فضای اقتصادی کشورهای اسلامی از هم دور است/ نگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود
کد خبر: 3682180
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
لاریجانی در نشست کمیته عمومی کنفرانس مجالس اسلامی:

فضای اقتصادی کشورهای اسلامی از هم دور است/ نگذاریم مظلومیت فلسطین مضاعف شود

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز، در بیستمین نشست کمیته عمومی مجالس اسلامی، یادآور شد: باید قبول کنیم امروز فضای اقتصادی کشورهای اسلامی از هم دور است و ظرفیت‌های موجود در کنار هم قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، بیستمین نشست کمیته عمومی کنفرانس مجالس اسلامی، صبح امروز، دوشنبه 25 دی‌ماه، با حضور کارشناس و رؤسای مجالس 44 کشور در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد.

علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز این کنفرانس، موضوع قدس را یکی دغدغه‌های مهم کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: گرچه موضوع فلسطین یک موضوع دائم در اجلاس‌های مختلف اسلامی است و کشورهای مختلف چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح پارلمان‌ها، نگاه جدی به این موضوع دارند اما باید پذیرفت که در سال‌های اخیر به خاطر توطئه‌های مختلفی که در دنیای اسلام وجود داشته و کشورهای اسلامی را درگیر کرده و گاه مشکلات امنیتی سختی برای آنها به وجود آورده است، فرصتی برای رژیم صهیونستی به وجود آمده که با توطئه‌‌ای آمریکایی، قدس شریف را از مرکزیت فلسطین درآورد.

وی افزود: البته هوشیاری سیاسی در ملت‌های اسلامی وجود داشت و موضع‌گیری‌های داشتند و نشست‌های در این زمینه برگزار کردند، اما باید بدانیم که این یک موضوع مهمی است و نباید بگذاریم مظلومیت مردم فلسطین مضاعف شود به همین دلیل از موضوعات مهم در دستورکار این اجلاس موضوع فلسطین است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: انتظار می‌رود مهم‌ترین مسائلی که به نفع همه کشورهای اسلامی است، مورد توجه قرار گیرد که برخی از این مسائل ممکن است وجه سیاسی داشته، برخی وجه امنیتی و برخی دیگر مسائل اقتصادی و آینده امت اسلامی باشد.

علی لاریجانی با بیان اینکه از زمانی که بین‌المجالس اسلامی تاسیس شد یکی از ارکان فکری که ما را دور هم جمع کرد این بود که روی مسئله توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی توجه خاص داشته باشیم، امروزه ظرفیت‌های مهمی در جهان اسلام وجود دارد و بهترین منابع انرژی نیروی انسانی متخصص، امکانات کشاورزی و منابع معدنی در کشورهای اسلامی است. چیزی که مهم است این است که ساز‌و‌کارهایی طراحی کنیم که مصالح دولت‌ها به همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی گره بخورد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه باید قبول کنیم امروز فضای اقتصادی کشورها از هم دور است و این ظرفیت‌ها کنار هم قرار نمی‌گیرد، به مسئله مهاجرپذیری تروریسم اشاره کرد و گفت: هر چند داعش ضربه‌های جدی در عراق و سوریه خورد اما باید پذیرفت تروریسم جنس مهاجرپذیری دارد و مادامی که برخی کشورها در پشت صحنه به آنها کمک می‌کنند این ماجرای غم‌انگیز ادامه داشته و ضایعات زیادی ایجاد کرده است که باید کشورهای اسلامی در کنار هم همکاری امنیتی داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه حرف‌های رئیس جمهور آمریکا بسیار نسنجیده بود، اظهار کرد: متاسفانه حرف‌های ترامپ با مثال تحقیر و توهین نسبت به کشورهای دیگر، ادبیات سیاسی را به توهش مدرن سوق می‌دهد؛ ادبیات سیاسی به جای احترام به ملت‌ها با ادبیات تحقیرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا که نشان‌هنده کم بینشی او است، همراه شده است.

بنابراین گزارش، نماینده فلسطین در بیستمین نشست کمیته عمومی کنفرانس مجالس اسلامی، مسئله قدس را مسئله همه مسلمانان عنوان کرد و گفت: قدس پایتخت معنوی همه مسلمانان جهان و کل بشریت است .

وی افزود: نظر به اینکه قدس مرکز هویت اسلامی، هویت مسیحی، هویت عربی و هویت انسانی است، همه کشورهای اسلامی باید با کار مشترک، اراده و ایمان و تلاش برای بازسازی همبستگی‌های عربی و اسلامی برای باز پس گیری قدس به عنوان پایتخت فلسطین تلاش کنند.

نماینده فلسطین تاکید کرد: باید تلاش کنیم شکاف‌ها را از بین ببریم زیرا با تفرقه و مذهب‌گرایی که به کشورهای عربی ضربه زده، نمی‌توانیم وحدت فلسطینیان را تضمین کنیم.

نماینده بنگلادش نیز در سخنانی با اشاره به محدودیت منابع و چالش‌های زیاد بنگلادش در مورد پذیرش آوارگان روهینگیا اشاره کرد و گفت: دولت بنگلادش تلاش کرده از طریق پذیرش 100 الی 6 میلیون مسلمان آواره به مردم روهینگیا کمک کند که در این زمینه کشورهای اسلامی زیادی نیز به بنگلادش کمک کرده‌اند.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید با تصویب قطعنامه‌هایی، مشکل آوارگان را با دولت میانمار حل کنند

نماینده بنگلادش در پایان تصریح کرد: از این اجلاس می‌خواهیم روی مسئله مسلمانان میانمار تمرکز داشته و در دیگر نهادهای بین‌المللی برای توقف این پاکسازی نژادی تلاش کند

captcha