نگرانی سازمان ملل از توافق بازگرداندن روهینگیایی‌ها
کد خبر: 3683072
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷

نگرانی سازمان ملل از توافق بازگرداندن روهینگیایی‌ها

گروه بین‌الملل: نگرانی‌ها در میان آژانس‌های سازمان ملل و گروه‌های بشردوستانه در مورد توافق جدید دولت‌های میانمار و بنگلادش برای بازگرداندن صدها هزار مسلمانان روهینگیا به میانمار در دو سال آینده شدت گرفته است.

نگرانی سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری از توافق بازگرداندن مسلمانان روهینگیابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه گاردین؛ رسانه‌های دولتی بنگلادش امروز اعلام کردند که اولین گروه مسلمانان روهینگیا هفته آینده به میانمار بازگردانده خواهند شد.

گروه‌های حقوق بشر اعلام کردند که مشخص نشده است که آیا پناهجویان روهینگیا به اجبار یا به اختیار خود به میانمار بازگردانده خواهند شد.

آنتونیو گوترش گفت: لازم است مشخص شود آیا این مسلمانان روهینگیا اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را خواهند داشت یا باید در اردوگاه‌های خاصی سکونت کنند.

گوترش گفت: منتقل کردن این مردم از اردوگاه‌های بنگلادش به اردوگاه‌های میانمار مطلوب نیست ضمن اینکه حرفی از آژانس پناهجویان سازمان ملل در این توافق به میان نیامده و این مسئله سازگار بودن این انتقال با استانداردهای بین‌المللی را مورد سوال می‌برد.

از زمان آغاز دور جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار در تاریخ سوم شهریور ماه، شمار زیادی کشته و 750 هزار نفر نیز به بنگلادش فرار کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که محل زندگی مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در جریان این حملات سوزانده و تخریب شده‌اند و شرایط نامعلوم بازگشت، این توافق را برای مسلمانان روهینگیا به کابوس تبدیل کرده است/.

captcha