تحرک و پویایی؛ نخستین ویژگی جامعه مهدوی
کد خبر: 3682980
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰

تحرک و پویایی؛ نخستین ویژگی جامعه مهدوی

امام جمعه سابق شهرستان بهار گفت: چنانچه در جامعه مهدوی هر فرد کاری را انجام دهد که حضرت بقیه الله الاعظم از او راضی باشد نوع عملکرد او جامعه را تحت شعاع قرار داده و تعالی آن جامعه زودتر و عمیق تر اتفاق می‌افتد به همین علت حفظ ارزش‌ها در چنین جامعه ای از ضروریات به شمار می رود.

چنانچه در جامعه مهدوی هر فرد کاری را انجام دهد که حضرت بقیه الله الاعظم از او راضی باشد نوع عملکرد او جامعه را تحت شعاع قرار داده و تعالی آن جامعه زودتر و عمیق تر اتفاق می افتد به همین علت حفظ ارزش ها در چنین جامعه ای از ضروریات به شمار می رود.
ظهور به تنهایی خود دارای بار معنایی و شرایطی است اما انتظار بر ظهور محوری است که در دین ما بسیار مورد تأکید قرار گرفته و دارای آثار اخلاقی و کمال بسیاری است.
از این رو تلاش کردیم تا طی گفتگو با یکی از کارشناسان دینی و اساتید حوزه علمیه از ضرورت های حفظ ارزش ها در جامعه ای که عنوان جامعه منتظر را به خود گرفته جویا شویم.
حجت الاسلام احمد عظیمی زاده امام جمعه سابق شهرستان بهار در گفت‌وگوبا خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: نخستین ویژگی در جامعه مهدوی که باید مورد توجه قرار گیرد، انتظاری است که منجر به تحرک، پویایی و حرکت به سمت فراهم آوردن مقدمات ظهور باشد.
وی با بیان اینکه در روایات آمده است «انتظار الصلاه افضل من صلاه» یعنی انتظار نماز از خود نماز بالاتر است تبیین کرد: در مفهوم انتظار نیز چنین است و این بدان معناست که در شرایط انتظار نماز، فضایی فراهم شود که نماز به رشد و کمال برسد و به همین علت است که در موضوع انتظار نیز گفته شده افضل الاعمال انتظار فرج است به همین معناست.
امام جمعه سابق شهرستان بهار تأکید کرد: انتظار فرج باید توأم با پویایی و حرکت باشد و این جامعه‌ای ‌است که در فرهنگ اسلامی ما جامعه مهدوی نامیده می شود یکی از ضرورت ها در چنین جامعه‌ای حفظ و تأکید بر ارزش هاست.
وی افزود: چنانچه در جامعه مهدوی هر فرد کاری را انجام دهد که حضرت بقیه الله الاعظم از او راضی باشد نوع عملکرد او جامعه را تحت شعاع قرار داده و تعالی آن جامعه زودتر و عمیق تر اتفاق می افتد به همین علت حفظ ارزش ها در چنین جامعه ای از ضروریات به شمار می رود.


لزوم افزایش حس مسئولیت پذیری در جامعه مهدوی
حجت الاسلام عظیمی زاده تأکید کرد: بدون توجه به ارزش ها، اصلاح جامعه و ایجاد جامعه مهدوی و منتظر ممکن نخواهد بود و در این راستا باید مسئولیت پذیری افراد نسبت به خود و جامعه افزایش یابد.
وی شناسایی حیطه وظایف و مسئولیت های فردی و اجتماعی را از جمله دیگر ضروریات جامعه مهدوی برشمرد و بیان کرد: در صورت شناسایی و عملکرد صحیح در راستای انجام وظایف می‌توان گام‌های مؤثری در زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت برداشت.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از مصادیق مهم انتظار در سبک زندگی ما در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم اطاعت از ولایت فقیه است عنوان کرد: اطاعت از ولایت فقیه در راستای اطاعت از امام معصوم است، قطعا اطاعت از امام معصوم کار سهل و ساده ای نیست.
وی با بیان اینکه شاخص‌های امام معصوم، شاخص های حقیقی است و انتظارات او فرد را به سمت انسان کامل شدن سوق می دهد گفت: اطاعت از ولایت فقیه در عصر غیبت همین شرایط را در فرد ایجاد می کند و طبعا سبک زندگی افراد متأثر از این شاخص‌ها که مدنظر ولی فقیه است تغییر کرده و به سمت تعالی پیشروی خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین عظیمی زاده متذکر شد: این انتظار در برابر جریان های دینی و مادی تهدید محسوب می‌شود چراکه در زمان غیبت منفعت طلبی، نفع محوری و معیارهایی از این دست جای خود را به تهذیب نفس و زندگی رشد و کمال یافته ای که بوی آخرت می دهد خواهد سپرد.
وی خاطرنشان کرد: پیروی از زندگی دنیایی و رفاه دنیوی در فرهنگ مهدوی جایی ندارد و به عنوان محدودیت تلقی می شود بنابراین این دو جریان یعنی جریان های مهدویت و دنیاطلبی در مقابل یکدیگر قرار دارند.

captcha