برگزاری جلسه هم اندیشی کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی
کد خبر: 3680536
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

برگزاری جلسه هم اندیشی کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی

گروه فرهنگی: جلسه هم‌اندیشی کمیته دانشگاهیان کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور و جمعی از کارشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، جلسه هم‌اندیشی کمیته دانشگاهیان کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور و جمعی از کارشناسان عصر روز گذشته برگزار شد.
جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در این جلسه با تاکید بر لزوم حفظ داشته‌ها و ذخایر علمی و فرهنگی کشور اظهار کرد: حتی بسیاری از موضوعات مرتبط با حفظ ذخایر ژنتیکی کشور نیز که شاید مباحث متفاوت‌تری نسبت به مباحث فرهنگی باشد نیز مغفول مانده اما در حوزه فرهنگی باید دقت بیشتری را مبذول می‌کردیم، چرا که امروز کشورهای مختلفی در این راستا مدعی شده‌اند درحالی که بعد از اسلام، ایران زمین خاستگاه علم و فرهنگ بوده است.   
وی، افزود: کشورهای اسلامی تصاویر و زندگی‌نامه‌ برخی از علمای اسلامی را به واسطه‌ اینکه رسم الخط اغلب آنها عربی بوده، در دانشگاه‌های خود نصب کرده‌اند، در حالی که ابوعلی سینا و خوارزمی و... علمایی برخاسته از ایران بودند.   
محسنی، یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع، واجب بود که چنین نشستی در جهت معرفی و بررسی ابعاد و اهمیت حکیم نظامی گنجه‌ای تشکیل شود، برگزاری این نشست دانشگاهی بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شد تا نگاهی دوباره در اشعار و آثار حکیم نظامی گنجوی داشته باشیم.   
رسول مرادی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از ابتکار دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، گفت: خطه آذربایجان ظرفیت بالایی در زمینه مورد توجه قرار دادن چنین سوژه‌ها و افرادی که میراث گرانبهای تاریخی، فرهنگی و هویتی ما را تشکیل می‌دهد، دارد، این خطه ظرفیت‌های بسیاری داشته و ریل‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که موارد و مصادیق مختلف تکرار شود.   
وی، خاطرنشان کرد: خطه آذربایجان در حقیقت در یکصد ساله گذشته منشا استخوان‌بندی اصلی عرفان و اندیشه در ایران است و بزرگانی چون علامه طباطبایی، قاضی طباطبایی و... در این خطه پرورش یافته‌اند و شاید تعدد و تنوع سرمایه‌های این چنینی در این خطه است که گاهی غفلت مضاعف را به وجود آورده است.   
وی با بیان اینکه پرداختن به موضوع حکیم نظامی گنجوی در حقیقت نیاز و چالش روز است، بیان کرد: پرداختن به این موضوعات بخشی از جبهه‌بندی و تقابل با هجمه‌ها و مواجهه‌های مختلف را شکل می‌دهد.   
مرادی، با اشاره به کلامی از امام خمینی(ره) و با تاکید بر رابطه بین هویت ملی و اقتدار ملی، گفت: در شرایط فعلی، منطق حاکم بر دنیا منطق قدرت است. پاسداری از عوامل و عناصری که باعث تقویت اقتدار ملی می‌شوند از جمله ضروریات بوده که هویت ملی از جمله‌ این عناصر است و در هر واحد سیاسی، کشور و... اگر هویت ملی دچار تلاطم و بحران شود متقابل آن، اقتدار ملی نیز دچار اخلال خواهد شد.   
رئیس سازمان فرهنگیان کشور، با بیان اینکه توان و قدرت پیشرفت‌های اقتصادی، رشد، علم و فناوری، قدرت نظامی و... در یک کشور از پایه‌های قدرت و اقتدار ملی آن است، گفت: هویت ملی با اقتدار ملی نسبت کاملا مستقیم و معکوسی دارد.   
وی با اشاره به اهمیت هویت ملی و هویت، تشریح کرد: تعلق جوهره‌ هویت است. درجنگ نرم تمامی هدف‌گذاری‌ها در این جهت است که تعلق از یک منبع قطع شده و به نقطه‌ای جدید متصل شود و در حقیقت نقطه ثقل جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و... در تعلق است.   
مسلم اورنگی، رئیس کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه سازمان بسیج فرهنگیان استان متولی برگزاری این همایش بوده که با همکاری سایر نهادها در این راستا تلاش خواهد کرد، بیان کرد: پاسداری از میراث فرهنگی و هویت ملی کشور وظیفه و مسئولیتی همگانی است و مطالبه‌ بسیار جدی قشر نخبگان جامعه و همچنین مطالبه‌ی عمومی جامعه نیز معرفی بزرگانی چون حکیم نظامی گنجوی به نسل جدید و جوان است.   
وی، با تاکید بر اینکه شاید برگزاری این مراسم‌ها بتواند قدم‌های مثبتی در راستای پاسداشت میراث فرهنگی ما داشته باشد، گفت: در این شرایط وظیفه مهم نهادهای فرهنگی این است که به میدان آمده، موضوعات را رصد کرده و میراث ارزشمند خود را به نسل جوان معرفی کنند، این میراث می‌تواند به عنوان الگویی در جامعه مطرح شده و متعاقبا در آینده شاهد حضور نسلی شبیه به "نظامی گنجوی و..." باشیم.   
اورنگی، با اشاره به زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی تاکید کرد: در این راستا اقدام به راه‌اندازی سایت ویژه همایش با چهار زبان رسمی کرده‌ایم که با علاقه‌مندان و نظامی‌شناسان و کنسولگری کشورهای مجاور ارتباط داده می‌شود و تعاملاتی با اساتید خارجی شده که ۲۱ اسفند ماه شاهد حضورشان خواهیم بود و تلاش می‌کنیم تا هم‌افزایی مناسبی در راستای دفاع از هویت ملی و میراث فرهنگی ایجاد شود.   
 
captcha