نتیجه عکس از فریضتین زاییده عملکرد ناصحیح/ لزوم تبیین روش‌های فریضتین
کد خبر: 3682343
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

نتیجه عکس از فریضتین زاییده عملکرد ناصحیح/ لزوم تبیین روش‌های فریضتین

گروه اجتماعی: معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، گفت: نتیجه عکسی که امروز، از امر به معروف و نهی از منکر حس می‌کنیم زاییده عملکرد ناصحیح است و در نظر سنجی اخیر نشان داده شده که اغلب مردم از نام این فریضه؛ شلاق، زندان و حجاب به ذهنشان متبادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین میرمحمدی معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر  کشور امروز 25 دی ماه در اولین نشست علمی – آموزشی گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر که در سالن فتح‌المبین سپاه ساری برگزار شد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد  فقهی به آن توجه شده  و به رویکردهای اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و... کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون به تبیین روش امر به معروف و نهی از منکر پرداخته نشده است، افزود: از استادان می‌خواهیم به ما کمک کنند تا با نگاه تحقیقی مطالبی اقناع کننده و جامعه پسند ارائه دهند.

معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر  با اشاره به جایگاه امر به معروف در حوزه علوم مختلف، گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در فلسفه و کلام جایگاه مهمی دارد اما کسی به تبیین آن نپرداخته و در زندگی مردم جاری نکرده و فقط در کتب درباره آن بحث شده است.

وی با بیان اینکه در بخش تفسیر مفسرین ما زحمت کشیدند و آیات را از زوایای مختلف تفسیر کردند، افزود: متاسفانه هیچ یک از مفسرین در بحث روش شناختی فریضتین بحث و بررسی نکردند و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را در علوم اجتماعی مورد مداقه قرار ندادند.

میرمحمدی با بیان اینکه، کارکرد و فلسفه وجودی فریضتین در مسائل اجتماعی است، اظهار کرد: نتیجه عکسی امروز ما از امر به معروف و نهی از منکر زاییده عملکرد ناصحیح است و در نظر سنجی اخیر نشان داده شده که اغلب مردم از نام این فریضه؛ شلاق، زندان و حجاب به ذهنشان متبادر می‌شود.

معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر  با اشاره به اینکه موضوع شناسی فریضتین به درستی در جامعه حوزوی و دانشگاهی پرداخته نشده است، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر روشها را درست بیان نکردیم و وقتی گفته می‌شود واجب فراموش شده به خاطر این است که از ناحیه حوزویان و دانشگاهیان نیز غفلت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خداوند امر به معروف را به عنوان یک روش ارائه داده است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر نه اصل نه مبنا و نه هدف، بلکه یک روش است که تا کنون به این مقوله با نگاه روش دیده نشده و همه جا آن را اصل پنداشتیم.

میرمحمدی با بیان اینکه معروف یک اصل است اما امر به معروف یک روش است، عنوان کرد: ما باید در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نگاه علمی فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

وی افزود: مردم اگر ببینند نظام اسلامی خود نسبت به امر به معروف و نهی از منکر پایبند است، 60 درصد منکرات در جامعه کاسته می‌شود، افزود: این فرهنگ باید بعنوان یک فرهنگ مردمی در  جامعه اسلامی نهادینه شود.

میرمحمدی گفت: ما در تولید فکر، ایده پردازی و تولید محتوا در حوزه فریضتین ضعیف عمل کردیم و برای قرار دادن محتوا در فضای مجازی در این راستا با کمبود مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه بودجه ردیف بودجه نداشته و نیازمندی‌های مالی این ستاد به صورت مساعدت صورت می‌گیرد، افزود: متاسفانه همه دولت‌های جمهوری اسلامی نسبت به احیای امر به معروف و نهی از منکر توجه ویژه را نداشتند.

میر محمدی اظهار کرد: در زمینه وقفیات با وجود اینکه برای اطعام عزاداران امام حسین(ع) موقوفات فراوانی شده است اما حتی یک فقره وقف برای هدف امام حسین یعنی؛ امر به معروف و نهی از منکر در کشور ثبت نیست.

معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر  با اشاره به اینکه باید از جزئی نگری در حوزه فریضتین  بپرهیزیم و به کلیات توجه کنیم، گفت: بحث حجاب از نظر اهمیت در مصادیق امر به معروف و نهی از منکر رتبه دهم است اما بیشترین توجه ستاد به این موضوع بوده و به مسائل مهمتر  توجه نشده است.

وی با بیان اینکه خدا فرموده اول امر به معروف کن بعد نهی از منکر افزود: ما دنبال منکرات می گردیم و ضربه‌ای که امر به معروف خورد از این ناحیه بود که ایجابی نگاه نکردم و اغلب برخورد قهری داشتیم.
میرمحمدی با تاکید بر ترویج فریضتین توسط علما، گفت: در روش‌های امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است در استانهای مختلف متفاوت باشد باید  استفتائات جدید از مراجع داشته باشیم.

نتیجه عکس از فریضتین زاییده عملکرد ناصحیح/ لزوم تبیین روش‌های فریضتین

captcha