ریشه‌ انحرافات و خرافات در مراسم‌های مذهبی بررسی شود
کد خبر: 3681143
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

ریشه‌ انحرافات و خرافات در مراسم‌های مذهبی بررسی شود

گروه اجتماعی: استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه پیرایه‌ها و آسیب‌های وارد شده به عزاداری امام حسین‌(ع) با قرآن و شعائر دینی مطابقت ندارد، گفت: باید ریشه‌ انحرافات و خرافات در مراسم‌های مذهبی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، مجیدخدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی، امروز در همایش ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی، با اشاره به اینکه پیرایه‌ها و آسیب‌های وارد شده به عزاداری امام حسین‌(ع) با قرآن و شعائر دینی مطابقت ندارد، گفت: باید ریشه‌ انحرافات و خرافات در مراسم‌های مذهبی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
وی، افزود: باید از علما در موضوع عزاداری‌های حسینی بقدر کافی بهره‌مند شده و تبعیت کنیم و همچنین در عزاداری‌های حسینی افراط و تفریط نکنیم.
وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در بحث مبارزه با خرافات پیشگام بوده و خطر این انحراف را در جامعه بارها مرود نقد قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: زمانی که کسی جرات ورود به این حوزه را نداشت، رهبر معظم انقلاب برای اولین‌بار با قدرت و شجاعت خود  در موضوع انحرافات و خرافات گام‌های بلندی برداشتند و مانع رشد این انحرافات شدند.
خدابخش با اشاره به ابعاد دلخراش و جگرسوز حادثه عاشورا، تشریح کرد: حادثه تاریخ‌ساز عاشورا آنقدر صحنه‌های سوزناکی برای بازگو کردن دارد که دیگر نیازی به افزودن هیچ پیرایه و آسیبی به آن نیست! این واقعه به قدری قلب انسان را به درد می‌آورد که دیگر نیازی به بدعت‌گذاری افراد و افزود پیرایه ندارد! 
استاندار آذربایجان‌شرقی،الگوبرداری از شیوه‌های عزاداری‌های اهل‌بیت(ع) را چراغ راه عزاداری هیئت‌های حسینی دانست و گفت: نباید در عزاداری‌های خود افراط و تفریط کنیم. بزرگان دینی ما به خوبی نوع و نحوه‌ی عزاداری بر سید و سالار شهیدان را به ما آموخته‌اند و امروز دیگر نیازی به بدعت‌گذاری‌ها نیست.
وی، داشتن فرهنگ سعادت و شهادت را موجب بقای جامعه اسلامی دانست و افزود: در حد توان باید از این شعائر صیانت کنیم و مانع از اختلاف‌افکنی بین مسلمانان شویم.
وی با اشاره به ابتکار امام خمیمنی (ره) در بیان این جمله که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است» افزود: این کلام تاریخی امام راحل در فضای روشنفکری اوایل انقلاب، راه را برای تمام افرادی که در صدد انحراف بودند بست و در ادامه تاکید امام خمینی(ره) بر برگزاری عزاداری‌ها به صورت سنتی، نمایاند که عزاداری‌های سنتی باعث از بین رفتن آسیب‌ها و پیرایه‌های اضافه شده به عزاداری‌ها است.
خدابخش تاکید کرد: در عزاداری سنتی علما حضور دارند و اگر علما در هیئت‌ها حاضر باشد با موعظه اجازه انحراف به عزاداری را نمی‌دهد.
captcha