برگزاری المپیاد قرآن ویژه استعدادهای درخشان/ آموزش سبک زندگی اسلامی در مدارس سمپاد
کد خبر: 3680526
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
مهاجرانی:

برگزاری المپیاد قرآن ویژه استعدادهای درخشان/ آموزش سبک زندگی اسلامی در مدارس سمپاد

گروه جامعه: سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از ایجاد ساز و کارهای لازم برای برگزاری المپیاد قرآن ویژه استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: آموزش سبک زندگی اسلامی را به منظور تقویت بنیه معنوی در کنار بنیه علمی در مدارس سمپاد دنبال می‌کنیم.

برگزاری المپیاد قرآن ویژه استعدادهای درخشان/ آموزش سبک زندگی اسلامی در مدارس سمپاد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فاطمه مهاجرانی، سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان امروز، 19 دی‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تبیین ابعاد مختلف فعالیت این مرکز پرداخت و سپس پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

وی با بیان اینکه 124 هزار و 912 دانش‌آموز در 693 مدرسه استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند که حدود 60 هزار نفر آنان دختر و 64 هزار نفر آنان نیز پسر است به چهار حوزه فعالیتی این مرکز اشاره وعنوان کرد: اولین حوزه مرتبط با مدارس استعداد درخشان است. این مدارس از سال 66 با فعالیت شش مدرسه آغاز به کار کردند و در سال 89 تعداد آنها به 300 مورد رسید. در حال حاضر نزدیک به 700 مدرسه استعدادهای درخشان در کل کشور فعالیت دارند.

مهاجرانی طرح شهاب را از دیگر ابعاد فعالیتی این مرکز برشمرد و گفت: این طرح در قالب شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دنبال می‌شود و تلاش برای رسیدن به عدالت اجتماعی دارد. در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح شهاب هستند. طرح شهاب درصدد شناسایی استعدادهای برتر هر فرد و هدایت آن است و صرفا جامعه نخبگانی را در برنمی‌گیرد.

دانش‌پژوهان جوان از دیگر محورهای فعالیتی این مرکز بود که مهاجرانی به آن اشاره کرد و گفت: مأموریت ویژه در این راستا برگزاری المپیادهای علمی است. بدین جهت درصدد هستیم تا المپیاد سلول‌های بنیادین، علوم زمین و جغرافیا را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه جشنواره جوان خوارزمی از دیگر حوزه‌های فعالیتی این مرکز است، اظهار کرد: تا کنون مقام‌های خوبی را در این جشنواره کسب کردیم، به نحوی که امسال هشت هزار طرح از سراسر کشور دریافت شد که نهایتا 30 اثر که توان تجاری شدن نیز دارند انتخاب شدند.

وی توسعه بی‌رویه مدارس استعدادهای درخشان را طی سال‌های گذشته آسیبی به حوزه پژوهش دانست و گفت: سازمان سمپاد باید احیا شود و اساسنامه و هیئت امنا داشته باشد.

وی در ادامه مراسم پاسخ گوی سوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه تدابیری برای تقویت بنیه معنوی دانش‌آموزان در کنار بنیه علمی آنان در نظر گرفته‌اید تا این افراد که در فردای جامعه نقش به سزایی دارند از اعتقادات محکمی برخوردار و پایبند به وطن باشند، اظهار کرد: آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی پیشتر نیز برای این دانش‌آموزان دنبال می‌شد، اما درصدد هستیم این مهم را با جدیت بیشتری به پیش ببریم. در این راستا در حال تهیه تولید محتوا هستیم. کنترل خشم، استرس، خودشناسی، وظیفه شناسی از جمله محورهایی است که باید به دانش‌آموزان به ویژه استعدادهای درخشان آموزش دهیم. در این حوزه باید فعالیت بیشتری صورت گیرد چرا که سرعت تغییرات سبک زندگی بین نسل‌ها به سرعت در حال تغییر است.

ضرورت برپایی جشنواره‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآن محور

وی برگزاری جشنواره‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآن محور را نیز در این راستا حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: معرفی افراد و نخبگان جامعه و تجلیل آن‌ها می‌تواند به الگوسازی منجر شود، به نحوی که استعدادهای درخشان درک کنند که افراد نخبه در جامعه محترم هستند و دیده می‌شوند.

لازمه شناسایی استعدادهای درخشان مناطق محروم؛ اجرای اصولی طرح شهاب

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید تا استعدادهای درخشان کودکان و نوجوانان ایرانی در مناطق محروم نیز شناسایی شود، گفت: اگر طرح شهاب که به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر اختصاص دارد به درستی و اصولی اجرایی شود به این هدف مهم نیز دست پیدا می‌کنیم. اما اکنون با نقیصه مواجهیم و صرفا با آزمون، هوش‌های تحلیلی را می‌سنجیم. اعلام آمادگی می‌کنیم تا با کمک سایر نهادها بتوانیم در سایر حوزه‌ها شیوه‌های سنجش ایجاد کنیم ولی در حال حاضر از چنین امکانی برخوردار نیستیم.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم مدارس استعدادهای درخشان در مناطق محروم و شهرهای کوچک احداث شده است، گفت: مجتمع آموزشی شبانه روزی عشایر در فارس نیز ویژه استعدادهای درخشان راه‌اندازی شده است.

مهاجرانی به موضوع فرار مغزها نیز اشاره و عنوان کرد: به جای واژه فرار مغزها بهتر است از واژه گردش نخبگانی استفاده کنیم؛ چرا که مهاجرت یک امر معمول جهانی است ولی ما باید کاری کنیم که افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند مجددا به کشور ورود داشته باشند. این امر با تقویت حس مسئولیت پذیری و وطن دوستی صورت می‌گیرد.

مهاجرانی افزود: تمام مهاجرت‌های نخبگان نیز به دلیل کمبود امکانات نیست، چرا که در برخی رشته‌ها و حوزه‌ها اصلا کمبود امکانات نداریم. بیشتر افرادی که از کشور خارج می‌شوند، دارای مدرک کارشناسی هستند و این اتفاق پس از ورود به دانشگاه رخ می‌دهد، البته وظیفه وزارت علوم و آموزش و پرورش تربیت نسل عالم و ماهر است و ما باید در این زمینه دوشادوش یکدیگر با تقویت نظام‌های فکری افراد حرکت کنیم.

وی از پیش‌بینی سیاست‌های لازم برای احیای المپیاد قرآنی و هنری ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: رشته‌های مهارتی نیز به مدارس سمپاد ورود پیدا می‌کنند. در حال حاضر درصدد ایجاد ساز و کارها و اسناد لازم هستیم تا با آسیب در حین اجرا مواجه نشویم.

مهاجرانی ویژگی مدارس سمپاد را پژوهش محور بودن آنها دانست و بیان کرد: وقتی جمعیت در این مدارس دو برابر شود، افت کیفیت نیز رخ می‌دهد، چون منابع از معلم گرفته تا ابزار پژوهشی و آزمایشگاهی محدود می‌شوند.

وی به موضوع برگشت برخی دانش‌آموزان از مدارس سمپاد اشاره و عنوان کرد: تعداد کمی از دانش‌آموزان تا کنون به دلایل قانونی از این مدارس بازگشت خوردند، اما به دلیل آسیب روانی و اجتماعی که این بازگشت در پی دارد سعی کردیم از این امر جلوگیری کنیم و حدالامکان تا فارغ التحصیلی با این دانش‌آموزان همراه باشیم چرا که آسیب‌هایی که در این زمینه فرزندان را تهدید می‌کند و برچسبی که جامعه به آنان می‌زند عواقب بدتری دارد.

عدم توانایی پرداخت شهریه باعث محرومیت از مدارس استعدادهای درخشان نشده

وی به موضوع شهریه مدارس استعدادهای درخشان اشاره و عنوان کرد: اخذ شهریه به این دلیل است که این مدارس بسیار پرهزینه هستند؛ اما شهریه این مدارس 50 درصد مدارس غیردولتی است و هیچ دانش‌آموز دارای استعداد برتری تا کنون به دلیل عدم توانایی از پرداخت شهریه از تحصیل در این مدارس بازنمانده است.

captcha