حمایت وزارت ارشاد از مؤسسات برنامه‌محور است/ بیمه 6500 نفر از فعالان قرآنی در کشور
کد خبر: 3682991
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
فقهی‌زاده:

حمایت وزارت ارشاد از مؤسسات برنامه‌محور است/ بیمه 6500 نفر از فعالان قرآنی در کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بر این نکته تأکید کرد که اولویت حمایت این معاونت از مؤسسات مردمی، برنامه‌ای است یعنی حمایت‌ها به صورت برنامه‌محور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد امروز، 27 دی‌ماه در نشست مدیران مؤسسات و تشکل‌های قرآنی فارس که به‌مناسبت هفته قرآن و عترت فارس برگزار شد، گفت: استان فارس یکی از پایگاه‌های فرهنگی مهم کشور در طول تاریخ است.
وی به مباحث مطرح شده از سوی مسئولان مؤسسات اشاره کرد و گفت: اینکه 60 مؤسسه پرتلاش در استان فارس فعالیت می‌کنند و این استان می‌خواهد قطب قرآنی کشور شود، نکته بسیار مثبت و روشن است همچنین اینکه این اعتقاد در میان مسئولان مؤسسات وجود دارد که کار قرآن و عترت، نور است و موجب تقلیل بحران‌های معنوی است، همگی بسیار امیدبخش است.
فقهی‌زاده با ابراز امیدواری از اینکه تمام فعالیت‌هایی که مؤسسات در نقاط مختلف استان فارس انجام می‌شوند، تحول‌زا باشند، به برخی از مشکلات مطرح شده اشاره کرد و افزود: اینکه می‌گویند حافظان و قرآنیان ما امید ندارند، باید پاسخ داد که مگر می‌شود کسی حافظ قرآن باشد و امید به زندگی نداشته باشد.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از مسئولان مؤسسات خواست تا برای رفع مشکلات به خصوص مشکلات مالی خود هم‌افزایی داشته باشند، گفت: اکنون دولت جمهوری اسلامی در شرایطی نیست که بتواند اجاره مؤسسات قرآنی را پرداخت کند و چنین کاری تنها در یکسال چنین اتفاقی افتاد.
وی گفت: هم‌اکنون واقعاً در توان دولت نیست که بخواهد در بحث تجهیزات به مؤسسات مردمی کمک کند گرچه قبلا چنین چیزی وجود داشته است اما اکنون این امکان نیست؛ حدود 4 هزار مؤسسه قرآنی در کشور وجود دارد که همگی بخش مردمی هستند و این سوای بخش‌های بین‌الملل، پژوهشی، آموزشی و دولتی هستند.
فقهی‌زاده در عین حال این نکته را یادآور شد که مؤسسات مردمی نیازمندتر و شایسته‌تر هستند تا کمک‌های ما را دریافت کنند، گفت: اولویت ما برای حمایت‌ از مؤسسات مردمی به‌صورت برنامه‌ای است؛ گرچه حفظ، روخوانی و مفاهیم پایه اصلی کار قرآنی هستند اما باید کارهای دیگری هم انجام دهیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بر لزوم گسترش و توجه به هنرهای قرآنی جدید تأکید کرد و گفت: می‌توانیم از کارهای کوچک شروع کنیم به عنوان مثال تابلو فرش‌های قرآنی چرا که گاهی اوقات هنرهای قرآنی ماندگارتر می‌شوند.
وی با یادآوری سابقه فعالیت‌های قرآنی در کشور گفت: در دهه 60 هیچ مؤسسه قرآنی در کشور نبود ولی فعالیت‌های قرآنی همه جا وجود داشت البته منظور ما این نیست که مطالبه حمایت نکنید اما باید مدنظر داشت که یکی از وظایف ما برنامه‌ریزی و هدایت و جریان‌سازی است.
فقهی‌زاده از مدیران مؤسسات خواست تا کارهای خود را روزآمد کرده و تعامل و گفت‌وگو داشته باشند و سپس ادامه داد: مؤسسات قرآنی باید نهادهای قرآنی بمانند و روند رو به خوداتکایی باشند البته دولت جمهوری اسلامی با انگیزه دینی و ایمانی و با رعایت عدالت نسبی باید حمایت‌های ممکن را انجام دهد.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد همچنین اعتقاد دارد که در زمینه عترت در مؤسسات قرآن و عترت بسیار کم کار شده است، گفت: البته منظور من صرف عزاداری و بزرگداشت نیست گرچه آن‌ها بسیار به جا و سر جای خود کاملاً ارزشمند هستند اما ما بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا(ع) و مهدویت را داریم و برای این مباحث چه کارهای علمی و فرهنگی به غیر از احساسی انجام داده‌ایم.
وی یادآور شد که این معاونت از برخی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های تخصصی حوزه عترت خواسته است تا در این زمینه فعالیت کنند و سپس ادامه داد: ما برای نخستین بار حوزه مشاوره‌ای فعالیت الکترونیکی را ایجاد کنیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه ما در حال جریان‌سازی قرآن و عترتی هستیم، گفت: ما 2 بازی رایانه‌ای ماندگار را در این معاونت تولید کردیم که در عرض دو ماه 50 هزار دانلود در فضای تلگرام داشته است و هم‌اکنون بر روی 8 بازی رایانه‌ای الکترونیکی بسیار عمیق و برآمده از متون اسلامی کار می‌کنیم که این بازی‌ها در کافه بازار هم قابل دانلود هستند.
وی همچنین به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: برای اولین بار این آزمون با مشارکت سازمان اوقاف برگزار می‌کنیم که تاکنون بیش از 100 هزار نفر در کشور در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که این تعداد به 200 هزار نفر هم برسد.
فقهی‌زاده برگزاری این آزمون را گامی مؤثر برای تقویت گفتمان قرآنی کشور دانست و گفت: حوزه‌های کاری ما فقط حمایت نیست و  حمایت بخش محدودی است و مؤسسات قرآنی باید خودشان فعالیت کنند و حمایت‌های ما هم برنامه‌ای است البته این نیست که بگوییم هرگز حمایت غیربرنامه‌ای نمی‌کنیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به بحث بیمه فعالان قرآنی هم اشاره کرد و گفت: زمانی که من در این پست آمدم قریب 4 هزار و اندی از فعالان قرآنی در کشور بیمه شده بودند و اکنون بیش از 6500 نفر از فعالان قرآنی در کشور بیمه شده‌اند.
وی با بیان اینکه ما  تلاش می کنیم تا مسئله جریمه بیمه مؤسسات را حل کرده و از مؤسسات حمایت‌های حقوقی انجام دهیم، گفت: تلاش خواهم کرد بیمه فعالان قرآنی را حل کنیم البته لازم به ذکر است که تشخیص فعال قرآنی به عهده ماست.
فقهی‌زاده باز هم از مدیران مؤسسات خواست تا برای جذب اعتبارات، به خصوص با خیران تعامل برقرار کنند و سپس اضافه کرد: ملت ما عاشق قرآن هستند و عشق آنان به قرآن در قالب جناح خاص سیاسی قرار نمی‌گیرد و در قالب قشر خاص اجتماعی همه دلداده قرآن هستند پس می‌توان تعامل برقرار کرده و جذب اعتبار کنیم.

captcha