حضور گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام در «موسیقی فجر» تبعیض‌آمیز است
کد خبر: 3681808
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
«موسیقی فجر» و لزوم توجه به موسیقی اقوام و نواحی/3

حضور گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام در «موسیقی فجر» تبعیض‌آمیز است

گروه هنر: گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در جشنواره‌هایی همچون «موسیقی فجر» مشارکت داده می‌شوند اما تجربه نشان داده است که حضور آنها در این رویدادهای رسمی با تبعیض‌هایی همراه است و شرایط اسکان و پذیرایی از آنها مغایر با سایر گروه‌های موسیقی است.

حضور گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام در «موسیقی فجر» تبعیض‌آمیز است

شهرام فرهادی‌نیا، سرپرست گروه موسیقی «ندای جام» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اینکه جشنواره «موسیقی فجر» اهتمامی به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی داشته و از گروه‌های فعال در این گونه موسیقی برای اجرای برنامه در جدول اجراهای خود، دعوت به عمل آورده است، جای بسی خرسندی و مسرت دارد و این نکته را به اثبات می‌رساند که به هر حال دوستان مسئول تا اندازه زیادی به نقش تعیین‌کننده این نوع موسیقی در اعتلای فرهنگی و باورهای بومی و اعتقادی مردم کشور واقف هستند.

وی ادامه داد: با این وجود باید به نکته ظریفی در مورد حضور گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در این رویداد مطرح بین‌المللی توجه کرده و آن را در قالب یک پرسش مطرح و از دوستان مسئول درخواست کرد که به آن پاسخ درست و روشنی بدهند و آن اینکه شرایط حضور گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در این جشنواره کاملاً مشابه با سایر گروه‌ها در بخش‌های دیگر است؟

فرهادی‌نیا تصریح کرد: تجربه حضور من در این جشنواره و جشنواره‌ای همچون «موسیقی جوان» نافی این مسئله است، به این معنی که شرایط دعوت، اسکان و پذیرایی از گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام در جشنواره‌های معتبری همچون «جوان» و«فجر» با سایر گروه‌ها در تضاد است و به نظر می‌رسد که دوستان مسئول برگزاری این رویدادهای موسیقی در این مورد تبعیض‌هایی قائل می‌شوند.

دبیر انجمن موسیقی شهرستان «تربت جام» در ادامه گفت: به طور مثال گروهی فعال در عرصه موسیقی تربت جام با طی مسافتی بالغ بر 1500 کیلومتر تا تهران به منظور شرکت در یک رویداد مطرح موسیقی چرا باید زمینه برای اسکان و پذیرایی از آن برای چند روز و مثلاً تا اختتامیه جشنواره وجود نداشته باشد و اگر قصد داشته باشد همچنان در فضای جشنواره تا اختتامیه باقی بماند پس از اجرای برنامه، ستاد جشنواره مسئولیتی در زمینه اقامت آنها تقبل نکرده و لذا مجبور به بازگشت می‌شود و یا باید با هزینه شخصی همچنان روزهای جشنواره را در پایتخت باقی بماند؟! آیا چنین رفتاری با گروه‌های موسیقی در بخش‌های دیگر جشنواره به عمل می‌آید؟

فرهادی‌نیا افزود: وقتی مسئولان جشنواره در مواجهه با گروه‌های موسیقی نواحی و اقوام ایرانی که نمادی از داشته‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی در حوزه‌ای مؤثر از هنر هستند چنین رفتاری تبعیض‌آمیز و ضد و نقیضی دارند و این امر حتی در جشنواره «موسیقی فجر» نیز مشهود است دیگر آیا انگیزه و رمقی در گروه‌های موسیقی فعال در این حوزه باقی می‌ماند که ابتدا حضور در جشنواره داشته باشند و بعد هم به خلاقیت و ابداعی در این زمینه موسیقی دست بیازند؟

وی در پایان گفت: مسئولان موسیقی اگر خواسته باشند همچنان موسیقی سنتی و فاخر ایرانی را که ریشه در تمامی اشکال دیگر موسیقی که این روزها بسیار نیز طرفدار پیدا کرده است، حفظ و حراست کنند نیاز به شأنیت بخشی به فعالان این نوع موسیقی دارند اما آیا تبعیض‌هایی که قائل می‌شوند و سرخوردگی برای گروه‌های موسیقی در پی دارد، می‌تواند آینده این گونه موسیقی را تضمین کند؟

یادآور می‌شود، پنجمین روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» امروز یکشنبه 24 دی نیز در تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، سالن ایرانیان و برج میلاد در بخش‌های گوناگون پیگیری خواهد شد.        

  

    

captcha