طرحی برای ترغیب به تولید محتوای ایرانی-اسلامی
کد خبر: 3682080
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
افراسیابی عنوان كرد:

طرحی برای ترغیب به تولید محتوای ایرانی-اسلامی

گروه فناوری اطلاعات: مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران با تاکید بر ضرورت وجود رژیم مصرف در بهره‌برداری از فضای مجازی به راه‌اندازی پروژه فرهنگ‌یار با هدف تولید، نشر و رصد محتوای سالم در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این پروژه تمامی کاربران فضای مجازی مروج فضای سالم، مفید و ایمن می‌شوند و با توجه به مشوق‌های موجود ترغیب به تولید محتوای ایرانی-اسلامی خواهند شد.

محمدصادق افراسیابی مدرس دانشگاه و مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرصت‎ها و تهدیدهای متفاوت و گوناگون فضای مجازی، اظهار کرد: امروزه یکی از مهمترین مباحث در حوزه استفاده از فضای مجازی، مدیریت مصرف و سواد رسانه‎ای است، به‌گونه‎ای که این موارد لازمه استفاده از فضای مجازی تلقی می‌شوند.

ضرورت وجود رژیم مصرف در بهره‌برداری از فضای مجازی
مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: ضرورت وجود رژیم مصرف در بهره‌برداری از فضای مجازی به خوبی احساس می‌شود و استفاده از فضای مجازی همواره باید بر حسب یک رژیم مصرف استاندارد و دقیق صورت بگیرد، به طوری که مقدار زمان استفاده از این فضا در طول روز مشخص شود. وجود سواد رسانه‌ای در بهره‌برداری از فضای مجازی علاوه بر تنظیم رژیم مصرف، فرد را به استفاده مناسب از مطالب موجود در فضای مجازی هدایت می‌کند.

افراسیابی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پروژه فرهنگ‌یار، بیان کرد: با توجه به افزایش قدرت روز افزون رسانه‌های دیجیتال در فضای مجازی، برخورداری از سواد رسانه‌ای موضوع مهمی است، که بر همین اساس پروژه فرهنگ‌یار ایجاد شد. این پروژه باهدف تبدیل هر یک از کاربران فضای مجازی به مروج سواد مجازی در راستای تحقق فضای مجازی سالم، مفید و ایمن برای تولید محتوای مفید و سودمند طراحی شد.

وی ادامه داد: شبکه اجتماعی فرهنگ‌یار، متشکل از سه مولفه و ساختار کلی شامل پروفایل کاربری، کانال‌های جمعی و اطلاع‌رسانی و تالار جشنواره‌ای می‌شود. این شبکه اجتماعی که به نشانیFarhangyar.net قابل مشاهده است، با محوریت کاربران و ناشران و بر اساس محتواهای ایرانی-اسلامی شامل فرهنگی، هنری، گردشگری و دیجیتال در تعاملات فی مابین آنها که به واسطه ابزارهای شبکه فراهم می‌آید، شکل گرفته است.

مهمترین نقاط قوت فرهنگ‌یار
مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، گفت: مهمترین نقاط قوت فرهنگ‌یار عملیات بازی گونه آن با فعالیت کاربران و جذب امتیاز برای آنها است که طی آن کاربران با هدف کسب امتیاز به تولید محتوای سالم، مفید و ایمن، روی آورده و با هر بازنشر، پسند کردن، دعوت دوستان و امثال آن در شبکه، امتیاز خاص آن فعالیت را کسب کرده و در نهایت با بالارفتن امتیازات کاربری خود برنده بالاترین امتیاز جشنواره‌ها خواهند شد.

افراسیابی تصریح کرد: تمامی کاربران فعال عضو این شبکه هستند و در آن کانال اطلاع‌رسانی ویژه مؤسسات فرهنگی، ذی نفعان حقوقی عرصه فرهنگ و رسانه ایجاد شده است و همچنین فضایی جهت مشارکت کاربران در تولید محتوا و بازنشر محتواهای آموزنده، باهدف بالابردن مشارکت کاربران فضای مجازی در تولید و نشر محتوای راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: کاربران در پروژه فرهنگ‌یار می‌توانند امتیاز کسب کرده و در بازارچه خدمات و محصولات فرهنگی که توسط مؤسسات و مولدین این محصولات و خدمات عرضه می‌شود بدون پرداخت هزینه نقدی نسبت به خرید اقدام کنند. بنابراین کاربران این شبکه با دریافت مشوق‌هایی که عموماً برای آنها هیچ هزینه مازادی نداشته و همواره بدون دریافت آن مشوق‌ها در شبکه‌های اجتماعی دیگر فعالیت می‌نمایند، نسبت به تولید، نشر و بازنشر محتواهای فرهنگی و هنری ترغیب می‌شوند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، با بیان اینکه دریافت خدمات آموزشی دلخواه در رشته‌های مختلف با رویکردهای بالابردن سواد رسانه‌ای از دیگر ویژگی‌های شبکه اجتماعی فرهنگ‌یار است، افزود: علاوه براین کاربران مؤسسات و مجموعه‌هایی که تولید کننده محتواهای آموزشی و فرهنگی می‎باشند با مشارکت شبکه فرهنگ‎یار و دریافت پنل‌های مدیریت محتوایی می‌توانند نسبت به جذب و آموزش کاربران شبکه اقدام به فعالیت کند.

افراسیابي بیان کرد: در راستای نظارت بر محتواهای فضای مجازی کاربرانی که عضو شبکه اجتماعی فرهنگیار می‌شوند عضوی از جامعه فرهنگیاران شده و خود مسئول رصد فضای مجازی هستند، بدین ترتیب فرایندهای نظارتی مناسبی در این شبکه فراهم آمده تا کاربران با هدف جلوگیری از نشر محتواهای نامناسب فرهنگی، از این فرایندها بهره‌مند شوند.

captcha