قانون، راه مقابله با تجمل‌گرایی در بین مسئولان است
کد خبر: 3681794
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

قانون، راه مقابله با تجمل‌گرایی در بین مسئولان است

گروه اجتماعی: یک محقق و کارشناس مذهبی حوزه علمیه اصفهان گفت: قانون، تنها راه مقابله با تجمل‌گرایی در بین مسئولین است . اما مردم عادی برای مقابله با تجمل‌گرایی باید به خودسازی و مقابله با نفس روی بیاورند.

حجت‌الاسلام رسول ملکیان، محقق و کارشناس مذهبی حوزه‌علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان در خصوص تجمل‌گرایی و تنوع‌طلبی، اظهار کرد: هر انسانی با توجه به شأن خود باید زندگی معمولی و متعادلی را برای خود و افراد تحت مسئولیتش فراهم کند.
وی ادامه داد: اگر زندگی انسان از حالت اعتدال خارج شود و فرد به سمت مادیات برود، این فرد در آینده به تجمل گرایی و تنوع طلبی سوق پیدا می‌کند، بنابراین استفاده افراطی از مادیات که خداوند برای انسان‌ها قرار داده از مصادیق تجمل‌گرایی می‌باشد که این از خصوصیات افراد مستکبر است.
ملکیان با بیان اینکه خداوند در قرآن، قارون را به‌عنوان ثروتمند مغرور و تجمل‌گرا معرفی کرده و عاقبت شومش را بیان کرده است، تصریح کرد: ثروتمندان به دلیل مشغله مداوم برای ثروت‌اندوزی، به انواع گرفتاری‌های روحی و روانی و حتی جنون مبتلا می‌شوند.
وی ادامه داد: آیات 79 تا 84 سوهر قصص، در رابطه با قارون نازل شده و قارون را به عنوان شخصی معرفی کرده که ثروت و مظاهر ثروتش را به رخ دیگران می‌کشید و حتی اینکه او تمامی افراد تحت امر خود را با خود همراه کرد تا مال ثروتش را به رخ مردم بکشاند.
ملکیان تصریح کرد: گاهی تجمل‌گرایی در میان افراد عادی که به هر صورتی به ثروت رسیده‌اند، دیده می‌شود که این تجمل‌گرایی باعث ضرر آن‌ها می‌شود. اما گاهی تجمل‌گرایی در میان اساتید و یا روحانیون نیز ایجاد می‌شود، در صورتی که این‌ها به عنوان مربی برای مردم و جامعه مطرح هستند و مردم به زندگی این افراد به عنوان الگو می‌نگرند.
این محقق و کارشناس مذهبی حوزه‌علمیه اصفهان افزود: گاهی نیز مسئولین و خانواده‌های آن‌ها به تجمل‌گرایی روی می‌آورند که این باعث می‌شود آن‌ها به جای اینکه در بین مردم جامعه حاضر شوند، کم کم به جایی می‌رسند که کمتر با مردم معاشرت می‌کنند و این از مشکلات زمانه است.
وی در خصوص راهکار جلوگیری از تجمل‌گرایی و تنوع‌طلبی در بین مردم جامعه گفت: تجمل‌گرایی اگر در بین مسئولین باشد، فقط قانون می‌تواند با آن مقابله کند، ولی در مردم عادی تنها راه برای مقابله با تجمل‌گرایی، خودسازی و مقابله با نفس اماره است.

captcha