ارسال‌ دعوت‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن برای 68 کشور/ معیارهای انتخاب
کد خبر: 3682629
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
حجت‌الاسلام مقنی خبر داد:

ارسال‌ دعوت‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن برای 68 کشور/ معیارهای انتخاب

گروه مسابقات: معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی که در بخش بزرگسالان مسابقات بین‌المللی قرآن در نظر گرفته شده است، شامل بخش طلاب، بانوان و نابینایان نمی‌شود، گفت: در بخش بزرگسالان 68 و در کل چهار بخش، نمایندگان 114 کشور برای حضور در این مسابقات دعوت شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز قرآن و عترت سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد آخرین جزئیات سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، گفت: این مسابقات در حال حاضر در مرحله ارسال دعوت‌نامه‌ها است و در چهار بخش این مسابقات، مجموعاً 114 کشور حضور خواهند داشت.
وی افزود: در مورد دعوت از کشورها، با توجه به این که مسابقات در چند بخش برگزار می‌شود، دعوتنامه‌ها به صورت مشترک ارسال می‌شود.
مقنی با اشاره به تحلیل شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش بزرگسالان طی چند سال اخیر،‌گفت: پس از این تحلیل متوجه شدیم برخی کشورها تنها در یک رشته و برخی در هر دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن موفق بوده و از سطح بالایی برخوردار هستند.
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بنابر این ما در دعوت نمایندگان کشورها موارد متعددی را مورد توجه قرار می‌دهیم که از جمله آنها بحث‌های فنی است. به عنوان مثال کشورهایی همچون کویت، افغانستان و ... هم در قرائت و هم در حفظ کل قرآن کریم از سطح بالایی برخوردار بوده و برای حضور نمایندگانشان درخواست دو نماینده در بخش بزرگسالان داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در هر دو رشته قرائت و حفظ از سطح بالایی برخوردار بوده‌اند، 20 کشور هستند، گفت: بنابراین این تعداد کشور دو نماینده خواهد داشت. همچنین برخی کشورها که تعداد آنها 26 کشور است نیز تنها در رشته قرائت قوی بوده‌اند و تنها در این رشته نماینده خواهند داشت. 22 کشور نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم از سطح بالایی برخوردار هستند و تنها در این رشته نماینده خواهند داشت.
مقنی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها همچون لبنان، افغانستان، بحرین، یمن، عراق و ... که در محور مقاومت حضور دارند و به جهت ارتباطات سیاسی حضورشان برای ما مهم است در هر دو رشته حضور خواهند داشت حتی اگر در یک رشته ضعیف باشند. همچنین کشورهایی همچون مالزی که مسابقات معتبری دارند نیز حتی اگر در یک رشته ضعیف یا در یک رشته قوی باشند از دو نماینده آنها برای حضور در مسابقات دعوت به عمل آمده است.
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین بیان کرد: با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در بحث مسابقات دارند و نیز با توجه به اهداف سیاسی و فرهنگی، این دعوت‌ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا این معیارهایی که در انتخاب کشورها داشته و داریم، به این صورت بعد کیفی مسابقات نیز مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا تأکید کرد: در بخش طلاب،‌ بانوان و نابینایان که سال‌هایی ابتدایی برگزاری خود را سپری می‌کنند محدودیت‌هایی که برای بخش بزرگسالان در نظر گرفته شده است وجود نخواهد داشت و هر کشوری می‌تواند در هر دو رشته نماینده اعزام کند.
مقنی همچنین با تأکید بر اینکه برای 114 کشور دعوتنامه ارسال شده است، گفت: ‌‌در بخش بزرگسالان برای 68 کشور دعوتنامه ارسال شده است. البته ذکر این نکته نیز مهم است که ما به کشورها نگفته‌ایم تنها در یک رشته نماینده معرفی کنند،‌ بلکه گفته شده است به جهت فنی سیاست ما دعوت از شرکت‌کننده رشته قوی‌تر آن کشور است. در کنار این موضوع از آنها خواسته‌ایم اگر احساس می‌کنند، در رشته ضعیف‌تر، نماینده سطح‌ بالایی برای حضور در مسابقات دارند، معرفی کنند تا پس از گزینش‌های اولیه نسبت به حضور آنها هم اقدام شود. بنابر این راه را برای حضور هر دو نماینده همه کشورها نبسته‌ایم.
یادآور می‌شود سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران روز ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ مصادف با دوم شعبان ۱۴۳۹ هجری آغاز می‌شود و تا روز ششم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. مسئولان برگزاری مسابقات با اینکه به طور قطعی اعلام نکرده‌اند که این رقابت‌ها در مصلای تهران برگزار خواهد شد یا خیر؛ اما به احتمال زیاد مصلی امسال نیز میزبان این مسابقات خواهد بود.
از جمله شرایطی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته نیز دچار تغییر شده است می‌توان به «عدم شرکت در مسابقات جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته» اشاره کرد. سال قبل این محدودیت دو سال در نظر گرفته شده بود.
همچنین در این دوره افرادی که در مسابقات ایران رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کرده باشند، حق شرکت در هیچ دوره‌ای از مسابقات را نخواهند داشت. سال قبل نیز این محدودیت پنج سال در نظر گرفته شده بود. به این معنی که افرادی که رتبه‌های اول تا پنجم مسابقات را کسب می‌کردند تا پنج سال حق شرکت در مسابقات را نداشتند.
در این دوره از مسابقات «سیدمصطفی حسینی» در رشته قرائت تحقیق و «مصطفی اصفهانیان» در رشته حفظ کل قرآن کریم و نیز حکیمه نصیری، حافظ کل قرآن به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات آقایان و بانوان انتخاب شده‌اند.

captcha