برگزاری کارگروه مشترک و عقد تفاهم‌نامه بین مرکز رشد و جایزه مصطفی(ص)
کد خبر: 3682994
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

برگزاری کارگروه مشترک و عقد تفاهم‌نامه بین مرکز رشد و جایزه مصطفی(ص)

گروه جامعه: در نشست هم‌افزایی میان دست‌اندرکاران جایزه مصطفی(ص) و مسئولان مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی از برگزاری کارگروه مشترک و عقد تفاهم‌نامه میان این دو مرکز سخن به میان آمد.

برگزاری کارگروه مشترک و عقد تفاهم‌نامه با جایزه «مصطفی(ص)»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست هم‌افزایی میان دست‌اندرکاران جایزه مصطفی(ص) و مسئولان مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی با حضور معاون این مرکز برگزار شد.

خطیب، مدیر تأمین مالی و موقافات جایزه مصطفی(ص)، در این نشست عنوان کرد: این جایزه مختص به علوم مهندسی و فناوری بود که در برخی از مباحث می‌توان مباحث میان‌رشته‌ای را نیز برای آن تعریف کرد. این جایزه مجوز خود را در سال 91 از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرد. در همین راستا 300 جایزه بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادیم که در نقاط مختلفی مانند خاورمیانه،‌ آسیا و شرق این قاره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جوایز درصدد برآمدند که به دنبال تربیت نیروی انسانی باشند و به جذب نخبگان بپردازند. سپس به سراغ هر نخبه در اقصی نقاط جهان رفته و آنان را شناسایی و به منظور ایجاد ارزش افزوده برای خود جهت‌دهی کردند.

خطیب با اشاره به اینکه جایزه در چهار حوزه تعریف شد، ادامه داد: سه حوزه تخصصی هستند که شامل ICT، نانو و بیو می‌شوند و حوزه چهارم که شامل مباحث عمومی است به مباحث علوم انسانی مربوط می‌شود و علاوه بر آن موضوعات علم و فناوری نوین را نیز شامل می‌شود. در این‌باره نتوانستیم به حوزه علوم اقتصاد بانکداری اسلامی ورود پیدا کنیم،‌ زیرا کارگروه اقتصاد ایجاد نشد.

به گفته وی، در سه حوزه تخصصی، ملیت حائز اهمیت بود که کشور شرکت کننده جزو کشورهای اسلامی باشد. در حوزه چهارم مذهب اسلام مورد توجه بود که هر فردی که در این بخش شرکت می‌کند از هر کشوری می‌تواند باشد با این شرط که مسلمان باشد.

خطیب افزود: در دوره نخست که دو سال پیش برگزار شد، در عرصه نانو و عمومی وارد شدیم. در دوره دوم علاوه بر حوزه عمومی، به ICT نیز ورود پیدا کردیم. یکی از رویکردهایی که در این حوزه به آن توجه کردیم، فناوری نوین و توسعه آن بود. باید به این موضوع توجه کرد که در حوزه فناوری ضعیف هستیم که از آن جمله می‌توان به بانکداری اسلامی اشاره کرد.

وی ادامه داد: نیازمند آن هستیم که بانکداری اسلامی در عرصه فناوری توسعه پیدا کند. 50 دانشمند از کشورهای مختلف را به این جایزه دعوت کردیم که در عرصه بانکداری اسلامی فعالیت می‌کردند. همچنین در هفت دانشگاه به برپایی نشست‌های علمی با مشارکت دانشگاه پرداختیم.

خطیب با اشاره به اینکه جایزه مصطفی امسال در تهران برگزار شد،‌ افزود: می‌توان این جایزه را در کشورهای دیگر نیز برگزار کرد که در این رابطه می‌توان به مالزی اشاره کرد که آمادگی خود را در حوزه ظرفیت نانو اعلام کرده است.

به گفته وی، این جایزه زیر نظر پارک فناوری تبریز که ذیل معاونت فناوری ریاست جمهوری است‌، فعالیت می‌کند. این جایزه دو عضو بین‌المللی مالزی و پاکستان و اعضای دیگری از اقصی نقاط جهان دارد. همچنین آکادمی علوم جهان اسلام نیز عضو این جایزه است.

خطیب گفت: درصدد هستیم که دبیرخانه این جایزه را به بنیاد مصطفی(ص) تبدیل کنیم که اجرای آن در دستور کار قرار دارد. بنیاد علاوه بر جایزه مصطفی در حوزه دانش‌آموزی نیز فعالیت می‌کند و مسابقاتی را در این عرصه برگزار کرده است. در عرصه دانشجویی نیز مسابقاتی داشتیم که مسائل کشوری و جهان اسلام را مورد توجه قرار دادیم که به ارائه راه‌حل‌های عملیاتی می‌پردازند که داوری، معرفی، انتخاب و برگزیده می‌شوند. در این جایزه به سوی فناوری پیش می‌رویم و نه تولید مقاله. همچنین در حوزه دانشمندان نیز ورود کرده‌ایم که 500 هزار دلار جایزه اعطا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ارتقا و ارتباط مراکز علمی را در برنامه خود داریم، اظهار کرد: تأمین هزینه جوایز از سوی خیران و واقفان صورت می‌گیرد. صندوقی به نام سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) داریم که تأمین بودجه از این طریق انجام می‌شود.

خطیب با یادآوری این نکته که اساس کار جایزه مصطفی(ص) بین‌المللی است، افزود: در آئینی به نام خادمان مصطفی(ص) که همه خیران عضو آن هستند، از این افراد تجلیل می‌شود. همچنین سفیران مصطفی که شامل اساتید و دانشجویان است، بخش دیگر این جایزه را به خود اختصاص می‌دهد که به افزایش ارتباط ما با دانشگاه‌ها می‌پردازند. در این راستا خواهان آن هستیم از اساتید میان‌رشته‌ای بهره بگیریم. همچنین نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای و تولید ادبیات در این عرصه هستیم.

زهرا کامیاب، معاون مرکز رشد نیز در این نشست با اشاره به اینکه هدف از این جلسه، هم‌افزایی است، عنوان کرد: می‌توان کارگروه مشترکی میان این مرکز و جایزه مصطفی(ص) برگزار کرد و به عقد تفاهم‌نامه پرداخت. در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای، حوزه استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانیم به جایزه کمک‌رسانی کنیم. همچنین در عرصه بین‌الملل می‌توانیم به مدیریت و اجرای مراودات بین‌المللی بپردازیم. اشتراک‌گذاری بانک اطلاعات و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای خبرگزاری ایکنا به منظور پوشش اخبار جشنواره از دیگر همکاری‌هایی است که سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان می‌تواند انجام دهد.

ریوندی، مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل جایزه مصطفی(ص) گفت: در این جایزه وجه علمی پیامبر(ص) را که در جهان اسلام مورد غفلت قرار گرفته است مورد توجه قرار می‌دهیم و جوایز متعددی در کشور داریم که عنوان بین‌المللی دارند. در عین حال هدف جایزه مصطفی، شناسایی برگزیدگان علمی در جهان اسلام است. جهت‌گیری از سوی ایران در این رابطه وجود ندارد و جایزه به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. نشریات معتبری مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و ... این برنامه را پوشش داده‌اند.

captcha