوان کرد: موضوعی که در این جلسه به آن میپردازیم بررسی چالشهای صنعت اسباببازی است. در این نشست فعالان و پژوهشگران و سیاستگذاران این حوزه حضور دارند و به زعم خود این چالشها را یادآور میشوند. در پایان قرار است به یک بررسی گروهی از این چالشها برسیم که مشکل اصلی این حوزه چیست؟
مدیرعامل شرکت دانشبنیان کاوشکر، ادامه داد: با توجه به جلسههایی که در حاشیه جشنواره ملی اسباببازی برگزار شد مقدمات راهاندازی انجمن صنفی اسباببازی فراهم آمده است و ما پیگیریهایی را در این زمینه انجام دادهایم. این حرکت فرهنگی در وزارت کار مورد ارزیابی قرار گرفت، تا جایی که ما باید چشمانداز این مسیر را طراحی و ارائه کنیم، بنابراین هدف از تشکیل این جلسه پاسخ به این سوال است که انجمن صنفی اسباببازی باید کدام مسایل را پیگیری و حل کند؟
افق ۵۰ یا ۱۰۰ ساله صنعت اسباببازی را متحول میکند
نخستین سخنران نشست «چالشهای صنعت اسباببازی»، امیرحسن سلامزاده، سرپرست مرکز سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری بود. وی عدم توجه به صنعت اسباببازی از سوی فعالان این عرصه را یک آسیب خواند و گفت: مشکل صنف این است که خود ما آن را جدی نمیگیریم و در دو سال اخیر و در نشستهای متعدد تنها شاهد حضور افراد اندکی برای پیگیری مطالبهها بودهایم. با این حال امروز قرار است بدون اینکه نقدی به سازمان، نهاد یا ارگانی داشته باشیم نقدها و چالشها را مطرح کنیم.
بعد از این سخنان جوانشیر بنیاب، پیشکسوت حرفه اسباببازی در کشور گفت: از نگاه من نداشتن افق ۵۰ و یا ۱۰۰ ساله مهمترین چالش صنعت اسباببازی است. ما باید افقی داشته باشیم، امکانات آن را بررسی کنیم و برای ۲۰ سال بعد و رسیدن به اهداف آدمهایی را در این زمینه تربیت کنیم. در این دوره اسباببازی وسیله یادگیری علم شده است و ارتباط میان جمع و خانواده را تخریب میکند و شادی نمیآفریند. در حالیکه ما باید به آن نگاه فرهنگی داشته باشیم. باید بازی را به محیط خانواده، مدرسه و محیطهای اجتماعی بکشانیم و بعد به فکر ساخت ابزار و اسباب آن باشیم.
این سازنده اسباببازی ادامه داد: اگر ما بتوانیم کنجکاوی و پرسش را به دل خانوادهها بکشیم؛ بازیها خود به خود تعریف میشوند و به طبع آن طرحهایی که ظرفیت هنری دارند شکل میگیرند. اگر ما بتوانیم درست حرکت کنیم کار از مرحله حاکمیتی و دستوری خارج میشود و افراد دلسوز و توانمند ایدههای خود را ارائه میدهند.
صنعت اسباببازی نیازمند متولی است
شجاعالدین موسویزاده از تولیدکنندگان اسباببازی گفت: مدیریت در صنعت اسباببازی امر مهمی است. یک مدیر کارآمد از تعریفهای این صنعت یعنی سرگرمیهای بازی، سرگرمیهای خلاق و سرگرمیهای فکری شناخت دارد و با دانش کافی باید وارد این صنعت شود. با این حال ۹۸ درصد بازار اسباببازی ما وارداتی است و واردکننده نیز به سه بخش مطرح شده توجه نمیکند، بنابراین بازار در بخش عمدهای خالی مانده است. با تمام این توصیفها ما تولیدات خلاقه زیاد و بازار ضعیفی داریم.
وی از حضور ۱۲ هزار واردکننده اسباببازی خبر داد و گفت: آینده ما را کودکان تعیین میکنند پس باید روی پرورش آنها متمرکز شویم و از بعد کیفی و خلاقانه شرایط را برای آنها مهیا کنیم و این امر میسر نمیشود مگر اینکه همکاریهای دولتی نیز وجود داشته باشد.
سرانه استفاده از اسباببازی در ایران ۱۰ دلار است
حامد تاملی از داوران سومین جشنواره اسباببازی کانون پرورش فکری نیز در این نشست حضور داشت. وی سرانه مصرف اسباببازی را یک دغدغه مهم خواند: سرانه مصرف اسباببازی هم مثل سرانه مطالعه کم است. همانطور که تلاش ما برای آگاهی دادن به دانشجویی که در کودکی مطالعه را نیاموخته بیهوده است، صحبت از بهرهمندی از توانایی اسباببازی هم بیفایده است. لذا باید همت ترویجی به وجود بیاید تا سرانه این مصرف بالا برود.
مدیر کارگروه بازی و اسباببازی ستاد توسعه فنآوری نرم و هویتساز معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، بیان کرد: سرانه مصرف سالانه اسباببازی در ایران 10 دلار برای هر کودک است. این سرانه با دل بستن به نهادهای دولتی تغییر نمیکند. تغییر باید از سوی بخش خصوصی صورت بگیرد. باید آموزش و پرورش را قانع کنیم تا از این ظرفیت استفاده کند.
محمدحسین فرجو، دبیر سابق شورای نظارت بر اسباببازی نیز بیان کرد: در حوزه اسباببازی ما پنجرههای شکسته زیادی داریم و شکستن آنها ادامه دارد اما باید چه کرد؟ اگر ما جلسهای برگزار میکنیم باید نکات مدون شوند و بخشهایی که میتوانند در حل آنها مشارکت کنند از سوی شورای نظارت بر اسباببازی دعوت به همکاری شوند.
وی تشکیل انجمن صنفی را یک گام مهم دانست و عنوان کرد: اگر انجمن راهاندازی شود تولیدکنندگان خود میتوانند بر تعرفهی واردات نظارت کنند.
تولید جنس مرغوب و علمیسازی تولید دیگر مباحثی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.
گفتنی است «سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی و اسلامی» تا ۱۷ دی در سالن نمایشگاههای شهرداری تهران واقع در پارک گفتوگو ادامه دارد.