مغایرت لایحه بودجه 97 با قانون برنامه ششم توسعه در حذف یارانه‌ها
کد خبر: 3681030
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
حسینی عنوان کرد:

مغایرت لایحه بودجه 97 با قانون برنامه ششم توسعه در حذف یارانه‌ها

گروه اقتصادی: نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 گفت: حکمی که دولت در این خصوص ارسال کرده با حکمی که در قانون برنامه ششم داریم مغایر است.

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به حذف یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 گفت: حکمی که دولت در این خصوص ارسال کرده با حکمی که ما در قانون برنامه ششم داریم مغایر است. در ماده 76 قانون برنامه ششم عنوان شده که دولت مکلف است یارانه‌ها را اعلام و میزان حامل‌های انرژی، درآمدها و میزان منابع و مصارف را درج کند. حکمی که دولت به عنوان پیشنهاد به مجلس ارائه و سازمان هدفمندی را به صندوق امید تغییر داده با قانون برنامه ششم مغایرت دارد.
وی ادامه داد: باید این مورد در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد که تا پایان بهمن ماه سال جاری نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: یارانه‌های دهک‌های پردرآمد طبق تبصره 14 قانون بودجه سال 95 باید حذف شود در قانون افرادی که در سال نزدیک به 30 میلیون تومان درآمد دارند به عنوان دهک‌های پردرآمد شناخته می‌شوند در حال حاضر حدود 4 هزار و 800 نفر بازنشسته در کشور داریم که زیر یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند اما یارانه این قشر نیز طبق لایحه بودجه 97 حذف می‌شود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها باید دهک‌ها پردرآمد به طور دقیق شناخته شوند، گفت: اگر قرار است درآمد حاصل از حذف دهک‌های پردرآمد به حوزه سلامت وارد شود باید ساز و کار مشخصی داشته باشد قرار است بخشی از این اعتبار به بدهی بیمه‌ها اختصاص یابد زیرا یکی از نگرانی‌های بزرگ کشور در آینده عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه توسط پزشکان به دلیل بدهی است.
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم اعتبار حاصل از حذف یارانه‌های دهک‌های پردرآمد را به صورت کشوری در حوزه درمان و... هزینه کنیم کار اشتباهی است، نظر بنده استانی شدن این اعتبارات بود زیرا اگر قرار است عددی را از یارانه‌ها حذف کنیم حداقل باید آثار و برکات آن در حوزه سلامت استان دیده شود در واقع مردم باید آثار ملموس حذف یارانه‌ها را در توسعه و پیشرفت استان خود شاهد باشند.
حسینی در پایان بیان کرد: در توزیع اعتبارات در فصول مختلف بودجه 97 افزایش چندانی نداشتیم اما در فصول آب، راه و محیط زیست بیشترین افزایش‌ توزیع اعتبار را داریم چراکه از این فصول از زیر ساخت‌های کشور محسوب می‌شوند و جزو الزامات برنامه ششم توسعه هستند، ولی در بخش‌های اجتماعی فقط در یک بخش که شعار دولت فقر زدایی است درصد رشد بودجه نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است.

captcha