لجاجت و دنیا‌طلبگی انسان را از بصیرت دور می‌کند
کد خبر: 3680895
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵

لجاجت و دنیا‌طلبگی انسان را از بصیرت دور می‌کند

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین راجی با اشاره به علل دور شدن انسان از بصیرت، گفت: لجاجت و دنیا‌طلبگی انسان را از بصیرت دور می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین راجی، استاد حوزه و دانشگاه، 19 دی‌ماه در نشست بصیرتی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به علل دور شدن انسان از بصیرت، گفت: لجاجت از مواردی است که باز ماندن انسان از بصیرت را به همراه دارد؛ از این رو کسی که روی نظر اشتباهش لجاجت داشته باشد، نمی‌تواند شخص بصیری باشد.
وی با بیان اینکه لجاجت باعث یک عمر پشیمانی است، افزود: امت‌های گذشته در مقابل پیامبران‌شان لجاجت داشتند. امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید «کسی كه لجاجت كند و بر این لجاجتش پای فشارد او همان بخت برگشته‌ای است كه خداوند بر دلش پرده غفلت زده و پیشامدهای ناگوار بر فراز سرش قرار گرفته است».
حجت‌الاسلام راجی با اشاره به اینکه دومین موردی که بصیرت را ازانسان می‌گیرد، دنیاطلبی است، اظهار کرد: دنیاطلبی یعنی بنده دنیا شدن. دلبستگی دنیا رأس همه بدی‌هاست. کسانی که درتاریخ عاقبت به شر شدند، عموما به‌خاطر دنیاطلبی بوده است؛ دنیا آنها را فریب داد.
وی در پایان عنوان کرد: انسان‌های بصیر دلبسته دنیا نمی‌شوند. وقتی کسی دنیاطلب باشد، نمی‌تواند بصیرت داشته باشد و نور حضرت علی(ع) را ببیند. ثروت داشتن خوب است ولی بنده دنیا بودن بد است؛ به عنوان مثال حضرت علی(ع) ثروت زیاد داشتند ولی بنده دنیا نبودند. همچنین یاران حضرت اباعبدالله(ع) از نمونه‌های شاخص افرادی هستند که در نهایت اصل اساسی بصیرت بودند.

captcha