پیروزی انقلاب، نمونه‌ای از خشم مقدس مردم ایران
کد خبر: 3680817
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

پیروزی انقلاب، نمونه‌ای از خشم مقدس مردم ایران

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بر اساس روایات، خارج نشدن از حوزه حق در هنگام خشم از نشانه‌های ایمان است، اظهار کرد: خشمی که برای یاری دین خدا باشد، مقدس است که پیروزی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال 57، نمونه‌ای بارز از همین خشم مقدس به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت، استاد حوزه علمیه خراسان و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی بیان کرد: خشم و غضب دارای دو بعد بوده و چه بسا اگر نباشد، مشکلات جدی پیدا خواهیم کرد، از همین رو نمی‌توان گفت خشم و غضب از اساس فاکتور اخلاقی بدی است.
خارج نشدن از حق در هنگام خشم نشانه ایمان است

این استاد حوزه ادامه داد: خداوند در آیه 29 سوره فتح می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا، محمد[ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى‌بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره‌هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏‌اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است (۲۹)»که این آیه نشان می‌دهد، خشم در راه مبارزه با کفار و جلب رضایت خداوند، مقدس است.
وی با اشاره به داستان جنگ امام علی(ع) با عمربن عبدود، ابراز کرد: در میانه پیکار وقتی عمربن عبدود به امام جسارت کرده و بر چهره ایشان آب دهان انداخت، امام بعد از تأخیری کوتاه آن کافر را به درک واصل کردند، وقتی علت این تأخیر را از امام پرسیدند، ایشان فرمودند:«اگر آن لحظه می‌کشتم از روی خشم بود لذا خشم خود را فرو خورده و بعد برای رضای خدا جنگیدم».

خشمگین نشدن برای امور دنیوی؛ از خصلت‌های بارز پیامبر اعظم(ص)
دیانت افزود: خشمی که باعث یاری حق باشد، مقدس بوده و پیروزی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال 57 نیز نمونه‌ای بارز از خشم مقدس است.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در روایات بسیاری آمده که حضرت رسول اکرم(ص) هیچگاه برای امر دنیوی خشمگین نشده‌اند، اظهار کرد: البته این کار، خیلی سخت است ولی با تمرین می‌توان خود را به این خصلت پیامبر(ص) نزدیک کرد.
وی با بیان اینکه بهترین راه کنترل خشم این است که قبل از خشمگین شدن به عاقبت خشم بیندیشیم، اظهارکرد: کنترل خشم در لحظه خشمگین شدن آسان نیست ولی بهتر است که فرد وقتی خشمگین است، موقعیت خود را تغییر دهد و از آن فضای متشنج خارج شود.

شناخت ظرفیت افراد؛ راهی برای کنترل خشم
این استاده حوزه با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های کنترل خشم این است که ما حدود و ظرفیت افراد را بشناسیم، تصریح کرد: بر این اساس دیگر لزومی ندارد که در برابر رفتار و گفتار هر فردی عصبانی شویم، زیرا حد و اندازه فرد را سنجیده و انتظار بیشتر از رفتار و گفتار وی نداریم.
وی در خصوص این راهکار تشریح کرد: ببینید فکر کنید آیا با سنجش افراد به لحاظ سن، موقعیت و ... باز هم رفتار و گفتار یک کودک، فرد بی‌سواد، یک انسان بیمار و یا افراد سالمند هر قدر هم غیر قابل تحمل باشد، منجر به خشم خواهد شد یا نه؛ گاهی با این راهکار جلو بروید ببینید آیا واقعا جواب نمی‌گیرید و باز هم از پرخاشگری دیگران رنجیده می‌شوید.

captcha