بررسی اقدامات سازمان اوقاف در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ/ تأکید بر تهیه شناسنامه اقدامات
کد خبر: 3682002
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

بررسی اقدامات سازمان اوقاف در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ/ تأکید بر تهیه شناسنامه اقدامات

گروه فعالیت‌های قرآنی: پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بعدازظهر امروز برگزار شد و در آن به اقدامات ذیل راهبردهای سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، پنجمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بعدازظهر امروز 24 دی ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با موضوع بررسی اقدامات ذیل راهبردها برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گزارشی از جلسه کارشناسان این ستاد که 20 دی‌ماه برگزار شد، ارائه داد و در ادامه گفت: در جلسه مذکور دو توافق کلی داشتیم. یکی از توافق‌های مذکور این بود که در طرحی که برای سال 97 می‌خواهیم طراحی کنیم، یک طرح دست یافتنی که در بضاعت ما هست و با ظرفیتی که از دستگاه‌های مختلف سراغ داریم طراحی کنیم، چیزی مانند طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم. موضوع دیگر نیز این بود که به جای اینکه از الان برای سال 1404 افق طراحی کنیم، یک سال به خودمان فرصت بدهیم و همه توان خودمان را بسیج کنیم تا در پایان سال ببینیم حاصل اقداماتی که توسط دستگاه‌ها صورت گرفته است، چه خروجی داشته است، همین را ملاک و اساس افق 1404 قرار دهیم.
وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از خلاءهایی که در ستاد حس می‌شود، نداشتن یک کارگروه یا یک مجمع کارشناسی در زمینه حفظ قرآن کریم است، افزود: به اعتقاد من ستاد باید یک مجمع کارشناسی داشته باشد و تعدادی از اساتید طراز اول حفظ قرآن در آنجا نسبت به جزئیات موضوع حفظ مطالعه کنند؛ چرا که ما در اینجا مسائل کلی را بررسی می‌کنیم. اما در آن مجمع به جزئیات پرداخته می‌شود.
همچنین در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی،‌ رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه هنوز سه دستگاه راهبردهای خود را ارسال نکرده‌اند، گفت: البته هنوز تا جلسه آینده زمان برای دریافت راهبردها داریم. بنابراین اقدامات فعلاً زماندار نیست و اگر زمانی هم داشته باشد تا 1404 است.
وی با اشاره به اینکه اگر ذیل این کاری که انجام می‌شود یک برنامه یک ساله هم داشته باشیم کار خوبی است،‌ افزود: من خودم از موافقین این بحث هستم که تا پایان سال 97 یک اقدام ویژه و خروجی مشخص که پایه‌ای برای برنامه‌ریزی برای افق باشد،‌ در نظر گرفته شود.
در ادامه این جلسه به اقدامات ذیل راهبردهای دستگاه‌ها پرداخته شد و در ابتدا سازمان اوقاف و امور خیریه مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش هر کدام از حاضران در جلسه به بیان برخی کاستی‌ها و نواقص هر یک از اقدامات ذیل این راهبردها پرداختند که از جمله این کاستی‌ها اشاره نشدن به بحث نیازسنجی در اقدامات ذیل راهبرد شماره چهار بود. همچنین به موضوع تعریف کردن افق‌های کوتاه‌مدتی در بحث نظارت بر فعالیت‌ها مطرح شد.
همچنین در مورد نامفهوم بودن ایجاد ساختار یا مرکز برای تربیت مربی قرآن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه بحث‌های زیادی مطرح شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به مباحث مطرح شده توسط اعضا به این راهبردها، به طرح این سوال که چرا بعد از شش سال به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد حفظ قرآن کریم دست پیدا نکرده‌ایم پرداخت و گفت: آنچه باعث شده به این مطالبه نرسیم، کمابیش در جلسات اتفاق می‌افتد، ما از کار جمعی شناخت نداریم، خوشبختانه ما در اوقاف تا کنون در بحث‌های مختلفی فعالیت‌ها را تجمیع کرده‌ایم.
وی افزود: اگر ما که اکنون در ستاد حضور داریم، تا به حال در فضای قرآنی کشور با هم یکی نشده‌ایم، من خودم چند برنامه‌ انجام داده‌ام و احساس کرده‌ام هیچ مرزی در این زمینه وجود ندارد. گفته من این است که اگر اصل حاکم بر همه این برنامه‌ها این شد که اگر دستگاهی کاری انجام داد، با همه لوازمش وارد شود. اگر در برخی از این موضوعات دیده می‌شود قابلیت هماهنگی وجود ندارد باید آن قابلیت گرفته شود.
نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه برخی نگرانی‌ها وارد است، اذعان کرد: باید یک سری اصول حاکم بر این کار مکتوب شود تا همه چیز مشخص شود. بنده نیز نسبت به اقداماتی که در ادامه تعریف شده است،‌نگرانی‌هایی دارم. اگر قرار شد ما در یک موضوع متولی باشیم، و مثلاً عنان تربیت مربی ر ابه دست بگیریم، در ادامه حوزه‌های علمیه، ارشاد، دارالقرآن نیز این کار را انجام دهند،‌ آنجا دیگر پرچمداری اوقاف بی‌معنی خواهد شد.
حسینی بیان کرد: اگر در هر کدام از این راهبردها پرچمداری کار را به دستگاهی دادیم، به لوازم آن هم باید التزام داشته باشیم، ‌ضمن اینکه در ستاد باید کار جمعی انجام دهیم.
در این جلسه همچنین مقرر شد شناسنامه اقدامات که شامل تمامی جزئیات اقدامات است توسط دستگاه‌ها تهیه شود تا در جلسات آینده در دستور ستاد قرار بگیرد.
به علت طولانی شدن این جلسه تنها اقدامات یک راهبرد از راهبردهای سه‌گانه سازمان اوقاف و امور خیریه مورد بررسی قرار گرفت و بررسی اقدامات سایر راهبردها به جلسات آینده موکول شد.
همچنین در بخش پایانی این نشست در مورد طرح قرآنی 1452 نیز بحث و تبادل نظر شد و قرار شد خروجی‌های این بحث‌ها در مورد این طرح طی نشستی خبری اعلام شود.

captcha