جای خالی وقف در حوزه خانواده
کد خبر: 3682795
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

جای خالی وقف در حوزه خانواده

گروه اجتماعی: معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: جای وقف در حوزه استحکام خانواده خالی است و از اداره کل اوقاف و امور خیریه درخواست داریم که در این جهت ورود کرده و به جمع این دو مجموعه بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدامیر مرتضوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در نشست خبری واکاوی طلاق و سازش که 26 دی‌ماه در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: طبق آمار سال ۹۳، خراسان رضوی رتبه اول طلاق کشور را داشته ضمن اینکه آمار طلاق در کشور بسیار نگران کننده است و رهبری نیز در جمع مسئولان قضایی نگرانی خود را در خصوص افزایش آمار طلاق‌ها به‌ویژه طلاق‌های توافقی اعلام کرده‌اند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته، شاهد کاهش آمار طلاق به ویژه طلاق توافقی در سطح استان و به خصوص شهرستان‌های مشهد، قوچان، تربت‌حیدریه، نیشابور، سبزوار و گناباد هستیم.
مرتضوی با ابراز خرسندی از عملکرد مراکز مشاوره‌ای، بیان کرد: نزول رتبه طلاق از اولین در سال 93 به هشتمین در سال ۹۵ نشان از فعالیت مثبت و تاثیرگذار این مراکز است؛ هرچند معتقدیم که این جایگاه هم شایسته استان خراسان رضوی با وجود بارگاه امام رضا(ع) نیست و باید کمترین آمار طلاق را داشته و حتی این آمار را به صفر برسانیم.
مرکز شماره دو مداخله در طلاق به زودی در مشهد راه‌اندازی خواهد شد
مرتضوی با اشاره به اینکه بیشترین میزان مراجعات در شهرهای مشهد، سبزوار و قوچان و بیشترین میزان سازش‌ها در سبزوار بوده است، تصریح کرد: مرکز شماره ۲ مداخله در طلاق در مشهد هم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و تلاشمان از راه‌اندازی این مراکز، حفظ و استحکام کیان خانواده است.
وی با بیان اینکه در میزان طلاق به درخواست زوج، ۳۱ درصد کاهش و به درخواست زوجه ۳۴ درصد کاهش داشته‌ایم، تاکید کرد: اگر به این اعتقاد و باور برسیم که ثمربخشی کار جمعی بهتر از کار فردی است نتایج آن را در بخش‌های مختلف از جمله سازش زوجین و عدم طلاق آن‌ها شاهد خواهیم بود.
راه‌اندازی مراکز مهر خانواده برای فرزندان طلاق
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مهر خانواده، گفت: تاکنون در ۱۵ شهرستان استان با همکاری دستگاه قضایی، بهزیستی و اداره کل زندان‌ها، مراکزی با عنوان مهر خانواده را جهت ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان فعال کردیم، زیرا معتقد بودیم که فرزند در محیط کلانتری و زندان آسیب می‌بیند و خوشبختانه شاهد بازگشت مجدد بسیاری از زوجین به زندگی مشترک بوده‌ایم.

جای خالی وقف در حوزه خانواده
مرتضوی گفت: تفاهم‌نامه مشترکی در جهت آموزش‌های پیش از ازدواج میان سه مجموعه دستگاه قضایی، بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است و جوانان قبل از ثبت ازدواج باید فرم‌های تأییدی آموزش‌های پیش از ازدواج که در سرفصل‌های مختلف بوده است را ارائه دهند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: در حوزه وقف موضوعات مختلف در حال پیگیری است، اما جای وقف در حوزه استحکام خانواده خالی است و از اداره کل اوقاف و امور خیریه درخواست داریم که در این جهت ورود کرده و به جمع این دو مجموعه بپیوندد.

همچنین حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: طرح کاهش و مداخله در طلاق از ابتدای خرداد ماه ۹۵ با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشهد کلید خورد و در شش شهرستان خراسان رضوی فعال شد که در طول ۲۰ ماه فعالیت، ۲۸ هزار زوج متقاضی طلاق به این مراکز مراجعه کردند.
وی ادامه داد: تاکنون کار مشاوره ۲۴ هزار زوج در قالب ۱۵۰ هزار جلسه مشاوره تخصصی و مشاوره‌ای اتمام یافته و از این تعداد ۱۴۲۴ زوج هم از حضور در جلسات مشاوره منصرف شده و تصمیم به ادامه زندگی گرفتند و سه هزار زوج نیز پس از طی تمامی جلسات مشاوره، تصمیم به سازش کرده که سازش آنان ثبت شده است.
بازگشت بیش از 4 هزار زوج متقاضی طلاق به زندگی زناشویی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد 1424 زوج بدون ثبت سازش به زندگی بازگشته‌اند و در مجموع از ابتدای این طرح تعداد ۴۴۲۴زوج از طلاق منصرف شده اند.
وی افزود: به همت مسئولان اجرایی، طرح کاهش و مداخله در طلاق اکنون در کل شهرهای استان فعال شده و زوجین قبل از هرگونه اقدامی در خصوص طلاق، ملزم به مشاوره‌های سازش و عدم طلاق هستند و در صورتی که به سازش ختم نشد، حکم طلاق صادر می‌شود.
پوریوسف با بیان اینکه آمار انصرافی‌های طلاق طبق آمار ثبت شده ۱۷ درصد، موارد ثبت نشده ۱۳ درصد و در مجموع ۳۰ درصد بوده است که برابر آخرین آمار ۱۰.۹۶ زوج‌های استان طلاق گرفته‌اند، تاکید کرد: آمار زوج‌هایی که پس از سازش مجدد تصمیم به طلاق گرفتند، ۹۰ زوج بوده که معادل ۳ درصد زوج‌های سازش‌گر بوده‌اند؛ در پایان سال ۹۵ نسبت ازدواج به طلاق ۳ و ۷ بوده که در ۹ ماهه نخست سال ۹۶ به ۳ و ۴ رسیده است.

کاهش نرخ طلاق در خراسان رضوی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نرخ طلاق در کشور، رشد ۴‌.۴ درصدی داشته است، اما این آمار در خراسان رضوی نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش داشته و حتی به منفی ۳.۵ درصد رسیده است، گفت: میانگین سن افراد در زمان طلاق در سال ۹۵، مردها از ۳۴.۸ به ۳۵.۶ و خانم‌ها از ۲۹.۸ به ۳۰.۲ رسیده و سن طلاق بالا رفته است و میانگین زندگی مشترک طلاق‌گرفته‌ها از ۸.۱ به ۸.۷ افزایش یافته است.

captcha