زمینه‌های همکاری کتابخانه‌های عمومی و بنیاد حفظ آثار خوزستان بررسی شد
کد خبر: 3683076
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

زمینه‌های همکاری کتابخانه‌های عمومی و بنیاد حفظ آثار خوزستان بررسی شد

گروه فرهنگی: در نشستی با حضور مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتابخانه‌های عمومی استان، زمینه‌های همکاری بررسی و کارگروه های فرهنگی و پژوهشی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، سردار علی پور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به همراه کارشناسان آن بنیاد با منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان دیدار و در زمینه انعقاد تفاهم نامه فی ما بین گفتگو کردند.

منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این جلسه پس از بررسی ابعاد تفاهم‌نامه و بندهای آن توسط کارشناسان دو سازمان گفت: کتابخانه‌های عمومی با ویژگی‌هایی همچون افراد تحصیلکرده و جوان و با ساختاری نو و برنامه محور و با ظرفیت ارتباط مستقیم بیش از 12 ساعت با بدنه مردم در 220 نقطه در استان به عنوان یک دستگاه فرهنگی موثر در رشد ارزش های اسلامی و معنوی و کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می‌رود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید بر گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در استان و بالا بردن روند افزایش تاثیرات اجتماعی اظهار کرد: تا امروز در حوزه‌های ساخت و ساز و عمرانی 12 پروژه در مناطق محروم در حال راه اندازی است که فضای مناسب جهت استفاده و بهره‌مندی از امکانات مطلوب را برای مردم بوجود آورده شود.

وی ادامه داد: تعامل سازمانی با دستگاه‌های فرهنگی برای خدمت به مردم بهره وری سازمانی را بالا می‌برد و با تشکیل این کارگروه‌ها برنامه‌های مشترک و ظرفیت‌های موجود دو سازمان احصاء و برای اجراء برنامه ریزی شود.

کوهی‌رستمی با تاکید بر اهمیت کتاب و تاثیرات مطلوب بر اجتماع و معرفی ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از مهمترین رسانه و ابزار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه دادن مردم به ارزش های دفاع مقدس و بوسیله رسانه ای همچون کتاب است.

در این نشست سردار علی پور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بر تعامل سازنده و برنامه‌های مشترک در حوزه کتابخوانی و دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص کتابخانه‌های عمومی استفاده از همه ظرفیت‌های استان به ویژه دستگاه‌های اجرایی است. امروز با یک برنامه ریزی مدون و در قالب یک تفاهم و کار کارشناسی، برنامه‌های عمیق و جذاب در حوزه دفاع مقدس و با استفاده از ابزار کتاب در حال شکل گیری است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به قدمت و پیشینه تاریخی استان در مباحث علمی و پژوهشی، گفت: هرگاه انسان در صحنه‌های علمی وارد می‌شود احساس نشاط  و غرور می کند و کتابخانه های عمومی از معدود دستگاه های اجرای فرهنگی است که این نشاط را به انسان می‌دهد.

سردار علی پور با برشمردن مشکلات حوزه نشر و تولیدات در حوزه دفاع مقدس در استان اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در استان خوزستان به کار نبردن همه ظرفیت‌ها و حوادث تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی جنگ در تولیدات و آثار مکتوب است و می‌بایست در این مورد با تشکیل کارگروه تخصصی در حوزه نویسندگان، آثار قبل از چاپ به صورت هدفمند و براساس شواهد تاریخی و اسنادی با محتوی غنی و اثر گذار مورد کارشناسی قرار گیرد تا از تولیدات کتاب‌های با محتوای ضعیف جلوگیری شود که در این راستا در سال گذشته 9 جلد کتاب در در حوزه کودک منتشر شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار استان ادامه داد: اجرای برنامه‌هایی از قبیل نقد کتاب در سه سطح شهرستان، استان و کشور در دستور کار کارگروه قرار گیرد و به صورت مستمر در تمامی فصول قبل از چاپ کتاب به صورت گسترده اقدام به بررسی محتوایی، ویراستاری و ... کتاب برگزار شود.

وی همچنین با در نظرگرفتن اقدامات جدید در ترویج و مستند سازی آثار شفاهی موجود گفت: باتوجه به اینکه 70 درصد جنگ در استان خوزستان بوده است و 25 یادمان در استان خوزستان نیز وجود دارد که مورد استقبال مردم از طریق کاروان راهیان نور است، باید تمامی ورودی‌های استان را مورد بررسی مجدد قرار دهیم و در این کار از حوزه کتابخانه‌های عمومی درخواست همکاری می‌شود.

گفتنی است، تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان دو سازمان جهت تدوین و احصای برنامه‌های مشترک، معرفی 15 نفر از پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث دفاع مقدس از سوی اداره کل کتابخانه‌های جهت انجام امور پژوهشی، برنامه ریزی مستمر برای بانک اطلاعاتی و زمانبندی برنامه‌های نقد و بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها جهت انعقاد تفاهم نامه از مصوبات این جلسه است.

captcha