آسیب‌های آشکار و پنهان ماهواره بر خانواده و کودکان ایرانی
کد خبر: 3681201
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
راستینه هشدار داد:

آسیب‌های آشکار و پنهان ماهواره بر خانواده و کودکان ایرانی

گروه جامعه: مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم به اندازه و به موقع جایگزین‌هایی را برای برنامه‌های ماهواره‌ای تهیه کنیم، گفت: این برنامه‌ها ارزش‌ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت‌گیری‌های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می‌کنند که باعث می‌شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر شود.

مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و فعالیت حدود 18 وزارتخانه در این حوزه، گفت: متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی و موازی‌کاری‌ها در بین این دستگاه‌‌ها و نهادهای متولی و همچنین جزیره‌ای عمل کردن آنها تاکنون شاهد عملکرد شایسته‌ای از سوی برخی از این دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی نبوده‌ایم.

وی در ادامه با پرداختن به مسئله ماهواره و آسیبی که به خانواده‌ها وارد کرده‌ است، افزود: امروز دشمن ازهر وسیله و رسانه‌ای برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ و باورهای دینی کشور ما بهره می‌برد و در این میان ماهواره به عنوان یکی از این رسانه‌ها همواره مورد توجه جدی آنها بوده است. در بعد فرهنگی، دشمن با تمام قوا سرمایه‌گذاری کرده است تا با شبکه‌های ماهواره‌ اقدام به تهی کردن جامعه ما از درون کند و در نهایت اسباب از هم پاشیدگی خانواده را به عنوان مهمترین نهاد استحکام و اقتدار فرهنگی، مورد هجمه قرار دهد.

حمله به زیرساخت‌های اعتقادی و فکری ایرانیان

راستینه با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها هشدار دادند که دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است، افزود: دشمنان به درستی درک کرده است که تنها راه مقابله با اسلام ناب، جمهوری اسلامی و مردم ایران، دور کردن مردم از اسلام و آموزه‌های اصیل و فرهنگ اسلامی است و با هجمه گسترده انواع برنامه‌ها وفیلم‌های خود در قالب فیلم سینمایی، سریال، مستند داستانی و انیمیشن، فرهنگ خود را جایگزین فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی کرده و زیرساخت‌های اعتقادی و فکری ایرانیان را مورد حمله قرار داده‌اند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: وجود ماهواره یکی از مشکلات ما در بخش آسیب‌ها است و با وجود اینکه همه می‌دانند بلاها از ماهواره بلند می‌شود، در خانه بسیاری از افراد جامعه وجود دارد. حتی افرادی هستند که مخالف داشتن ماهواره هستند و آسیب‌های ناشی از آن را می‌دانند و با این حال در منزل خود ماهواره دارند. این جهلی است که ما داریم و آن را ادامه می‌دهیم و تمایلی به از بین بردن آن نشان نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم‌ها و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، افزایش خشونت در جامعه است؛ اکثر سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای به‌راحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح و نمایش می‌دهند، این شیوه ارائه اطلاعات حتی در آگهی‌های بازرگانی ماهواره‌ای نیز به وفور دیده می‌شود، اما متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود به تماشای این صحنه‌ها پرداخته‌اند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

راستینه، بلوغ زودرس را یکی از نتایج منفی برنامه‌های ماهواره‌ای دانست و بیان کرد: الگوگیری و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نیز، بارها به علت همین مسئله گزارش شده است. تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای بر روی فرزندان خانواده‌ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به‌طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای می‌کنند. این برنامه‌ها ارزش‌ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت‌گیری‌های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می‌کنند که باعث می‌شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی منجر شود.

بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره‌ای در حوزه کودک و نوجوان در ایران قابل دریافت است
مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه گفت: در حوزه کودک و نوجوان بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره‌ای در ایران قابل دریافت است، ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه‌های کانال‌های عمومی قابل دریافت نیز، به پخش برنامه‌های کودک و نوجوان، اختصاص دارد. این شبکه‌ها علاوه بر پخش کارتون‌هایی که به طور عمده با مبانی اخلاقی و اسلامی و ایرانی ما در تعارض جدی است، اقدام به فرهنگ‌سازی ارزش‌های ضد دینی غرب در ذهن اطفال و نوجوانان ایرانی کرده و آنان را شیفته زندگی لذت جویانه، گمراه کننده و صوری کرده است.

راستینه با اشاره به اینکه ورد تهاجم فرهنگی با هدف خانواده و دختران شروع شد و پس از آنها پسران 10 الی 18 ساله ما را هدف قرار داده‌ است، افزود: امروز خطری که در راه است، بسیار قویتر از تهاجم قبلی است؛ لذا مسئولان اگر به هوش نباشند انفجاری در روابط جنسی خواهیم داشت که تا به‌حال دیده نشده و این برای مملکت ما که مرکز جهان شیعه هستیم، بسیار ناپسند و زشت خواهد بود.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم اکنون خودشان می‌دانند که فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای چقدر درصد آسیب را در خانواده‌ها زیاد کرده است و بعد از پی‌‌بردن به آسیب واردشده، کمتر تماشا می‌کنند، اما به این دلیل که نتوانسته‌ایم به اندازه و به موقع جایگزینی برای آن تهیه کنیم، دوباره برنامه‌های آن را نگاه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی از جمله اقداماتی است که در این خصوص باید انجام شود، ادامه داد: بهترین راهکار برای مقابله با این هجمه‌های ویرانگر، آگاهی خود خانواده‌ها نسبت به استفاده از ماهواره و برنامه‌‌های آن است. البته مهمترین وظیفه در این حوزه هم بر عهده مسئولان و دست اندرکاران صدا و سیما، وزارت ارشاد، دستگاه‌های فرهنگی و متولیان است که باید در عمل به تکالیف و وظایف قانونی خودشان به درستی رفتار کنند، اما نگاه پیشگیرانه و خوداقدامی مردم در این راستا بسیار پسندیده و تاثیرگذار خواهد بود.

captcha