قیام 19 دی؛ خیزش مردم در حمایت از ولی خود
کد خبر: 3680254
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

قیام 19 دی؛ خیزش مردم در حمایت از ولی خود

گروه فرهنگی: یک مدرس دانشگاه عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل تلاش و خیزش مردم ایران است که آغاز آن با قیام 15 خرداد سال 1342 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شهادت جمعی از هموطنان و دستگیری وی منجر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی مراد کیانی، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل تلاش و خیزش مردم ایران است که آغاز آن با قیام 15 خرداد سال 1342 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شهادت جمعی از هموطنان و دستگیری وی منجر شد.
وی افزود: ایشان سرانجام پس از ده ماه زندانی در 17 فروردین سال 1343 آزاد شد اما از آنجا که قیام را برای خدا می‌دانست پس از آزادی نیز دست از مبارزات برنداشت تا زمانی که با تحمیل آمریکا، دولت ایران مجلس وقت را وادار به تصویب قانون کاپیتولاسیون می‌کند.
حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: امام خمینی(ره) پس از اطلاع در چهارم آبان 1343 علیه این قانون، شاه و آمریکا و اسرائیل را مورد هجمه قرار می‌دهد که این مهم خشم رژیم شاه و آمریکایی‌ها را که تحمل این انتقادات را نداشتند بر می‌انگیزد و باعث دستگیری ایشان در 13 آبان ماه همان سال و تبعید به ترکیه می‌شود.
این مدرس دانشگاه ابراز کرد: یازده ماه بعد در 13 مهر ماه سال 1344 امام از ترکیه به عراق منتقل و بیشتر دوران تبعید را در نجف می‌گذراند، پس از تبعید ایشان رژیم پهلوی با ایجاد یک فضای بسته سیاسی مانع از اعتراضات و قیام‌های مردمی می‌شود تا اینکه در اواسط دهه 1350 جیمی کارتر به عنوان رئیس جمهوری امریکا انتخاب شده و نظریه سیاست خارجی خود را حمایت از «حقوق بشر» اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: این سیاست آمریکا به دلیل سال‌ها جنگ افروزی و استبداد آن کشور در جهان بود که موجب بدبینی افکار عمومی جهان علیه آنها گردید، که در این رابطه می‌توان به جنگ امریکا در ویتنام و کشتن میلیون‌ها انسان بی گناه در آن کشور اشاره کرد.
حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: بر همین اساس ایالات متحده امریکا در صدد تغییر چهره مخدوش خود در نظام بین‌الملل با اعلام شعار حمایت از حقوق بشر به دنبال جلوه نمودن خود به عنوان مدافعان دموکراسی و آزادی‌خواه برآمد.
این فعال فرهنگی بیان کرد: هر چند از اهداف اصلی آمریکا در طرح شعار «حقوق بشر» مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه بلوک شرق به رهبری شوروی به عنوان دولتی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کرد بود اما هدف او پیاده کردن این نظریه در کشورهای دست نشانده خود نیز بود که در این میان ایران به عنوان یکی از کشور‌های هدف به شمار می‌آمد.
وی یادآور شد: در این میان، شاه در 20 آبان ماه سال 56 در یک فضای باز سیاسی به آمریکا سفر می‌کند و هنگام ملاقاتش با کارتر جمع زیادی از ایرانیان معترض به حکومت پهلوی در مقابل کاخ او به نشان اعتراض به شاه ایران تجمع کرده و شعار‌هایی علیه او می‌دهند هر چند که اردشیر زاهدی با کمک ساواک تلاش می‌کند تمام قوای خود را به نفع شاه در مقابل معترضین جمع کند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در 28 آبان 56
حجت‌الاسلام کیانی اظهار کرد: به دنبال اعتراضات ایرانیان به رژیم پهلوی در 20 آبان سال 1356، 8 روز بعد، تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در 28 آبان همان سال شکل می‌گیرد که دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، یک نفر کشته و تعدادی مجروح و بیش از صد نفر زندانی می‌شوند که این اقدام کثیف نشان از شعار دروغین شاه بود.
این فعال سیاسی افزود: اولین جرقه اصلی انقلاب اسلامی علیه حکومت پهلوی در سال 1356 به دنبال مقاله توهین آمیزی دربار، با نام مستعار احمد رشیدی مطلق با عنوان «ایران واستعمار سرخ و سیاه» تنظیم و در17 دی 56 در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود،به وقوع پیوست.
وی با بیان اینکه در پشت صحنه این مقاله توهین آمیز شخص شاه با تشویق دولت امریکا بود، ادامه داد: در این مقاله کمونیست‌ها را استعمار سرخ و روحانیون به ویژه حضرت امام(ره) را به عنوان استعمار سیاه نامیده و آن دو را استعمار گرانی می‌خواند که مقابل انقلاب سفید شاه به مخالفت پرداخته اند.
حجت‌الاسلام کیانی گفت: در این مقاله با توهین به حضرت امام (ره) او را شاعری عاشق، سیدی هندی و بی اعتقاد و وابسته به استعمار انگلیس نسبت داده که با اقدامات خود علیه انقلاب سفید پهلوی، دنبال کسب شهرت است، هدف اصلی آنها، به انزوا کشیدن حضرت امام(ره) بود که خوشبختانه این عمل جوابی عکس آنچه مورد انتظار آنها می‌رفت داد.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: انتشار این مقاله که مقارن با جشن‌های کشف حجاب و آزادی زنان بود موجی از انزجار، تنفر و عکس العمل مردم قم به ویژه حوزویان و بازاریان را به دنبال داشت، روز 18 دی 56 طلاب و روحانیون در مدرسه علمیه خان تجمع و سپس به بیوت آیات عظام گلپایگانی، حائری، طباطبایی، مرعشی و... رفته و علما و آیات عظام حمایت خود ازحضرت امام خمینی و تنفر و بیزاری خود از حکومت پهلوی را اعلام داشتند.
وی ابراز کرد: این اعتراض تا 19 دی نیز ادامه می‌یابد تا اینکه معترضین در منزل آیت الله نوری همدانی اجتماع و وی علیه رژیم شاه سخنرانی می‌کند سپس مردم به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت شعار می‌دهند که در این میان مامورین نیز مردم را به گلوله بسته و تعدادی از معترضین کشته و مجروح می‌شوند.
حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: به دنبال این جنایت حوزه‌های علمیه نجف به مدت یک هفته تعطیل و علمای نجف از قبیل حضرت امام،آیت الله العظمی خویی و ... با صدور اعلامیه‌هایی این جنایات را محکوم و همبستگی خود و حوزه‌های علمیه نجف با مردم قم را اعلام می‌دارند، رژیم غاصب پهلوی نیز علمای مبارز از جمله مقام معظم رهبری،آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، گرامی وآیت الله محمد یزدی، ربانی املشی، جنتی،ربانی شیرازی و... را به شهر‌های دور تبعید می‌کند.
این فعال فرهنگی اظهار کرد: به دنبال این قیام، مردم تبریز مراسم چهلم شهدای قم را در 29 بهمن 56 برگزار و سپس به راهپیمایی می‌روند که با مقابله ماموران حکومت مواجه و تعدادی از آنها شهید و مجروح می‌شود، در نهم فروردین ماه سال 1357 نیز مردم یزد و برخی شهرهای دیگر در مراسم اربعین شهدای تبریز این راه را ادامه می‌دهند تا سرانجام منجر به پیروزی انقلاب در بهمن 57 می‌شود.
وی گفت: آنچه موجب این پیروزی شد بصیرت و همبستگی ملت ایران و بیداری و وحدت حوزه‌های علمیه با رهبری مردی الهی بود که توانست رژیم تا دندان مسلح طاغوت را ساقط نماید و استقلال و آزادی را در زیر سایه پرچم ولایت الهی برای ایران به ارمغان بیاورد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۸:۳۹
0
0
احسن با این زیبایی تحلیلی از قیام ۱۹ دی مردم قم
آنچه مهم بود تاریخچه ما قبل قیام و دقت در عوامل پشت پرده مقاله
تحلیل روی دکترین سیاست خارجی کارتر با موضوع حقوق بشر و ربط دادن به موضوع
تحلیل از خلاقیت خو بی بر خوردار است
captcha