هنر اسلامی مدیون هنر شیعی است
کد خبر: 3682864
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
مدیر مدرسه اسلامی هنر:

هنر اسلامی مدیون هنر شیعی است

گروه اجتماعی: مدیر مدرسه اسلامی هنر، هنر اسلامی را مدیون و وابسته به هنر شیعی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین نواب امروز در دومین همایش فقه هنر در تالار غدیر در قم گفت: یکی از مسایل مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، مساله تاثیرگذاری این جشنواره در سطح کاربردی است.
وی افزود: هنر و حکومت از موضوعات ویژه این همایش است؛ هنر به مثابه یک فرصت، بیش از 1000 سال در خدمت تفکر شیعی بوده است؛ هنر اسلامی و آنچه از آن یاد می شود جز هنر شیعی چیزی نیست.
مدیرمدرسه اسلامی هنر بیان کرد: مهد هنر اسلامی در ایران بزرگ است؛ همچنین در شمال آفریقا نیز آثار هنر اسلامی در آنها وجود دارد و این مردم نیز تحت حکومتی قرارداشتند که محبان اهل بیت(ع) بودند.
وی گفت: در اندلس شهری به نام مدینه الزهرا(س) وجود دارد؛ این شرف ایجاد شد تا این مردم به نام حضرت تمسک کنند و برکت یابند؛ پس آنچه از هنر اسلامی یاد می شود وابسته به هنر شیعی است.
نواب اظهارکرد: هنر اسلامی به عنوان یک زبان رسا در خدمت معارف شیعی بوده و یک فرصتی برای مفاهیم شیعی استَ؛ این فرصت و امکانی که در اختیار شیعه بوده است منجر به تشکیل کارهای بزرگی شده است.
مدیرمدرسه اسلامی هنر بیان کرد: پس از دوره قاجار این فرصت به تهدید تبدیل شد زیرا مواجه آگاهانه ای با هنر مدرن انجام نشد؛ اگر برای بزرگترین نعمت نیز سیاست گذاری نداشته باشیم به مصیبت مبدل می شود.
وی گفت: سیاستگذاری ها همیشه بر اساس نظام سیاسی طراحی می شود؛ سیاست گذاری هنر نیز بر اساس نظامات سیاسی انجام می شود؛ نظام حکومتی جمهوری اسلامی دارای ارکانی مثل فقه شیعی است و تا زمانی که نسبت فقه و هنر مشخص نشود نمی توانیم سیاست گذاری درستی انجام دهیم.
نواب اظهارکرد: مدیرمدرسه اسلامی هنر بیان کرد: مدرسه اسلامی هنر به عنوان نهاد واسط بین هنر و حوزه است؛ خوشبختانه این ارتباط از هر دو سوی توانسته به یک زبان مشترک برسد؛ مشکل فقه و هنر آن بوده که دو طرف هیچ وقت به گفتگو نمی نشستند ولی توانستیم به یک زبان مشترک برسیم.
وی گفت: در این زمینه سعی می کنیم که با میراث فقه جواهری و با فقهی روزآمد و انضباط فقهی حرکت کنیم که این مسیر با چالش مواجه نشود؛ خوشبختانه رهبر انقلاب همیشه از این رویکرد حمایت کرده اند.

captcha