تولی‌گری سلامت اجتماعی بی قید و شرط نیست
کد خبر: 3681399
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

تولی‌گری سلامت اجتماعی بی قید و شرط نیست

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه در احکام دائمی برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی سلامت اجتماعی انتخاب شده است گفت: البته این تولی‌گری شرایطی دارد با اطلاعات خام حوزه آسیب‌های اجتماعی و ابزارهای موجود نمی‌توان متولی سلامت اجتماعی شد.

بهروز رفیعی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اجرای طرح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی(سراج) در برخی از استان‌ها از جمله استان مرکزی گفت: اجرای چنین طرحی از ضروریات سازمان بهزیستی کشور بود، سازمانی که در احکام دائمی برنامه ششم توسعه به عنوان متولی اصلی سلامت اجتماعی مطرح شده با اجرای طرح سراج این تولی گری را به عرصه ظهور درخواهد آورد.
وی ادامه داد: البته این تولی‌گری شرایطی دارد با اطلاعات خام حوزه آسیب‌های اجتماعی و ابزارهای در دست سازمان بهزیستی نمی‌توان متولی سلامت اجتماعی شد در واقع باید دربار بخشی از رفتارهای حوزه اجتماعی، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، هلال احمر، کمیته امداد و ارگان‌های دیگر مطالبه گری داشته باشیم و اینکه پاسخگو باشند در راستای سلامت اجتماعی چه کرده‌اند؟
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه متاسفانه در سنوات گذشته به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سلامت اجتماعی متولی مشخصی نداشت گفت: سال‌های قبل، هر ارگانی در این راستا ورود پیدا می‌کرد اما کار منسجم و اثر بخشی انجام نمی‌شد، امروز شاهد افزایش بی رویه آسیب‌های اجتماعی و تغییرات رویکرد آن در جامعه مختلف هستیم که بخشی از آن به نبود متولی مشخص بر می‌گردد.
رفیعی با بیان اینکه با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی می‌توان تلفیقی در حوزه فرهنگ ایجاد کرد گفت: با اهمیت دادن به سلامت جسمی، روحی و روانی بر پایه همکاری بین بخشی می‌توان کمک شایانی به سلامت اجتماعی کشور کرد، وقتی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی چند علتی هستند برای درمان هم مسلماً باید چند دستگاه در این زمینه همکاری داشته باشند.
وی تاکید کرد: نمی‌توان فقط از بهزیستی توقع داشت که مثلاً معضل تکدی گری را از صفر تا صد حل کند، در حل مشکلات بزهکاری دست بهزیستی بسته است اما وقتی نیروی انتظامی، کمیته امداد، دانشگاه علوم پزشکی و... به ما کمک کنند آسیب‌ها حل خواهد شد و سلامت اجتماعی ارتقا می‌یابد.
مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه طرح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی از اوایل سال95 توسط سازمان بهزیستی مطرح شد، گفت: این طرح در اواخر سال 95 حالت عملیاتی به خود گرفت و بهزیستی کشور طی بررسی که از استان مرکزی داشت شهرستان‌های اراک، شازند و کمیجان را برای اجرای طرح در قالب پرسشنامه انتخاب کرد، در طراحی این پرسشنامه نیز متخصصین دانشگاه بهزیستی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی ایران همکاری داشتند.
رفیعی در پایان بیان کرد: از نتیجه و اطلاعاتی که از این طرح استخراج می‌شود به عنوان اطلاعات شاخص و چراغ راه سلامت اجتماعی در سازمان بهزیستی و وزارت کار و تعاون استفاده خواهد شد.

captcha