شهدا راهنمایان ما در این جهان هستند
کد خبر: 3683162
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷

شهدا راهنمایان ما در این جهان هستند

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، با تاکید بر این‌که تا ما راه خود را گم نکنیم،گفت: مکتب شهدا مهم ترین ملاک ارزیابی امروز از حرکت و جامعه ما است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام محمد انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، امروز در مراسم گرامیداشت روز شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشگاه تبریز، با بیان این‌که شهدا چراغ راه ما هستند، اظهار کرد: شهدای دانشگاه، موجب افتخار و سربلندی ما هستند و به همین دلیل نیز این دانشگاه، مشهد الشهدای تمامی دانشگاه هاست.   
وی با تاکید بر این‌که شهدا راهنمایان ما در این جهان هستند تا ما راه خود را گم نکنیم، افزود: مکتب شهدا مهم ترین ملاک ارزیابی امروز از حرکت و جامعه ما است اگر جامعه‌ خود را از جهات مختلف ارزیابی کنیم باید شهدا را ملاک و آرمان خود قرار دهیم.   
وی ادامه داد: در ملاک دین سنجی دو رویکرد وجود دارد که یکی از آن‌ها رویکرد حداقلی است که در آن دینداری را به یک سری عناصر تقلیل می‌دهند، به عنوان مثال عده‌ای اخلاق را جزو تقلیل قرار داده و دین را مساوی اخلاق می‌پندارند، در حالی که اخلاق جزوی از دین است یا برخی‌ها احساس‌های فردی و معنوی فرد را می‌سنجند و با مشاهده‌ی یک حس معنویت در آحاد جامعه، نتیجه می‌گیرند که این جامعه دین‌دار است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با بیان این‌که برخی نیز دینداری جامعه را با مناسک‌ها و عبادت‌ها می‌سنجند، افزود: عده‌ای نیز دین را مساوی با انجام مناسک و عبادت‌ها می‌دانند. درحالی که اگر بخواهیم این گونه قضاوت کنیم، با نگاهی به جوامع صدر اسلام، مشاهده می‌کنیم که در جامعه‌ بعد از نبی مکرم اسلام نیز عده‌ای نماز می‌خواندند و با حجاب بوده و روزه می‌گرفتند، آیا جامعه دینداری بودند؟ در حالی که امیرالمومنین (ع) در راس حکومت با همین گروه‌ها مانند خوارج می‌جنگیدند.  
وی با تاکید بر این‌که ملاک و شاخصه دینداری یک جامعه، شناخت حق و دفاع از آن است، گفت: باید علاوه بر انجام مناسک، عبادت‌ها، حجاب و روزه، شناخت حق و دفاع از حق را ملاک جامعه‌ی دینداری قرار دهیم.   
وی بیان کرد: اگر در حال حاضر بخواهیم در طول اعصار مختلف تاریخ، دینداری کشور خود را بسنجیم، بی شک ایران متدین و دیندارترین جامعه است که ملت بزرگ منش آن از پرچم حق و اسلام ناب دفاع می‌کنند و آن را در مقابل ابر قدرت های جهانی به احتزاز در می آورند.   
حجتالاسلام انوری با اشاره به این‌که شهدای مدافع حرم دوباره نشان دادند که ایمان و تدین و شناخت حق آن‌ها کم تر از میزان دین داری شهدای انقلاب نیست، تاکید کرد: امروزه سینه سپر کردن در مقابل دشمنان و رسیدن به مقام شهادت به مراتب سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی است؛ چرا که آن زمان همه درگیر جنگ بودند، ولی در حال حاضر اگر کسی بتواند به شهادت نائل شود، هنر کرده است و این دینداری جامعه را ثابت می‌کند.   
وی با بیان این‌که باید برای ادامه راه، خود را قوی کرده و وابستگی خود را به عوامل بیرونی کم کنیم، گفت: انقلاب با این هدف به وجود آمده که وابستگی خود را از بیرون کم کنیم و معتقدم  در حال حاضر نیز باید به خود متکی شویم و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. 
captcha