تب و تاب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها
کد خبر: 3681199
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تب و تاب آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: این هفته با اخباری در زمینه‌هایی چون جشنواره قرآنی آیات، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، دیدار مدیران معاونت قرآنی ارشاد با حجت‌الاسلام قرائتی، برپایی هم‌اندیشی مدیران مؤسسات، اعزام نماینده ایران به مسابقات بین‌المللی سودان و ... همراه بود.

ایکنا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این هفته‌ با اخبار متنوع و متعدد در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور، مؤسسات مردم نهاد قرآنی، اخبار مسابقات قرآن چون آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، دیدار مدیران معاونت قرآنی ارشاد با حجت‌الاسلام قرائتی، جشنواره قرآنی آیات، برپایی هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران، مسابقات بین‌المللی قرآن سودان و ...همراه بود.
دریافت ۹۱۷ اثر از ۲۷ استان در جشنواره قرآنی آیات
در نشست خبری جشنواره قرآنی آیات با اشاره به اینکه هزینه این جشنواره در رشته نقاشی ۱۵۰ میلیون تومان بوده است، از دریافت ۹۱۷ اثر از ۲۷ استان کشور خبر داده شد.
همچنین طی این نشست بیان شد، در جشنواره آیات ۱۱ رشته در سطح ملی و دو رشته در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود که بر این اساس استان فارس میزبان رشته تئاتر، بوشهر میزبان رشته فیلم، استان همدان رشته تصویرسازی، استان یزد رشته نقاشی خط، خراسان رضوی میزبان رشته خوشنویسی ‌بین‌المللی است. استان لرستان میزبان جشنواره شعر، جنوب استان کرمان داستان نویسی و آوا و نغمات که طی هفته‌های گذشته در تبریز برگزار شد.
مشروح جزئیات این جشنواره را اینجا بخوانید.
دیدار مدیران معاونت قرآنی ارشاد با حجت‌الاسلام قرائتی
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران این معاونت روز گذشته، ۱۸ دی‌ماه به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم رفتند.
در این دیدار گزارشی از سابقه شکل‌گیری و نیز فعالیت‌های این معاونت در طول سال ارائه شد. همچنین در مورد زمینه‌های همکاری این معاونت با ستاد اقامه نماز بحث شد.
برپایی نشست شورای سیاست‌گذاری ترویج فرهنگ قرآن در بین جامعه ایثارگری
نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری و تبیین و ترویج فرهنگ قرآن در بین جامعه ایثارگری به میزبانی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
در این نشست که با حضور ‌حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، لاله افتخاری، عضو سابق کمیسیون قرآنی مجلس شورای اسلامی و فعال قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای ترویج فرهنگ قرآنی، فلاح، مسئول نظارت و ارزیابی مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و سیف، داور و قاری بین‌المللی قرآن همراه بود به سیاست‌ها، رویکردها و راهبردهای برنامه‌های قرآنی، بازبینی و بررسی فعالیت‌های جاری در حوزه قرآن در بنیاد به منظور اتخاذ تدابیر لازم جهت کیفی سازی فعالیت‌های قرآنی و آسیب‌شناسی و به روزرسانی فعالیت‌های انجام شده و ... انجام گرفت.
آغاز پرداخت اعتبارات شوراهای قرآنی استان‌ها
پس از برگزاری جلسه نود و یکم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که از تخلف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مبنی بر عدم پرداخت اعتبارات شوراهای استانی خبر داده شد.
اعتباراتی که مربوط به سال ۹۵ بوده و این معاونت حدود یک سال و نیم قبل دریافت کرده تا بلافاصله آن را به شوراهای استانی واگذار کند. حالا خبر می‌رسد که این اعتبارات هنوز پرداخت نشده و برای همین بود که در جلسه اخیر مجمع مشورتی مهلت دو هفته‌ای به معاونت برای پرداخت این اعتبار داده شد.
برپایی هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران بدون دعوت از رسانه‌‌ها
هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته، ۱۸ دی‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خانه اندیشمندان علوم انسانی در حالی برگزار شد که بدون حضور مطبوعات و خبرنگاران حوزه دینی و قرآنی بود.
شنیده‌ها حاکی از این است که طی این مراسم از حدود ۱۰۰ مدیر مؤسسه قرآنی گویا از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از طریق پیامک، زمان ومکان برنامه اطلاع‌رسانی شده است.
مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
آشنایی با مؤسسه ریّان در نوزدهمین نشست «با یاوران وحی»
در نوزدهمین نشست تخصصی خبرگزاری ایکنا با عنوان «با یاوران وحی» به معرفی مؤسسه قرآن و عترت ریّان تهران با حضور مصطفی کلانکی به بیان عملکرد‌ها و گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه از بدو تأسیس تاکنون و همچنین چشم‌اندازی از فعالیت‌هایش در سال‌‌های آینده و بیان دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان از مسئولان مربوطه پرداخته شد. برای اطلاع از فعالیت‌های این مؤسسه اینجا کلیک کنید.
ثبت‌نام ۶۵ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که از 18 آذرماه آغاز شده، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر برای شرکت در این آزمون در سایت www.quranedu.ir ثبت‌نام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در رشته حفظ قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: بیش از ۵۲ هزار نفر شرکت‌کننده در رشته حفظ قرآن نام‌نویسی کرده‌اند و ۱۵ درصد یعنی ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند.
مسابقات بین‌المللی قرآن سودان و حضور نماینده ایران
محمدرسول تکبیری، نماینده ایران در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان پس از مشکلات به وجود آمده طی زمان اعزام به خارطوم چون لغو بلیت از طرف سودان در روز اعزام، شامگاه ۱۹ دی‌ماه اجرای مرحله مقدماتی خود را انجام داد.
تکبیری در این مرحله به سؤالاتی از سوره‌های مبارکه آل‌عمران، هود و مجادله پاسخ داد. مرحله مقدماتی این مسابقات حکم فیلتر یا گزینش اولیه افراد برای حضور در سالن اصلی مسابقات را دارد ومرحله اصلی این مسابقات نیز همزمان با مرحله مقدماتی آغاز شده و هر روز حدود ۱۵ نفر اجرای خود در این مرحله را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه نوبت اجرای شرکت‌کنندگان در این مرحله بر اساس حروف ابجد اسامی آنها است، زمان اجرای نماینده ایران در این مرحله در روزهای پایانی است.

captcha