نواب صفوی را مصداق آیه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» یافتم
کد خبر: 3683085
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
عبدخدایی در گفت‌وگو با ایکنا:

نواب صفوی را مصداق آیه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» یافتم

گروه سیاسی: محمدمهدی عبدخدایی با اشاره به شخصیت استعمارستیز و استبدادستیز شهید نواب صفوی گفت: من ایشان را مصداق آیه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» یافتم.

نواب صفوی را مصداق آیه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» یافتم

محمدمهدی عبدخدایی، از یاران و نزدیکان شهید نواب صفوی، به مناسبت سالگرد شهادت ایشان در 27 دی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار و دلایل حضور فعال ایشان در عرصه سیاست گفت: من یک سخنرانی از آیت‌الله طالقانی در مشهد دیدم که مصداق آن را در شخصیت شهید نواب صفوی یافتم. مرحوم آیت‌الله طالقانی در سال 1333 در کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد که توسط مرحوم محمدتقی شریعتی، بنا شده بود یک سخنرانی ایراد کردند و در آن به تفسیر آیه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» پرداختند و این درست بعد از کودتای 28 مرداد بود که آمریکایی‌ها در ایران پایگاه‌هایی را درست کرده بودند و شاه نیز بی‌چون و چرا از امریکایی‌ها اطاعت می‌کرد.

وی ادامه داد: مرحوم طالقانی در این سخنرانی فرمودند که سقراط روزی از شاگردان خود پرسید که حکومت باید دارای چه نوع اخلاقی باشد. یکی پاسخ داد باید ماند شیر باشد که امر و نهی کند، یکی دیگر گفت مثل گربه مهمان‌نواز باشد. سقراط پاسخ داد که حکومت باید مانند سگ باشد که با اهل خانه مهربان و دوست باشد ولی اگر یک خارجی خواست به این خانه وارد شود با او برخورد کند.

عبدخدایی اظهار کرد: در واقع شهید نواب صفوی مصداق آیه شریفه «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» بود که با بیان خاطره‌ای این ادعا را تشریح و تبیین می‌کنم. یک روز تابستانی من، شهید نواب صفوی، سیدعبدالحسین واحدی، سیدمحمد واحدی و خلیل طهماسبی در خانه بودیم و ناهار نداشتیم. نواب صفوی پیشنهاد داد که به خانه علامه امینی، صاحب الغدیر، برویم و ناهار مهمان ایشان باشیم (شهید نواب صفوی مدتی نزد علامه امینی تلمذ کرده بود). خانه علامه امینی در گذر قلی در خیابان خیام بود. در آنجا که بودیم علامه امینی رو به نواب صفوی کرد و گفت آقای نواب اینجا شما را دستگیر می‌کنند و به شهادت می‌رسانند و حیف است که شما شهید شوی. شما باید مرجع شوید. به نجف بیا و درس بخوان و مرجع شو. در ادامه ایشان به ما هم اشاره کردند و از ما هم خواستند که به نجف برویم.

وی عنوان کرد: شهید نواب صفوی در پاسخ به علامه امینی گفت: اسلام افسر، دانشمند و متفکر زیادی دارد اما کسی که با دشمنان اسلام در صحنه بجنگد و از طرفی «رحمأء بینهم» باشد، ندارد لذا اجازه بدهید ما آن کار را بکنیم و نگذاریم بیگانگان به این کشور نفوذ کنند که علامه امینی در مقابل این استدلال سکوت کرد و تنها به این اشاره کرد که این کار بسیار خوبی است که می‌خواهید راه ورود دشمن به کشور شیعه را ببندید. بر همین اساس است که شهید نواب صفوی را مصداق این آیه شریفه می‌دانم.

captcha