رفع آسیب‌های اجتماعی؛ مهم‌ترین برکت انتقادپذیری
کد خبر: 3681873
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

رفع آسیب‌های اجتماعی؛ مهم‌ترین برکت انتقادپذیری

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه انتقادپذیری از شاخصه‌های مؤمن به ولایت امام علی(ع) است، گفت: رفع آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین برکت انتقادپذیری است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ خانم رابودان، استاد حوزه علمیه خواهران در رواق حضرت خدیجه حرم مطهر دعا را درس‌نامه انسان‌سازی عنوان کرد، گفت: در میان دعاها، دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع)، جایگاه ویژه‌ای در عرصه تربیت دینی و انسان‌سازی دارد.
وی با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق، افزود: امام سجاد(ع) یکی از مهم‌ترین فضیلت‌های انسانی را انتقادپذیری و شنیدن ندای مخالف دانسته و از خداوند می‌خواهند روحیه انتقادپذیری به ایشان عطا کرده و تحمل ایشان را در مقابل شنیدن صدای منتقدان افزایش دهند.
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه شنیدن صدای مخالف و پذیرش انتقادهای دیگران زمینه توسعه و پیشرفت جامعه را فراهم کرده و زمینه اغتشاش در جامعه را از بین می‌برد، تصریح کرد: در یک جامعه و در یک حکومت دینی اگر صدای منتقدان شنیده نشود آن جامعه به طبع در مسیر سقوط و انحطاط قرار می‌گیرد، زیرا با انتقادپذیری آسیب‌های موجود در جامعه از بین می‌رود.
رابودان انتقادپذیری را خصیصه دینی و فضیلت مؤمنان در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: مؤمن همواره با روی باز از انتقادها استقبال می‌کند. البته باید دقت کرد که در زندگی به سبک اسلام هر انتقادی قابل‌ قبول نیست، بلکه انتقادهایی پذیرفته است که در مسیر حق باشد و نمی‌توان به بهانه انتقادپذیری از کسی توقع داشت که مسیر حق را ترک کرده و در مسیر باطل قرار گیرد.
استاد حوزه علمیه خواهران حرکت در مسیر حق و حقیقت را خط قرمز جامعه اسلامی دانست و افزود: آنچه جامعه اسلامی را از جوامع غیر اسلامی متمایز می‌کند عمل بر مدار حق و حقیقت است.
رابودان با بیان اینکه در تفکر اسلامی این انسان است که تمدن‌سازی می‌کند و به‌ عبارت ‌دیگر انسان تمدن‌ساز شاخصه تفکر اسلامی است، تصریح کرد: همان‌طور که بیان شد یکی از شاخصه‌های رسیدن به قله کمال و انسانیت انتقادپذیری و تبعیت از انتقاد در مسیر حق و حقیقت است. همچنین اقامه عدل از دیگر شاخصه مؤمن به ولایت اهل‌ بیت(ع) است.
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه پیرو اهل بیت(ع) حق‌طلب بوده و هرگز حاضر نمی‌شود به خاطر منافع مادی خود دست از حق و حقیقت برداشته و در معرکه جدال حق و باطل ولی خدا را تنها رها کند، یادآور شد: انتقادپذیری و حق‌طلبی درسی است که کودکان و نوجوانان باید از همان ابتدای تولد تا رسیدن به سن تکلیف و دوران جوانی از پدر و مادر خود بیاموزند و به‌عبارت‌ دیگر پدر و مادر الگوی انتقادپذیری و اقامه عدل و داد برای فرزندان خود هستند و باید توجه داشت که خانواده اسلامی انسان‌ساز است.

مهسا اسفندیاری

captcha