کاهش 50 درصدی پذیرش «دختران در معرض آسیب» در همدان
کد خبر: 3682696
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

کاهش 50 درصدی پذیرش «دختران در معرض آسیب» در همدان

گروه اجتماعی: معاون امور اجتماعی بهزیستی استان از کاهش 50 درصدی پذیرش دختران در معرض آسیب در خانه سلامت بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی استان همدان، جمشید شیران، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اظهار کرد: برای اینکه دختران در جامعه از هر نوع آسیب در امان باشند باید از منافع اقتصادی و اجتماعی به صورت برابر استفاده کنند، اما اگر به هر دلیل فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عده‌ای از این دختران از حضور در اجتماع و مکان‌های تعلیم و تربیت منع شوند فرصتی برای آسیب‌پذیری آنها در جامعه فراهم خواهد شد.
وی افزود: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی به منظور نگهداری و حمایت از دختران در معرض آسیب تا زمان استقلال و خودکفایی، اقدام به ایجاد خانه‌های سلامت کرده و دختران در معرض آسیب و نیازمند حمایت‌های اجتماعی به عنوان گروه‌های هدف استقرار در این خانه‌ها هستند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان ادامه داد: دختران در معرض آسیب به دلیل فقدان حمایت خانوادگی موثر، وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی به صورت موقت و اینکه آمادگی و درایت اجتماعی و روانی در این دختران از دست رفته به دلیل عدم توانایی اجتماعی و اقتصادی در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند که به دلیل عدم حمایت به مشکلات اخلاقی و اجتماعی در جامعه دچار می‌شوند.
وی در خصوص نحوه پذیرش این دختران در خانه‌های سلامت گفت: پذیرش ها به صورت خودمعرف و یا معرفی از طریق مراجع قضایی، انتظامی و سازمان‌های ذیربط می‌تواند باشد که این افراد در ابتدا با ورود در مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد ارزیابی اولیه تخصصی کارشناسان و مددکاران اجتماعی، حقوقی و روانشناختی قرار می‌گیرند و در صورتی که حداکثر در مدت 20 روز در این مرکز مشکلاتشان رفع شود و محیط خانواده مساعد برای پذیرش باشد، به خانواده بازگردانده می‌شوند که البته خدمات تخصصی به این افراد همچنان در کنار خانواده از سوی بهزیستی ارائه می‌شود.
شیران ابراز کرد: در صورتی که خانواده آمادگی پذیرش را نداشته باشد و یا فرد آسیب‌دیده نیاز به خدمات تخصصی بیشتری داشته باشد این دختران در مرکز خانه سلامت مستقر می‌شوند که در این مرکز نیروهای تخصصی، مددکاری ـ اجتماعی، روانکاوی و مربی متخصص وجود دارد که به صورت شبانه روزی و رایگان خدمات خود را به این افراد ارائه می‌کنند.
وی در خصوص خدمات مراکز خانه سلامت بهزیستی یادآور شد: بررسی وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی یکی از خدمات خانه سلامت است که توسط مددکار اجتماعی حرفه ای به این دختران ارائه می‌شود و یک سری برنامه‌های آموزشی با توجه به سلایق و علاقه هر فرد شامل کلاس‌های هنری و کامپیوتر توسط مرکز تدوین می‌شود و مرکز کمک می‌کند که شخص در أسرع وقت به آغوش خانواده و جامعه بازگردد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به اینکه در خانه‌های سلامت به سلامت جسمی این دختران توجه ویژه می‌شود، اضافه کرد: این مراکز تلاش دارد آموزش‌های مورد نیاز را در زمینه اشتغال فراگیر در فرد ایجاد کنند و با حمایت‌های مالی به صورت تسهیلات وام کم‌بهره و یا کمک‌های بلاعوض در این راستا به صورت مکمل به فرد خدمات ارائه کند و همچنین علاوه بر این خدمات، برای اوقات فراغت و تامین نیازهای ضروری این دختران برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه خانه سلامت بهزیستی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش پذیرش داشته است، گفت: علت این کاهش پذیرش نتیجه خدمات و ساماندهی سازمان بهزیستی در این زمینه بوده است؛ چراکه در روز ولادت حضرت معصومه (س) مصادف با روز دختر دو همایش بزرگ با هدف افزایش حمایت‌های روانی و اجتماعی برای دختران به صورت استانی و به طور همزمان این همایش در ملایر و نهاوند توسط پایگاه‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی برگزار شده است.
شیران افزود: این اطلاع‌رسانی‌ها منجر به آگاهی خانواده‌ها شده به طوری که در 9 ماهه امسال تعداد پذیرش دختران در معرض آسیب سه نفر بوده در حالی که در 9 ماه سال گذشته 6 پذیرش انجام شده است.

 

captcha