پیروزی انقلاب اسلامی در 26 دی 57 رقم خورد
کد خبر: 3682201
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
بررسی تاریخ پهلوی در ایران؛

پیروزی انقلاب اسلامی در 26 دی 57 رقم خورد

گروه فرهنگی: یک فعال سیاسی عنوان کرد: فرار شاه از کشور را باید روز پیروزی انقلاب اسلامی دانست زیرا شاه اطمینان داشت که در این فرار مفتضحانه برگشتی در کار نیست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی مراد کیانی، مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ببن‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: 26 دی ماه سالروز فرار شاه ایران از کشور و فراهم شدن بستر پیروزی نهایی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بود.
وی افزود: محمدرضا شاه پهلوی که 37 سال با حمایت اربابان خارجی خود یعنی آمریکا و انگلیس بر این کشور حکومت کرد و برای حفظ تاج و تخت خود دست اجانب را در به یغما بردن ثروت این کشور باز و برای جلب رضایت آنها به ترویج فرهنگ بی‌بند و بار غرب، در کشور پرداخت و علنی به مقابله با مظاهر دین اسلام به پا خواست همچنین باعث قیام ملت مسلمان ایران علیه وی شد سرانجام به سرنگونی حکومت طاغوتی وی شد.
حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: محمدرضا در 4 آبان 1298 در تهران متولد شد و حاصل ازدواج رضا پهلوی و تاج الملوک آیرملو بود تحصیلات مقدماتی را در تهران و تحصیلات متوسطه را در سوئیس گذراند و با درجه ستوان دوم در دانشگاه افسری تهران فارغ التحصیل شد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: وی در 25 شهریور 1320 در سن 22 سالگی پس از تبعید پدر به جزیره موریس در آفریقای جنوبی، به پادشاهی ایران رسید، هرچند در اوایل حکومت او، به دلیل فضای حاکم بر کشور و اشغال ایران توسط متفقین (امریکا،انگلیس و شوروی) فضایی تقریبا دموکراتیک به وجود آمد اما این وضعیت به مرور تغییر یافت.
وی عنوان کرد: مهمترین اتفاقات دوران حکومت او می‌توان به ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد که انگلیس خواهان تمدید قرار داد نفتی 1933 بود، شاه نیز به دلیل ترس از انگلیس و همراهی با آن کشور قرار داد گس- گلشائیان را آماده و جهت تصویب به مجلس داد.
حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: هر چند مجلس هفدهم تا پایان دوره، متاثر از اقلیت مخالف، این قانون را تصویب نکرد اما با روی کار آمدن مجلس هیجدهم و قدرت گرفتن مخالفین شاه در مجلس صنعت نفت ایران را در 29 اسفند 1329 ملی نمودند.

این فعال فرهنگی گفت: در آن زمان که جبهه ملی از قدرت چشم گیری برخوردار بود، دکتر مصدق به نخست وزیری منصوب شد، وی تلاش کرد تا طبق قانون اساسی مشروطه، قدرت شاه را محدود کند و وزارت جنگ را از کنترل شاه در بیاورد اما زمانی که شاه با حمایت امریکا و انگلیس با این امر مخالفت کرد مصدق در 25 تیر 1331 از نخست وزیری خود استعفاء داد.

اعتراض گسترده مردم به رهبری آیت‌الله کاشانی توطئه شاه را خنثی کرد
وی یادآور شد: اما با اعتراض گسترده مردم به رهبری آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی بر علیه توطئه شاه و حامیان خارجی اش خنثی وشاه ناچار به عقب نشینی و مصدق مجدد به قدرت رسید اما متاسفانه اعتماد مصدق به امریکایی‌ها در این دوره باعث طراحی کودتایی علیه دولت قانونی مصدق توسط سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و امریکا مشترک با مهره داخلی خود یعنی اردشیر زاهدی شد.
حجت‌الاسلام کیانی اظهار کرد: هر چند که در ابتدا این کودتا با شکست روبرو و شاه در 25 مرداد 1332 کشور را ترک و به بغداد رفت اما دیری نپایید که کودتا موثر واقع شد و در 28 مرداد 1332 مصدق برکنار و زندانی و شاه به ایران باز گردانده شد.
این فعال سیاسی گفت: پس از روی کار آمدن شاه، قدرت مطلق به دست او افتاد و مخالفین را اعدام یا زندانی نمود و با تلاش وی کنسرسیوم نفتی تایید و بر اساس آن شرکت‌های نفتی امریکا،انگلیس،فرانسه و هلند با سهم50 درصد ایران و 50 درصد کشورهای طرف قرارداد یک بار دیگر بیگانگان را بر صنعت نفت ایران حاکم نمود.
وی افزود: مدتی بعد، شاه با بر کنار کردن زاهدی از نخست وزیری و تاسیس ساواک، یکه تاز میدان شد اما با به قدرت رسیدن کندی در امریکا و سیاست مهار کمونیست وی، شاه را مجبور به اصلاحات ارضی نمود علاوه بر آن شاه به ترویج فرهنگ مبتذل غرب و آزادی زنان پرداخت که با موضع علمای دین روبرو شد و قیام 15 خرداد 1342 به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت.
حجت‌الاسلام کیانی ادامه داد: شاه با زندانی کردن امام خمینی(ره)، قیام‌ها را سرکوب و مانع از هر حرکت سیاسی شد تا زمانی که جیمی کارتر در سال 1977 در امریکا به قدرت رسید و راهبرد سیاست خارجی خود را «حقوق بشر» اعلام کرد و در صدد پیاده کردن این دکترین در کشورهای دست نشانده خود از جمله ایران برآمد.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: شاه در راستای جلب رضایت کارتر، نخست دولت 13ساله هویدا را تغییر داد و جمشید آموزگار تحصیل كرده آمریكا را به نخست وزیری منصوب و 20آبان 1356 در یک فضای باز سیاسی به امریکا سفر کرد، هنگام ملاقاتش با کارتر جمع زیادی از ایرانیان معترض به حکومت پهلوی در مقابل کاخ سفید به نشان اعتراض به شاه تجمع کرده و شعار‌هایی علیه او سر می‌دهند.
وی یادآور شد: شاه در آن دیدار با رئیس‌جمهوری جدید آمریكا، تسلیم و متعهد به جلوگیری از افزایش قیمت نفت می‌شود، اما مشكلات اقتصادی و نابسامانی‌های ناشی از ریخت و پاش‌های گذشته، ترویج فرهنگ بی‌بند و باری، گسترش مظاهر فساد اعم از قمار خانه‌ها،مشروب فروشی ها و مراکز فساد و مقابله علنی حکومت با اسلام و مظاهر آن، موجب شدت مخالفت‌ها با حكومت خودكامه طاغوت گردیده و به‌تدریج روند سقوط حکومت را تشدید کرد.
حجت‌الاسلام کیانی بیان کرد: آموزگار که در امور مملکت فرومانده بود، با فرمان مستقیم شاه و حمایت امریکا با انتشار مقاله توهین‌آمیزی علیه امام خمینی در روزنامه اطلاعات در 17 دی 1356، اوضاع را وخیم‌تر کرد سرانجام آموزگار از كار بر كنار و شاه، شریف امامی را ‌كه مهره انگلیسی‌ها بود به نخست وزیری منصوب کرد تا بتواند در كنار حمایت آمریكا، رضایت انگلستان را نیز جلب كند.

انتخاب شریف امامی‌ به نخست‌وزیری هیچ‌یك از انتظارات شاه را بر آورده نكرد
این فعال سیاسی گفت: انتخاب شریف امامی‌ به نخست‌وزیری هم هیچ‌یك از انتظارات شاه را بر آورده نكرد، عقبگرد ناگهانی رژیم در برابر مخالفان و اقدام شتابزده رژیم در برقراری حكومت نظامی فاجعه 17شهریور در میدان ژاله را آفرید.
وی اظهار کرد: انعكاس جهانی این فاجعه، رژیم را از اجرای مقررات حكومت نظامی‌بازداشت و منجر به تظاهرات و اعتصابات تازه‌ای‌ شد تا اینکه ماموران حکومتی در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران به سوی دانشجویان و در جاهای دیگر به دانش آموزان تیراندازی کردند که در این میان باعث كشته و زخمی‌شدن تعدادی از آنها شدند.
حجت‌الاسلام کیانی افزود: این اقدام خشم ملت را بر افروخت و باعث تظاهرات بی‌سابقه مردم تهران علیه رژیم پهلوی در 14 آبان شد، گسترش موج اعتصابات در سراسر كشور، به ویژه صنعت نفت، مملكت را به حالت بحرانی در آورد و درآمد ارزی كشور را به حداقل رساند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: شاه برای خروج از بن بستی كه در آن گرفتار شده بود راهی جز قبول شکست و فرار از کشور نداشت هر چند در مصاحبه كوتاهی گفته بود: «مدتی است احساس خستگی می‌كنم و احتیاج به استراحت دارم» اما در جهت پیشگیری از خطرات احتمالی به ظاهر به رهبران جبهه ملی روی آورد و شاپور بختیار را به نخست وزیری منصوب و عنان قدرت را به وی سپرد و در 26 دی 1357 به همراه همسرش کشور را به مقصد آسودان مصر ترک کرد.
وی عنوان کرد: هر چند فرزندان وی از مدتها قبل کشور را ترک کرده بودند اما فرار شاه از کشور را باید روز پیروزی انقلاب اسلامی دانست زیرا شاه اطمینان داشت که در این فرار مفتضحانه برگشتی در کار نیست لذا بخش زیادی از اموال ملت در قالب بیش از 50 میلیون دلار ارز نقدی، 400 صندوق پر از جواهرات و تاج‌های سلطنتی که بیش از صد‌ها میلیون دلار ارزش داشت و بنا به نقلی جسد پدرش رضا شاه را نیز با خود از کشور خارج کرد.
حجت‌الاسلام کیانی یاداور شد: فرار شاه موج شادی را دربین انقلابیون ایجاد و امید آنها را برای پیروزی نهایی دو چندان کرد و بستر هجرت امام از پاریس به تهران را در 12 بهمن فراهم و در 22 بهمن 1357 پیروزی ملت بزرگ ایران را محقق و حکومت 55 ساله پهلوی را ساقط کرد.
این فعال سیاسی گفت: حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذاری شد و محمد رضا پهلوی نیز پس از سال‌ها در به دری و خفت در سال 59 با سختی توانست از کشور مصر پناهندگی سیاسی بگیرد و در 5 مرداد 1359 در شهر قاهره مصر بر اثر ابتلا به سرطان بمیرد که در مسجد رفاعی همان شهر دفن شد.

 

captcha