فرهنگ‌سازی قرآنی نیازمند نظام‌سازی است
کد خبر: 3682887
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
پزشکیان:

فرهنگ‌سازی قرآنی نیازمند نظام‌سازی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پژوهشگر قرآنی استان مرکزی گفت: ترویج قرآن با صرف برگزاری محافل و کار قرآنی محقق نمی‌شود فرهنگ سازی قرآنی نیازمند نظام سازی قرآنی است و برای تحقق این مهم باید نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی با تاثیر از مفاهیم قرآنی باز طراحی و پیاده سازی شوند.

شایسته پزشکیان، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: برگزاری انواع محافل قرآنی به عنوان حرکت فرهنگی موجب ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی و دینی می‌شود و زمینه مشارکت و همدلی و اعتماد را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: حضور و فعالیت بانوان در محافل و حوزه‌های مختلف قرآنی برخی شبهات از جمله شبهاتی درباره نقش زنان در استخراج احکام از متون دینی و تفسیر قرآن و همچنین شبهات جهانی نسبت به جایگاه زن مسلمان را رفع می‌کند.
پزشکیان گفت: جلوه‌های رحمانی و عقلانی دین، سبقت رحمت خداوند بر غضب، مهارت ارتباط موثر با دیگران، معرفی سیستم عمل و عکس‌العمل در جهان خلقت و نظام‌های رحمت حاکم بر جهان، اخلاق سیاسی و اجتماعی، تبیین آیات نساء از جمله مباحثی است که باید با توجه به نیاز جامعه در محافل قرآنی بانوان مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: توانمند سازی تشکل‌های قرآنی بانوان و محافل آنها به منظور توسعه فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های اجتماعی و آشنایی با روش‌های مدیریت و برنامه ریزی، آشنایی با زبان جوانان، هنر و زبان‌های بین‌المللی از جمله اقداماتی است که باید توسط متولیان قرآنی و امور بانوان هر استان از جمله تبلیغات اسلامی، آموزش‌وپرورش، امور زنان و خانواده استانداری مورد توجه قرار گیرد.
این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه کمبود بودجه مانع جدی فعالیت‌های قرآنی است گفت: مهم ترین کار در حوزه حمایت از محافل قرآنی بانوان اختصاص بودجه است. بانوان باید سهمی از بودجه استانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و امور بانوان داشته باشند.
پزشکیان تصریح کرد: در محافل قرآنی به ویژه فعالیت‌های قرآنی بانوان دچار فقدان نظام مهندسی هستیم، ترویج قرآن با صرف برگزاری محافل و کار قرآنی محقق نمی‌شود فرهنگ سازی قرآنی نیازمند نظام سازی قرآنی است و برای تحقق این مهم باید نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی خرده نظام‌های آن با تاثیر از مفاهیم قرآنی باز طراحی و پیاده سازی شوند.
وی گفت: بانوان اصلی‌ترین نقش را در صحنه قرآنی ایفا می‌کنند برای تربیت این افراد نیازمند آموزش‌های تخصصی هستیم البته توسعه فعالیت‌های قرآنی بانوان نیازمند تصمیم سازی و تصمیم گیری منسجم و البته تأمین پشتیبانی حقوقی و مالی است، ساماندهی فعالیت‌ها در عرصه‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ مقدمه ضروری توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه به شمار می‌رود.
این پژوهشگر قرآنی افزود: آنچه در فعالیت‌های قرآنی بانوان اهمیت دارد خود بانوان هستند که باید میل درونی عمیق و انگیزه وافر نسبت به فعالیت‌های قرانی کسب کنند تا این فعالیت‌ها به صورت مستمر دنبال شوند.

captcha