وجود کانون‌های مساجد از ضروریات مهم در عرصه فرهنگی کشور است
کد خبر: 3681511
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

وجود کانون‌های مساجد از ضروریات مهم در عرصه فرهنگی کشور است

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقشه‌‌ها و ناتوهای فرهنگی دشمن در جامعه، گفت: وجود کانون‌های مساجد از ضروریات مهم در عرصه فرهنگی کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، رضا دهبانی‌پور، مدیرکل و دبیر هیئت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد امروز، 23 دی‌ماه با اشاره به نقش و جایگاه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی مساجد با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در سراسر کشور راه ‌اندازی شده‌اند.
وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند:« زبان هنر برای انتقال مفاهیم یکی از بهترین و موثرترین زبان هاست».
مدیرکل و دبیر هیئت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقتضای عقل هم در تایید این موضوع است، افزود: ما باید با زبانی مفاهیم را انتقال دهیم که ذائقه و ذات مردم پذیرای آن باشند.
مدیرکل و دبیر هیئت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه هنر عرصه‌هایی دارد و این عرصه‌های مختلف باید راهی برای انتقال مفاهیم باشد، بیان کرد: با راه‌های مختلف می‌توان این وظیفه و رسالت را انجام داد، همچنان که گاهی این عرصه‌ها با نمایش، هنرهای تجسمی و شعر قابل انتقال است.
دهبانی‌پور ابراز کرد: ما از قدیم‌الایام مسجدی را با ساختار تعریف شده داشتیم که محیطی فیزیکی بود و در دل آن اعمال عبادی انجام می گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با شکل گیری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار براین است که ما به کمک هیئت امنا، امام جماعت و متولیان امر مسجد در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی با زبان هنر به آنها کمک کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ایجاد یک ساختار به نام کانون‌های فرهنگی و هنری برای به کارگیری عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری به منظور انتقال مفاهیم مذهبی به نسل جوان از این منظر کار پسندیده و درستی است.
دهبانی‌پور افزود: به همین دلیل می‌توان گفت کانون‌های فرهنگی و هنری جایگاه مهمی در جامعه دارند و می‌توانند در تبلیغ، تبیین و انتقال مفاهیم مذهبی به نسل جوانی که جویای درک مفاهیم مذهبی هستند، تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه کانون‌هایی داریم که واقعا برازنده بوده، جایگاه ارزشمند و فعالیت‌های خوبی دارند، اضافه کرد: کانون‌هایی داریم که اصلا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.
دبیر هیئت نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: اینکه ما بخواهیم عددی برخورد کرده، ماموریتی به دستگاه محول و هر سال تعدادی کانون اضافه کنیم به نظر بنده کار خوبی نیست، ضمن اینکه کار خوب این است که ما کانون‌هایی را که داریم کیفی سازی، سطح تخصصی آنها را مجوز داده و آنها را رتبه بندی و طبقه بندی شوند.
دهبانی‌پور با بیان اینکه باید ارزیابی و ارزشیابی از کارها و عملکرد کانون‌ها داشته و آنها را برنامه محور کنیم، ادامه داد: این کمیت مثل بسیاری از دیگر کارهاست ما اینکه برای آمار و ارقام همچنین ماموریتی را تعریف کنیم به نظر بنده خیلی قابل قبول نیست اما آنچه که قانون و مصوب شده ما هم مؤظف به اجرای آن هستیم.
وی عنوان کرد: به هر شهرستان استان باید هر ساله مجوز تشکیل ١٢ کانون اختصاص داده شود و باید این کانون ها ارزیابی شده و مساجد فاقد کانون شناسایی شوند.
این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: به نظر بنده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اگرچه وظیفه اصلی آنها نیست، ولی چون با مسجد و عزیزانی سر و کار دارند که دغدغه مسجد داشته و کار مسجدی می‌کنند بیش از آن که به فکر افزایش این کمیت‌ها باشند، باید به فکر روحانی برای مساجد باشند.
دهبانی‌پور با بیان اینکه بخش بسیار زیادی از مساجد این استان روحانی ندارند، تصریح کرد: واقعیت این است به شکل گذشته که ما در ایام مختلف محرم، رمضان، دهه فاطمیه و ... می‌دیدیم که روحانیون به مناطق دور دست و مساجد می رفتند الان نه اینکه نداریم، اما آنقدر چشم گیر نیست و یا روحانی مستقر در بسیاری از مساجد استان نداریم و این موضوع یک نوع ضعف محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: به نظر بنده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور باید وقت خود را روی این موضوع بگذارند که در مساجد روحانیون حضور داشته و در کنار آن کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت داشته باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زمان آن رسیده که کانون‌های فرهنگی و هنری که کیفیت لازم را ندارند تعطیل کنند، اضافه کرد: ما در زمینه مطبوعات، مطبوعاتی که پس از دریافت مجوز در یک مدت مشخص فعالیت حوزه تخصصی خود را نداشته باشند مشمول ماده ١٦ قرار گرفته و لغو مجوز می‌شوند.
دهبانی‌پور ابراز کرد: دلیلی ندارد که ما فقط آمار داده و سرانه برای کانون‌ها بگیریم، بنده به این موضوع اعتقادی ندارم.
وی با بیان اینکه وجود کانون‌های فرهنگی در مساجد را کار پسندیده و اصولی می‌داند، گفت: ما در این راستا ضرورت وجود کانون‌های فرهنگی و هنری را کاملا احساس می‌کنیم و فکر می‌کنم این کانون‌ها موفق بوده، اما اکنون مجال یک خودارزیابی است.

منبع: شبستان

captcha