بانشاط‌ترین جلسه قرآن بدون سخنی از نغمات موسیقی + صوت و عکس
کد خبر: 3681098
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

بانشاط‌ترین جلسه قرآن بدون سخنی از نغمات موسیقی + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: صمیمی‌ترین جلسه قرآن شهر تهران، جلسه‌ای پنج‌ساله در مسجد امام علی(ع) بلوار ارتش است، اما با حضور معلمی با سابقه بیش از 40 سال که ویژگی این محفل آن است که قرآن را با صوتی خوش می‌آموزی، اما سخنی از نغمات موسیقی ایرانی و عربی نیست.

صمیمی ترین و بانشاط ترین جلسه تهران بدون حضور دستگاه ها+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش عمومی حسینعلی شریف، مؤذن، داور و مدرس قرآن، شب گذشته 20 دی ماه  پس از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور قرآن آموزان از سنین مختلف در مسجد امام علی(ع) واقع در تهران، انتهای بلوار ارتش، اول کوی لاله برگزار شد.

پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، مطابق رسم بیشتر مساجد، یک صفحه ترتیل در این مسجد نیز خوانده شد. اما این مسجد برخلاف مساجد دیگر، از یک مرتل خوشخوان و یک صوت داودی برخوردار بود. حسینعلی شریف یک صفحه از قرآن کریم را تلاوت کرد و همه مسجدی‌ها، حتی آنانی که رهگذر بودند، دقایقی در خود فرو رفته و صوت زیبای قرآن را فارغ از مادیات و روزمرگی هایشان شنیدند. سپس از مسجدی ها با یک لیوان چای پذیرایی شد و حلقه جلسه قرآن تشکیل شد.

صمیمی ترین و بانشاط ترین جلسه تهران بدون حضور دستگاه ها+صوت و عکس

در این جلسه که به واسطه خوش خلقی و خنده رویی استاد جلسه، صمیمیت بسیاری بین اعضای جلسه وجود داشت، اهتمام استاد بر روخوانی و روانخوانی بود و همه اعضای جلسه تلاوت کردند. هر هفته یک صفحه از کلام الله مجید معین شده و هر کدام از اعضا، نیم صفحه را تلاوت کرده و حسینعلی شریف، نفس به نفس و با صبر و حوصله فراوان نکات تجویدی و فصیح خوانی قرآن کریم را متذکر می‌شد.

آیات درس شب گذشته، از سوره مبارکه مائده، آخرین سوره نازل شده بر پیامبر(ص) بود که حسینعلی شریف در این باره گفت: این سوره یکصد و بیست آیه دارد و چند ماه پیش از رحلت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نازل شده و هیچ یک از آیات آن نسخ نگشته است. بیشترین خطاب‏ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در این سوره است. مثلًا در سوره‏ بقره 11 مرتبه؛ ولى در این سوره، 16 مرتبه آمده است.
این سوره شامل مسائلى از قبیل؛ ولایت و رهبرى، ردّ عقیده‏ى تثلیث، وفاى به عهد و پیمان‏‌ها، گواهى دادن به عدل، تحریم قتل، احکام خوردنی‌ها، احکام وضو، غسل و تیمّم، سفارش به عدالت اجتماعى و احکام وصیّت، قصاص، سرقت، زنا و ... می‌باشد.

صمیمی ترین و بانشاط ترین جلسه تهران بدون حضور دستگاه ها+صوت و عکس

بخش دیگر این جلسه، ارائه محفوظات خردسالان و نونهالان بود که پس از ارائه محفوظات خود، جوایز ارزنده ای از این معلم قرآن دریافت می‌کردند.

در ادامه این جلسه، حسینعلی شریف در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره اذان ماندگارش گفت: اذان بنده داستان پیچیده‌ای نداشت، یک روز استاد صدرزاده از من خواست که یک اذان بگویم، هرچقدر که من اصرار کردم فایده‌ای نداشت و هر چقدر که گفتم تا الان اذان نگفته ام، قبول نکرد و گفت کمی از اذان را قرائت کنم، الله اکبر را که خواندم گفت خوب است، به این ترتیب اذانی که سال هاست از صدا و سیما پخش می‌شود، خلق شد. من مطمئنم این اذان خواست خدا بوده است تا بر زبان من جاری شود و به هیچ وجه به من تعلق ندارد.  

شریف در ادامه صحبت‌‌های خود به خاطراتی که در دیدار با مقام معظم رهبری پیرامون این اذان داشته است، نیز اشاره کرد و ‌گفت: «سال ۱۳۶۸ بود و اوایل ماه مبارک رمضان که با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم، آقای صدرزاده گفت که آقا من را طلبیده است، حضرت آقا در آنجا از من پرسید که از کسی تقلید داشته‌ام، جواب دادم خیر، آقا گفتند که یک متخصص در مورد اذان شما گفته‌اند که این اذان سال‌های بسیار دور در مدینه شنیده شده است. بعد از چند روز به من گفته شد که از موسیقی فیلم محمدرسول الله(ص) الهام گرفته‌ام، آنجا بود که به خاطراتم مراجعه کردم و دیدم در سال ۱۳۵۷ زمانی که قرار بود حضرت امام(ره) به کشور بازگردند من عضو گروه سرود استقبال بودم، چند بار آمدن ایشان به تعویق افتاد، در یکی از این زمان‌های تعویق فیلم محمدرسول الله‌(ص) را برای ما نمایش دادند و فیلم هم ترجمه و زیرنویس نداشت، ما نیز بیشتر محو موسیقی فیلم شدیم. آنجا بود که متوجه این الهام ناخودآگاه شدم».
استاد شریف در پایان جلسه توصیه‌هایی هم به مسئولان داشت و گفت: «در زمینه قرآن باید بگویم تمام غم من روخوانی قرآن است، اگر روخوانی قرآن وارد خانه‌ها شود، مردم رفاقتشان با قرآن شروع خواهد شد. موضوع دیگر در مورد اذان این است که حتماً مسئولان ما در زمینه اذان زیاد سخت نگیرند، این جوانانی که در در سن جوانی صدای خوبی دارند، مورد استفاده قرار گیرند، ما نسبت به اساتید قرآن اساتید بسیار کمی داریم، آرزوی من این است که مؤذن‌های کشورمان به حدی افزایش یابد که هر روز اذان یک نفر را در صدا و سیما بشنویم».

صمیمی ترین و بانشاط ترین جلسه تهران بدون حضور دستگاه ها+صوت و عکس

حسینعلی شریف، قرآن را از هفت سالگی در خدمت استاد «تولیت» و استاد «احمدیان» فرا گرفت و در سال ۱۳۴۷ بود که به جلسه مرحوم استاد «بیگلری» معرفی شد. در آن سال در کلاس‌های قرآن مرحوم بیگلری که در مسجد المصطفی(ص) برگزار می‌شد، به یادگیری قرآن ‌پرداخت و استاد مرحوم «بیوک محمدی» و استاد «صدرزاده» از دیگر اساتیدی بودند که پای جلسات قرآنی آنان نشسته و پس از سال ۱۳۵۱ نیز از جلسات قرآنی استاد مرحوم مولایی بهره‌مند شده است.

در پایان یادآور می‌شود، جلسه آموزش عمومی حسینعلی شریف، مؤذن، داور و مدرس قرآن، 5 سال است که چهارشنبه ها  پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد امام علی(ع) واقع در انتهای بلوار ارتش، اول کوی لاله برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت ابتدای جلسه حسینعلی شریف و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

کد
مطالب مرتبط
captcha