راهبردهای معرفتی و علمی مبارزه با جنگ نرم از نگاه قرآن
کد خبر: 3680965
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

راهبردهای معرفتی و علمی مبارزه با جنگ نرم از نگاه قرآن

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن عنوان کرد: شیوه‌های معرفتی و علمی، لزوم بهره‌مندی از دانش کافی و بالا بردن سطح کمی و کیفی آگاهی مسلمانان در جامعه را طلب می‌کند؛ چرا که دشمن با تمام توان در عرصه‌های گوناگون قصد تخریب و مداخله دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مقاله «راهبردهای معرفتی و علمی مبارزه با جنگ نرم از نگاه قرآن کریم» نوشته محمداسماعیل صالحی‌زاده، استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم و فرشته بیگم‌میری، دانش‌آموخته سطح 3 حوزه علمیه خواهران، به عنوان یکی از مقالات پذیرش شده در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی چاپ و منتشر شد. گفت‌وگویی با نگارنده این مقاله پیرامون موضوع این مقاله و چرایی انتخاب این موضوع داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

صالحی‌زاده با اشاره به هدف نگارش مقاله «راهبردهای معرفتی و علمی مبارزه با جنگ نرم از نگاه قرآن کریم» عنوان کرد: امروزه دشمنان اسلام، گونه‌های متفاوتی از مبارزه در برابر مسلمین را به‌کار گرفته‌اند که به جنگ نرم معروف است. در این شیوه آنان به جای استفاده از روش نظامی و تسلیحاتی به سراغ افکار و حتی فرهنگ‌ها رفته‌اند تا کارشکنی‌ها و فتنه‌ها را از آنجا آغاز نمایند.

وی ادامه داد: شیوه‌های معرفتی و علمی، لزوم بهره‌مندی از دانش کافی و بالا بردن سطح کمی و کیفی آگاهی مسلمانان در جامعه را طلب می‌کند؛ چرا که دشمن با تمام توان در عرصه‌های گوناگون قصد تخریب و مداخله دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: قرآن کریم در جای‌جای مباحث مرتبط با مقابله مسلمانان و کفار نمونه‌های زیادی را به گونه‌ای روشن و آشکار مطرح کرده و از آنجا که راهبردهای معرفتی و علمی بیشترین اهمیت را از لحاظ کمی و کیفی دارا هستند، این شیوه در قرآن کریم و روایات به روشنی قابل مشاهده است.

وی افزود: در این مقاله با طرح مسائلی چند از انواع راهکارهای معرفتی و علمی دفاع و مقابله با جنگ نرم مانند تلاش برای کسب علم و معرفت، دوری از غفلت و جهالت، بصیرت‌ افزایی، موقعیت شناسی و انسان شناسی به عنوان اصلی‌ترین راهبردهای قرآنی-روایی این نوع مبارزه پرداخته شده است.

در ادامه بخشی از مقاله «راهبردهای معرفتی و علمی مبارزه با جنگ نرم از نگاه قرآن کریم» را می‌خوانید:
یکی ازاسباب خطرساز در جنگ نرم غفلت و جهل نسبت به آن است، غفلت از خود جنگ نرم و باور نکردن آن، چرا که مخفیانه و پنهانی بودن، از ویژگی‌های جنگ نرم است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود برای بسیاری از افراد، قابل شناخت نباشد و حتی گاهی انکار هم می‌شود و مدعیان وقوع جنگ به عنوان افرادی وهم‌زده و خیال‌زده معرفی می‌شوند. فهم وقوع چنین جنگ‌هایی، نیازمند روشن‌بینی ویژه‌ و دوری از غفلت در این زمینه است.

مقام معظم رهبری طی سخنانی در تاریخ 12 اردیبهشت‌ماه 69 تاکید کردند: «امروز دشمن بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است. مثل جنگ نظامی، چشم‌ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت، اگر ندانید که دشمن کار می‌کند یا از آن که می‌داند فرمان نبرید پشت سرش شکست است».

در حالی که در آیات بسیاری از قرآن می‌فرماید: «إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ؛ بی‌تردید او برای شما دشمنی آشکار است» و از شیطان، منافقان و کفار به عنوان دشمن همیشگی انسان نام می‌برد و دشمن کاری جز دشمنی کردن ندارد. پس باید پذیرفت و باور کرد که او همه تلاش خود را برای ضربه زدن به حریف انجام می‌دهد که البته عده‌ای از این افراد را قرآن در آیه 108 سوره مبارکه نحل این‌گونه معرفی می‌کند: «أُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ‏؛ اينان كسانى هستند كه خدا بر دل و گوش و چشمشان مُهر [شقاوت‏] زده و اينان بى‏‌خبران واقعى‌‏اند».

captcha