بازداشت امام جماعت الجزایر به اتهام انتقاد
کد خبر: 3683123
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰

بازداشت امام جماعت الجزایر به اتهام انتقاد

گروه بین‌الملل: محمد عیسی، وزیر اوقاف الجزایر از بازداشت یکی از ائمه جماعات این کشور به اتهام تحریک مردم علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور خبرداد.

بازداشت امام جماعت به اتهام انتقاد به رئیس جمهور در الجزایربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شبکه خبری ارم نیوز؛ محمد عیسی، وزیر اوقاف الجزایر از بازداشت امام جماعت یکی از مساجد استان وهران به اتهام تحریک نمازگزاران علیه بوتفلیقیه رئیس جمهور این کشور و ترویج افکار و اندیشه‌های مغایر با فرهنگ و رسوم الجزایر خبرداد.

در پی مخالفت برخی کارکنان بخش دینی الجزایر نسبت با گرامیداشت عید آمازیغی  و الزام ائمه جماعات به ترویج زبان و فرهنگ آمازیغی، یکی از اعضای دولت به ائمه جماعات و خطبای مساجد و عالمان دینی هشدار داده بود از هرگونه انتقاد نسبت به دستورالعمل‌های رئیس جمهور و برنامه‌های انتخاباتی وی پرهیز کنند.

پیش از وزارت اوقاف الجزایر، دستورالعملی در ارتباط با یکپارچه‌سازی خطبه‌های نماز جمعه در گرامیداشت سال نو آمازیغی صادر کرده بود که برخی ائمه جماعات با آن مخالفت کرده و آن را از آیین‌های شرک خواندند.

آمازيغی‌هاي الجزاير از 12 ژانويه هر سال به مدت 7 روز به منظور يادآوري توانايي‌هاي قبايل بربر و آمازيغ و آشنا كردن نسل جديد با اصول قبايل جشن مي‌گيرند. مراسم آمازيغي‌ها 7 روز به طول مي انجامد كه اين جشن‌ها همراه با آداب و رسوم خاصي هماره است.

گفتنی است، آمازیغی زبان اصلی مردم در منطقه قبایلی واقع در شرق و جنوب شرق الجزایر است.

آمار دقیقی در خصوص شمار گویشوران این زبان وجود ندارد، اما آمازیغ ها در شمال آفریقا (در منطقه میان غرب مصر تا اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه تا صحرای بزرگ الجزایر) پراکنده‌اند.

تاریخ آمازیغی شمسی است و 950 سال با سال میلادی اختلاف دارد .بر اساس تقویم آمازیغی، امسال سال 2968 است/.

captcha