نهج‌البلاغه منبع عظیم معارف توحیدی است
کد خبر: 3681169
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

نهج‌البلاغه منبع عظیم معارف توحیدی است

گروه معارف: یک پژوهشگر مطالعات حدیث و نهج‌البلاغه با بیان اینکه حضرت علی(ع) حقیقت خداوند را در نهج‌البلاغه، به صورت مفاهیم ساده و زیبا بیان کرده است، گفت: نهج‌البلاغه منبع عظیم معارف توحیدی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی مردانی، پژوهشگر مطالعات حدیث و نهج‌البلاغه، امروز پنجشنبه 21 دی‌ماه، در گردهمایی مفسّران قرآن و اساتید نهج‌البلاغه که در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد در تبیین غرر نهج‌البلاغه، اظهار کرد: غرر به مجموعه‌ای از متون نهج‌البلاغه گفته می‌شود که در بعد محتوا و بیان نسبت به دیگر بیانات امیرالمومنین علیه السلام دارای ویژگی، جلوه و برجستگی خاص است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: بیان نهج‌البلاغه بر اساس ویژگی‌های محتوایی و بیانی که دارد، فهم آن را هم برای محققان و هم برای عموم مردم آسان می‌کند.

وی در بخش برجستگی‌های محتوایی به بیانات حضرت علی علیه السلام در موضوع توحید اشاره کرد و گفت: نهج‌البلاغه منبع عظیم و ارزشمند معارف توحیدی است؛ خداشناسی و حقیقت توحید در بیانات امیرالمومنین علیه السلام به وفور دیده می‌شود و یکی از نمونه‌های بارز آن، اولین خطبه نهج‌البلاغه است.

پژوهشگر مطالعات حدیث و نهج البلاغه ضمن بیان اینکه حضرت علی علیه السلام در بحث درک حقیقت خداوند، مفاهیم را بسیار ساده و زیبا بیان کرده است، افزود: بیان معارف قرآنی در کلام حضرت نیز برجستگی و تاثیرگذاری فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام مردانی با اشاره به پیوند قرآن و اهل بیت علیهم السلام از منظر نهج‌البلاغه گفت: حضرت می‌فرمایند اگر می‌خواهید که اهل بیت را با قرآن مقایسه کنید، آن را در بهترین جایگاه‌های قران قرار دهید، به این معنی که فرازهایی از قرآن کریم که دارای بیشترین و بالاترین سطح مضامین می‌باشد، مصداق پیوند قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام است. 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به خطبه 147 نهج‌‎البلاغه گفت: حضرت در این خطبه بیان می‌کند که خدا در قرآن با بیان آیات و نشانه‌هایش برای بندگان تجسّم پیدا کرده است.

وی سبک ادبیات و بلاغت، استعاره و تشبیهات بی‌نظیر، مرجعیت علمی، کوتاهی مفاهیم، اعتبار و اتقان را از دیگر ویژگی‌هایی بیان کرد که در فهم غرر نهج‌البلاغه، بر مخاطبان تاثیرگذار است.

captcha