نگرش قرآن به سعادت انسان
کد خبر: 3681321
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

نگرش قرآن به سعادت انسان

گروه معارف: سعادت واژه‌ای زرین، زیبا، دل پذیر است که در هر فرهنگ و تمدنی، آرمانی ارزشمند محسوب شمرده می‌شود. نگاه افراد به آفرینش و دیدگاه انسان‌ها به هستی،‌ مبنای تفسیر سعادت است و رساندن انسان به نقطه کمال و وصول او به بالاترین رتبه انسانی، یعنی مقام قرب و عبودیت عین سعادت حقیقی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، سعادت واژه‌ای زرین، زیبا، دل پذیر است که در هر فرهنگ و تمدنی، آرمانی ارزشمند محسوب شمرده می‌شود. نگاه افراد به آفرینش و دیدگاه انسان‌ها به هستی،‌ مبنای تفسیر سعادت است و رساندن انسان به نقطه کمال و وصول او به بالاترین رتبه انسانی، یعنی مقام قرب و عبودیت عین سعادت حقیقی است.
دین مبین اسلام که به شکلی بسیط به این مفهوم پرداخته است. اسلام در راه رسیدن به سعادت و چگونگی دستیابی به آن،‌ مصادیق و نمونه‌های فراوانی را عنوان کرده است. از جمله این که سعید به چه کسی اطلاق می شود و مؤمنان در صورت بهره‌مندی از چه ویژگی‌هایی فردی سعادتمند محسوب می شوند؟! اسلام بشر را از جنبه جسم و جان و از جهت معنوی و مادی مورد توجه قرار داده است و معتقد است که سعادت و خوشبختی در مال و ثروت و قدرت نیست، زیرا ثروت و قدرت رفاه می آورد ولی آرامش بخش نیست.
برای انسان سعادت و خوشبختی هدف مهم زندگی است
حجت‌الاسلام میر عبدالعظیم گلدوست، امام جمعه صوفیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: برای انسان سعادت و خوشبختی هدف مهم زندگی است. مردم انرژی قابل توجهی را صرف جستجوی سعادت و هم چنین در صورت به دست آوردن آن، صرف حفظ آن می‌کنند. اهمیت خاصی که سعادت به عنوان یک ارزش انسانی دارد حس ما را بر می‌انگیزد تا برای نیل به آن، وقت و همت گماریم.
وی افزود: دین مقدس اسلام بر این عقیده پافشاری می‌کند که انسان برای رسیدن به سعادت حقیقی ناگزیر است از متن دنیا و سعادت‌های دنیوی عبور کند. لازم است هم میان سعادت‌های دنیایی تعادلی ایجاد کند که به سعادت ابدی خویش دست یابد.
وی ادامه داد: عبادت و پرستش از امور فطری است، البته در شکل و نوع پرستش‌ها تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود اما اگر بخواهیم بفهمیم چه چیزی  بیشتر موجب سعادت انسان می‌شود باید ببینیم خدا بیشتر به چه چیزهایی تأکید کرده است و هر مطلبی که در قرآن و روایات، کلمات اهل بیت(ع) و سیره عملی آن‌ها بیشتر مورد توجه بوده معلوم می‌شود که در تکامل انسان بیشتر مؤثر است از مهم ترین آنها، اهتمام به نماز، است و در آیه 200 سوره آل عمران می خوانیم: ای اهل ایمان، در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که فیروز و رستگار شوید.
حجت‌الاسلام گلدوست تاکید کرد: باید باور کرد هر کس عامل خوشبختی و سعادت خویش است. خوشبختی و سعادت خوردنی نیست، بلکه دریافتنی است. رسیدن به خوشبختی به قابلیت فردی بستگی دارد. هرکس می‌تواند از امکانات مادی و غیرمادی خود طوری استفاده کند که زندگیش به جهنم تبدیل شود یا طوری که زندگی اش آکنده از زیبایی، عشق و خوشبختی، صفات بهشتی شود این بستگی به خود انسان دارد که چگونه و از چه منبعی معرفت کسب کند و در چه مسیری حرکت کند.

سعادت حقیقی انسان رسیدن به کمال انسانی است
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: سعادت حقیقی انسان رسیدن به کمال انسانی است و بالاترین سعادت رسیدن به قرب خداوند است و هر سعادت دیگر با این ملاک و معیار سنجیده می‌شود و برخی سعادت‌ها، سعادت‌های واسطه می‌باشند و یکی از راه‌هایی که انسان در رسیدن به سعادت حقیقی نمی‌تواند آن را مورد غفلت قرار دهد، رعایت تقوا و پرهیزگاری است.
وی، ادامه داد: قرآن کریم و اولیای معصوم الهی، راه رسیدن به کمال را که همان صراط مستقیم و شاه راه مطمئن بندگی است برای ما بیان کرده‌اند و نیروی عقل ما و الهامات خوبی و بدی در درون ما نیز ما را در تشخیص راه درست یاری می‌کنند و هر آنچه که انسان را در تقرب به خدا کمک کند سعادت او را فراهم آورده است و این‌جاست که نه تنها نماز وسیله قرب است، خدمت به بندگان خدا هم در زمره عبادت و وسیله‌اى براى نزدیک شدن به خدا تلقى می‌شود.
حجت‌الاسلام مرسلی، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند: دوری کنید ار هواهای نفسانی همانگونه که از دشمنانتان دوری می‌کنید و سعادت از کمال جدایى ندارد، انسان به هر اندازه که از کمال بهره ببرد به سعادت رسیده است.

captcha