نحوه پرداخت سود سهام عدالت توهین‌آمیز بود/ ضرورت شفاف‌سازی قبل از آزادسازی
کد خبر: 3682048
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
عضو کمیسیون تلفیق:

نحوه پرداخت سود سهام عدالت توهین‌آمیز بود/ ضرورت شفاف‌سازی قبل از آزادسازی

گروه اقتصاد: کمالی‌پور با بیان اینکه پرداخت مبلغی ناچیز بابت سود سهام عدالت بعد از سال‌ها انتظار، توهین به مردم بود، اظهار کرد: اگر قرار است خرید و فروش این سهام آزاد شود ابتدا باید حسابرسی دقیق و شفاف‌سازی عمومی صورت گیرد.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت توهین‌آمیز بود/ ضرورت شفاف‌سازی قبل از آزادسازی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در روزهای اخیر و پس از مدت‌ها انتظار برای ساماندهی سهام عدالت و پرداخت سود آن به سهامداران، مبلغ 26600 تومان به حساب کسانی‌که برای دریافت این سود ثبت نام کرده بودند واریز شد. همچنین قرار است بقیه این سود که در حدود 24 هزار تومان است در قالب یک قسط دیگر به مردم پرداخت شود. بعد از 11 سال که از عمر سهام عدالت می‌گذرد پرداخت چنین سودی، موجبات برخی انتقادات و گاه برخی تمسخرها نسبت به این اقدام را مخصوصا در فضای مجازی فراهم کرد.
موضوع ساماندهی سهام عدالت از مدت‌ها پیش مطرح بوده و حتی قبل از پرداخت این مبلغ اندک، برخی اقتصاددانان و منتقدان این رویه، معتقد بودند بهتر است به جای پرداخت این سود، اصل سهام به مردم واگذار شده و به بیان بهتر زمینه برای خرید و فروش آن فراهم شود تا سهام عدالت به سامان برسد. در ماه‌های اخیر نیز زمزمه‌هایی از ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت از سوی دولت به مجلس مطرح شده که همچنان خبری از این لایحه در دست نیست.
یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا با انتقاد از نحوه پرداخت سود سهام عدالت به مردم اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که برای مدت‌های مدیدی ساماندهی سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود؛ تا جائی‌که صدای اعتراض بسیاری از مردم نسبت به عدم تعیین تکلیف این سهام بلند شد و به نظرم الان هم که به صورت مقطعی، وعده‌هایی را مطرح کرده و مبلغ ناچیزی را بعد از این همه مدت به حساب صاحبان این سهام واریز کرده‌اند، نوعی توهین به مردم است.
وی ادامه داد: اگر این سهام عدالت، واقعا سهامی است که به درد مردم می‌خورد نباید دچار چنین حاشیه‌هایی شود اما اگر هم چیزی برای مردم در بر ندارد، بهتر است مسئولان به مردم اعلام کنند که این سهام عدالت که چند سال از عمر آن گذشته و ما هم وعده‌هایی درباره آن به شما داده‌ایم اما سودی نداشته است و نمی‌توانیم چیزی به شما پرداخت کنیم.
کمالی‌پور تأکید کرد: چنین اقدامی که اخیرا صورت گرفت قطعا توهین به مردم است و در کشوری دیگر در دنیا اتفاق نمی‌افتد. بنده واقعا نمی‌دانم اسم چنین کاری را باید چه چیزی بگذاریم و به همین دلیل بنده معتقدم اقدامی که اخیرا انجام شد، توهین به شأن و شخصیت مردم بود.
نماینده جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره لوازم ساماندهی سهام عدالت اظهار کرد: به نظرم قبل از اینکه سهام عدالت ساماندهی شود باید در مورد آن برای مردم شفاف‌سازی صورت گیرد و مردم بدانند اصل و سود سهام آنها چقدر است. همچنین مردم باید در جریان باشند که در شرایط کنونی این سهام در اختیار چه کسانی است و چگونه از آن استفاده می‌شود و در نهایتا باید مشخص شود که در این کشور باید چند درصد مردم از سهام عدالت بهره ببرند و این سهام شامل چه کسانی می‌شود.
وی یادآور شد: تا زمانی‌که این شفاف‌سازی صورت نگیرد و مردم از جزئیات آن خبر نداشته باشند، کار چندانی پیش نمی‌رود. شاید اولین راه برای ساماندهی سهام عدالت، همانا شفاف سازی و اعلام کردن دقیق جزئیات به مردم و صاحبان این سهام است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست اصل سهام که به گفته مسئولان در حدود 2 میلیون و چهارصد هزار تومان است به مردم واگذار شود یا توان خریئ و فروش آن را داشته باشند عنوان کرد: الان گفته می‌شود اصل سهام در حدود 2 میلیون و چهارصد هزار تومان است اما سهامی که سودش به مقداری است که اخیرا به مردم پرداخت شد، مطمئن باشید اصل سهام، این مقداری که بیان شده، نمی‌ارزد و کسی آن را به این قیمت خریداری نمی‌کند.
کمالی‌پور درباره آزاد سازی سهام عدالت با هر ارزشی که داراست نیز گفت: اصل وجود سهام عدالت با این هدف بوده که سرمایه‌ای برای مردم باشد و فروش آن ممنوع بوده است اما چون هدف از این کار خدمت به مردم بوده است، اگر نهایتا خواست مردم بر این باشد که باید فروش سهام عدالت آزاد شود، می‌توان چنین شرایطی را هم ایجاد کرد که امکان خرید و فروش آن فراهم شود اما باید قبل از هر اقدامی، حسابرسی دقیق و شفاف‌سازی عمومی صورت گیرد و بعد در مورد آن تصمیم گرفت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت از سوی دولت نیز گفت: هنوز چنین لایحه‌ای تحویل مجلس نشده است.

captcha