نماز گفت‌وگوی معنوی انسان با خداست
کد خبر: 3682590
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

نماز گفت‌وگوی معنوی انسان با خداست

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: نماز به عنوان گفت‌و‌گوی معنوی انسان با خدا، در مراتب والای انسانیت تنها پلی برای وصال و تشکر از محبوب نیست، بلکه وسیله‌ای برای ابراز و اثبات خود انسان در مقابل معبود خویش است.

حجت‌الاسلام امیررضا وطن‌خواه، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دلیل عقلی خواندن نماز، سپاسگزاری انسان از خداوند می‌باشد که به او نعمت بخشیده و در واقع براساس روایات، نماز تشکر از خداوند است. این حس سپاسگزاری محبوب از محب خود در قالب نماز خود را نشان می‌دهد، هر چند تشکر و قدردانی از خداوند چند قسمت دارد، لذا انسان باید برای تشکر از محبوب در نظر بگیرد که محبوب او چه چیزی می‌خواهد و اینکه چه فعلی را بیشتر در قالب تشکر دوست دارد و می‌پسندد.
وی با اشاره به آیه 103 سوره نساء«فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً؛ نماز را به صورت معمول انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است» گفت: نماز ضمن اینکه دستور خداوند در قرآن کریم و سفارش پیامبر اسلام (ص) و اهل‌البیت می‌باشد، فلسفه معنوی آن تشکر از محبوب به عنوان آن‌چیزی که او دوست دارد، است.
وطن‌خواه با بیان ‌اینکه نماز گفت‌وگوی معنوی با خداوند است، گفت: انسان‌ها به لحاظ معنوی سطوح و مراتب مختلفی دارند که تشکر و سپاسگزاری مرحله اول آن است، در مراتب بالاتر هرچه انسان در مسیر سیر و سلوک، ارتباطش با خداوند بیشتر شود و به درجات بالاتر برسد، احساس نیاز بیشتری به خواندن نماز در خود احساس می‌کند. مرحوم علامه امینی نسبت انسان به نماز را همچون ماهی به آب تشبیه کرد و گفت؛ آیا ماهی از بودن در آب خسته می‌شود؟
وی افزود: نماز در مراتب والای انسانیت تنها پلی برای وصال و تشکر از محبوب نیست، بلکه وسیله‌ای برای ابراز و اثبات خود انسان در مقابل معبود خویش می‎باشد، لذا نماز به عنوان دستور خداوند، وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است.
وطن‌خواه در ذکر عدم تغییر در چگونه ادا کردن نماز در گذر تاریخ، گفت: فارغ از توجه به سیره پیامبر(ص) و اهل‌البیت (ع)، نسل به نسل منتقل شدن شیوه نمازخواندن از پدران و پیشینیان ما خود دلیل بر این است که شکل فعلی خواندن نماز، همانی بوده است که زمان پیغمبر(ص) اقامه می‌شده است. لذا با در نظر گرفتن شیوه نماز خواندن متفاوت در ادیان مختلف،  اصل و شکل کامل نماز به همین شکل کنونی می‌باشد که امروز به ما رسیده است.
وی درخصوص عربی ادا کردن الفاظ نماز، اظهار کرد: الفاظ نماز مثل «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» به لحاظ معنایی معادل فارسی ندارد و برگردان آن به زبان‌های مختلف آن چیزی نیست که خداوند از انسان‌ها خواسته باشد، لذا باید در نظرگرفته شود که معانی الفاظ نماز، تنها در خود زبان عربی نهفته است و در هیچ زبانی جز عربی معادل معنایی و مفهومی ندارد، لذا برای اطمینان از ادا کردن معانی دقیق آن، نماز باید به عربی تلفظ شود.

captcha