علم و دانش، شرط مسئولیّت‌پذیری است
کد خبر: 3682179
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
/آیه روز/

علم و دانش، شرط مسئولیّت‌پذیری است

گروه معارف: علم و دانش از شرایط مهم در مسئولیّت‌پذیری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، خواندن آیات نورانی وحی دارای پاداشی عظیم است و عمل به این آیات نه تنها دارای اجر است بلکه زمینه سعادت را نیز برای فرد مومن فراهم می‌کند.
 
تدبر در آیات زمینه کاربردی شدن این دستورات الهی است و عقل سلیم از ورای معنای ظاهری هر آیه، به باطن آیات رجوع کرده و در پس هر کلمه، دنیای پند و اندرز را توشه زندگی خود قرار می‌دهد.
 
در ادامه داستان زندگی حضرت یوسف (ع) که با توطئه برادران به چاه افکنده شد ولی خواست خدای متعال در عزت و سربلندی این پیامبر بود، به ورود این پیامبر به قصر فرعون و ماجرای فرزندخواندگی یوسف (ع) مطرح می‌شود.
 
در آیه ۲۱ از سوره مبارکه یوسف می‌خوانیم: «وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛ «و آن كس كه او را از مصر خريده بود به همسرش گفت نيكش بدار شايد به حال ما سود بخشد يا او را به فرزندى اختيار كنيم و بدين گونه ما يوسف را در آن سرزمين مكانت بخشيديم تا به او تاويل خوابها را بياموزيم و خدا بر كار خويش چيره است ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند».
 
از این آیه شریفه شاید بتوان گفت عزیز مصر فرزندی نداشته که درخواست فرزندخواندگی یوسف را کرده «نَتَّخِذَهُ وَلَداً» و اینکه ماجرای فرزندخواندگی سابقه‌ای تاریخی دارد و مساله نوظهوری در جوامع کنونی نیست.
 
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. برادران او را در چاه انداختند و او امروز در کاخ مستقر شد «کَذٰلِکَ مَکَّنّٰا لِیُوسُفَ».
 
زیردستان را دست کم نگیرید، چه بسا قدرتمندان و حاکمان آینده باشند کاروانی که یوسف را از چاه بیرون کشید تصور اینکه روزی این فرد عزیز مصر شود را نداشتند. «مَکَّنّٰا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ».
 
علم و دانش، شرط مسئولیّت‌پذیری است. «مَکَّنّٰا... لِنُعَلِّمَهُ».
 
پایان تلخی‌ها، شیرینی است اگر توکل به خدای متعال داشته باشیم و در مسیر راستی و درستی گام برداریم. «شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ - مَکَّنّٰا لِیُوسُفَ»
captcha